Próbówki, menzurki, zlewki, kolby stożkowe i inne szkło laboratoryjne do nauki chemii
Nauka przez obserwację jest wspaniała, ale nauka przez możliwość robienia doświadczeń - jeszcze bardziej angażująca. Warto by sala chemiczna w szkole była wyposażona tak, aby móc każdego dnia pokazywać uczniom złożony i fascynujący świat chemii przy pomocy różnych doświadczeń. Do ich przeprowadzenia wymagane są specjalnie do tego przystosowane naczynia i odczynniki oraz zapewnienie odpowiednich warunków.
Jakie szkło do doświadczeń powinno być w szkole?
Szkło laboratoryjne do szkoły to specjalne szklane naczynia o określonych kształtach, służące do przeprowadzania określonych rodzajów doświadczeń. Te charakterystyczne naczynia umożliwiają przechowywanie na czas doświadczeń różne roztwory i substancje chemiczne. Ich kształt zależy od czynności, które się w nich wykonuje. Na jednych z pierwszych lekcji nauczyciel omawia i wyjaśnia uczniom do czego służą próbówki do chemii, jak się nimi posługiwać i jak ustawiać je w statywach. Menzurki chemiczne w różnorodnych kształtach pozwalają pokazać, jak zachowują się roztwory w różnych naczyniach. Zlewki chemiczne to naczynia, z których można dozować płyny. Pozostałe, takie jak cylindry czy kolby stożkowe, to naczynia, w których można przeprowadzać proste reakcje chemiczne.
Dlaczego warto mieć dobrej jakości szkło laboratoryjne?
Naczynia laboratoryjne do szkoły wykonane są ze szkła i niestety dość często się tłuką. Dzieje się tak nie tylko w szkołach, ale i w laboratoriach pod okiem doświadczonych chemików. Szkło, które nie jest podatne na reagowanie z odczynnikami, jest jednak wciąż najlepszym materiałem do produkcji tych wyrobów. Dlatego każda sala chemiczna powinna być wyposażona w odpowiednie ilości szkła laboratoryjnego, aby każdy uczeń sam mógł z jego pomocą przeprowadzać proste doświadczenia i uczyć się obcowania z wyposażeniem poważnego laboratorium.