Wady słuchu, zaburzenia słuchu

Pomoce dydaktyczne - zaburzenia słuchu u dzieci


Prawidłowo rozwinięty zmysł słuchu pozwala na odbieranie, identyfikowanie i dokonywanie różnicowania dźwięków. Dziecko uczy się świata przez zmysły. Zaburzenia słuchu powodują trudności w jego funkcjonowaniu, często nasilające się wraz z wiekiem. Im dziecko jest starsze, tym więcej czeka na nie nowych wyzwań i tym więcej umiejętności oczekuje się od niego. Wady słuchu u dzieci powodują problemy z wykształceniem się prawidłowych zdolności czytania, pisania oraz mówienia. Niższy poziom syntezy słuchowej znacznie ogranicza rozwój pamięci słuchowej, co może skutkować np. trudnościami w pisaniu dyktand, opanowaniu tabliczki mnożenia czy w recytowaniu wierszy.
W stymulowaniu percepcji słuchowej, kiedy występują zaburzenia słuchu, stosuje się różne pomoce dydaktyczne i zabawy słuchowe. W pracy nad pamięcią słuchową mogą pomóc omnomatopeje, to znaczy wyrażenia dźwiękonaśladowcze na przykład w formie kolorowych kart z podpisanym dźwiękiem pasującym do obrazka przedstawionego na karcie. Przy ćwiczeniach zmysłu słuchu również ogromnie przydatne są pomoce elektroniczne. Dzieci przepadają za grą o nazwie „Pamięć dźwiękowa” polegającą na dopasowaniu par klocków dostarczających takich samych dźwięków. Z kolei w grze „Świat dźwięków+CD”, dziecko ma za zadanie dopasowanie odtwarzanego dźwięku z obrazkiem przedstawionym na ilustracji. Posiadamy także „Telefon - szept”, który umożliwia dziecku słyszenie własnej wzmocnionej mowy.

Stymulacja percepcji słuchowej odbywa się poprzez intensywny trening wrażliwości słuchowej, zabawy rytmiczne i ćwiczenia koncentracji słuchowej. Ogromnie ważne jest to, aby poświęcić dziecku jak najwięcej czasu, uwagi i cierpliwości – trening czyni mistrza. Zaangażowanie różnego rodzaju gier i zabaw sprawi, że nauka słuchu stanie się dla dziecka rozrywką i przyjemnością, a wykształcenie odpowiednich zdolności mowy, czytania i pamięci słuchowej zacznie się u niego rozwijać w sposób naturalny.

Zapisz na liście

Brak list.
Dodaj nową listę