Zaburzenia percepcji dotykowej

Zaburzenia percepcji dotykowej u dzieci – pomoce dydaktyczne

Od momentu narodzin dziecka, jego ciało dotyka. Dotyka ręki mamy, dotyka swojego ciała, a także różnych przedmiotów znajdujących się w jego otoczeniu. Jego ciekawość sprawia, że niepostrzeżenie kształtuje się u niego zmysł dotyku wpływający na jego rozwój i poznawanie świata. Jednak nie zawsze odbywa się to w sposób prawidłowy, przez co doprowadza do zaburzenia percepcji dotykowej u dziecka. Mogą pojawić się wówczas u niego jedne z symptomów, które sprawiają, iż:
- dziecko boi się dotykać przedmiotów, gdyż obawia się krzywdy,
- dziecko nie odczuwa dotyku ani związanych z nim konsekwencji,
- dziecko wykazuje nadpobudliwość w dotyku, co charakteryzuje się szukaniem wrażeń.
Zaburzenia pojawiające się w funkcjonowaniu tegoż zmysłu wpływają na zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci co wiąże się z nieprawidłowościami występującymi w odbieraniu bodźców. Przy tej niesprawności ważne jest podejmowanie działań, które usprawnią w sposób przyjemny i nie wpływający na poczucie dyskomfortu u dziecka, funkcjonowanie zmysłu dotyku. Najważniejszą kwestią w doskonaleniu zmysłu dotyku jest jego kontrola oraz obserwowanie zmian jakie w nim zachodzą. Kluczową rolę pełnią w tym względzie pomoce dydaktyczne, dzięki którym dziecko nauczy się rozpoznawania przedmiotów za pomocą dotyku, dobierać w pary przedmioty o tym samym kształcie bez użycia wzroku, dopasowywać formy do planszy na rysunku, a co najważniejsze dostrzeże, iż dotyk jest niebolesny, a przede wszystkim potrzebny w jego codziennym funkcjonowaniu. Takie pomoce zapewnia nasza firma, których staranne i solidne wykonanie zapewni wspaniałą i niezapomnianą zabawę. Znajdą tu Państwo nie tylko wymienione wyżej przykłady gier i zabaw, ale również zagadki, klocki, zabawki fakturowe i inne pomoce wspierające zmysł dotyku dziecka. Należy także pamiętać, aby zmysł dotyku był usprawniany od wieku przedszkolnego, dlatego nasze pomoce konstruowane są w taki sposób, aby sprawdziły się zarówno w zabawach realizowanych z dzieckiem w domu jak i przez przedszkole.