Opis
Zestaw dedykowany jest edukatorom, którzy chcą przybliżyć swoim uczniom technologię sztucznej inteligencji. Dzięki opracowanym materiałom, edukator dowie się, w jaki sposób mówić o sztucznej inteligencji oraz jak rozwijać w dzieciach umiejętność krytycznego myślenia, tak, by byli świadomymi użytkownikami technologii.
W ramach cyklu 10 zajęć uczniowie dowiedzą się:
• czym jest sztuczna inteligencja,
• w jaki sposób działa,
• co wpływa na efektywność jej działania,
• poznają jej wybrane zastosowania.
Starsi uczniowie będą mieli okazję również bliżej przyjrzeć się znaczeniu jakości danych oraz porozmawiać o wyzwaniach etycznych związanych ze stosowaniem AI. Zostaną zachęceni do poszukiwań rozwiązań wykorzystujących technologię AI w życiu codziennym. Uczniowie będą rozwijać te kompetencje poprzez praktyczne działanie, a pretekstem do nich będzie dołączona do zestawu makieta miasta. Sami zbudują tę przestrzeń z gotowych elementów, a następnie realizując kolejne ćwiczenia, odkryją wybrane zastosowania wykorzystania sztucznej inteligencji w codzienności.
Za pośrednictwem dedykowanej aplikacji wezmą udział w trenowaniu sztucznej inteligencji robota Photon, który zmieni się m.in. w inteligentną kasę, lodówkę, pojazd autonomiczny, detektywa czy chatbota. Śledząc działania robota, będą mieli okazję poznać efekty swojego treningu, przeanalizować znaczenie ilości i jakości danych szkoleniowych dla wytrenowania modelu, zastanowić się nad wykorzystaniem przetestowanej technologii w codziennym życiu.
Grupy docelowe
Zestaw został stworzony z myślą o nauczycielach dzieci z klas 1-6. W oparciu o wspólną bazę pomysłów przygotowane zostały dwie ścieżki, składające się z 10 pomysłów na zajęciach.
• Ścieżka 1: dedykowana jest edukacji wczesnoszkolnej, zakłada realizację na zajęciach w formie zintegrowanej. Zajęcia przewidziane są na ok. 90 min, a treści dotyczące AI zostaną rozwinięte o wybrane ćwiczenia offline, umożliwiające realizację podstawy programowej z innych obszarów (np. matematyki, plastyki, języka polskiego, nauk przyrodniczych, czy edukacji językowej).
• Ścieżka 2: dedykowana jest uczniom starszym, z klas 4-6. Zakłada realizację na zajęciach komputerowych. Zajęcia przewidziane są na ok. 45 min i skupiają się na kwestiach technologicznych. W tej ścieżce więcej uwagi zostało poświęcone również kwestiom analizy konsekwencji wynikających ze stosowania technologii AI, w tym znaczeniu jakości dostarczanych danych oraz kwestiom etycznym. Edukator ma możliwość dowolnie łączyć ćwiczenia z obu ścieżek i dostosowywać je do możliwości uczniów oraz warunków pracy.
Skład zestawu:
• Robot Photon (wymagany tablet) - zestaw zakłada pracę z jednym robotem
• Aplikacje
Realizacja ćwiczeń ze scenariuszy będzie skorelowana z aplikacją.
Powstaną aplikacje dedykowane dla obu ścieżek (m.in. w ścieżce 1 uczniowie otrzymają mniej szczegółowe informacje dot. efektów wytrenowania AI). Uczniowie będą korzystać z aplikacji mobilnej na tablecie, nauczyciel będzie mógł przenieść wyniki ćwiczeń z tabletu i wyświetlić się na desktopowej wersji aplikacji.
• Mata i elementy do stworzenia makiety miasta (budynki, obszary, znaki drogowe, mieszkańcy itp.)
• Chwytak do umieszczenia na robocie tabletu
• Zestaw 20 scenariuszy (po 10 dla każdej ścieżki)
• Fiszki i grafiki niezbędne do treningu AI oraz przeprowadzenia eksperymentów
• Karty pracy (do przeprowadzenia ćwiczeń offline)
Zestaw stanowi gotowy materiał do przeprowadzenia cyklu zajęć - zarówno dla nauczyciela (zawarte tu są wszystkie wskazówki, nie jest wymagana wcześniejsza wiedza na temat AI), jak i ucznia.
W ramach cyklu 10 zajęć uczniowie dowiedzą się:
• czym jest sztuczna inteligencja,
• w jaki sposób działa,
• co wpływa na efektywność jej działania,
• poznają jej wybrane zastosowania.
Starsi uczniowie będą mieli okazję również bliżej przyjrzeć się znaczeniu jakości danych oraz porozmawiać o wyzwaniach etycznych związanych ze stosowaniem AI. Zostaną zachęceni do poszukiwań rozwiązań wykorzystujących technologię AI w życiu codziennym. Uczniowie będą rozwijać te kompetencje poprzez praktyczne działanie, a pretekstem do nich będzie dołączona do zestawu makieta miasta. Sami zbudują tę przestrzeń z gotowych elementów, a następnie realizując kolejne ćwiczenia, odkryją wybrane zastosowania wykorzystania sztucznej inteligencji w codzienności.
Za pośrednictwem dedykowanej aplikacji wezmą udział w trenowaniu sztucznej inteligencji robota Photon, który zmieni się m.in. w inteligentną kasę, lodówkę, pojazd autonomiczny, detektywa czy chatbota. Śledząc działania robota, będą mieli okazję poznać efekty swojego treningu, przeanalizować znaczenie ilości i jakości danych szkoleniowych dla wytrenowania modelu, zastanowić się nad wykorzystaniem przetestowanej technologii w codziennym życiu.
Grupy docelowe
Zestaw został stworzony z myślą o nauczycielach dzieci z klas 1-6. W oparciu o wspólną bazę pomysłów przygotowane zostały dwie ścieżki, składające się z 10 pomysłów na zajęciach.
• Ścieżka 1: dedykowana jest edukacji wczesnoszkolnej, zakłada realizację na zajęciach w formie zintegrowanej. Zajęcia przewidziane są na ok. 90 min, a treści dotyczące AI zostaną rozwinięte o wybrane ćwiczenia offline, umożliwiające realizację podstawy programowej z innych obszarów (np. matematyki, plastyki, języka polskiego, nauk przyrodniczych, czy edukacji językowej).
• Ścieżka 2: dedykowana jest uczniom starszym, z klas 4-6. Zakłada realizację na zajęciach komputerowych. Zajęcia przewidziane są na ok. 45 min i skupiają się na kwestiach technologicznych. W tej ścieżce więcej uwagi zostało poświęcone również kwestiom analizy konsekwencji wynikających ze stosowania technologii AI, w tym znaczeniu jakości dostarczanych danych oraz kwestiom etycznym. Edukator ma możliwość dowolnie łączyć ćwiczenia z obu ścieżek i dostosowywać je do możliwości uczniów oraz warunków pracy.
Skład zestawu:
• Robot Photon (wymagany tablet) - zestaw zakłada pracę z jednym robotem
• Aplikacje
Realizacja ćwiczeń ze scenariuszy będzie skorelowana z aplikacją.
Powstaną aplikacje dedykowane dla obu ścieżek (m.in. w ścieżce 1 uczniowie otrzymają mniej szczegółowe informacje dot. efektów wytrenowania AI). Uczniowie będą korzystać z aplikacji mobilnej na tablecie, nauczyciel będzie mógł przenieść wyniki ćwiczeń z tabletu i wyświetlić się na desktopowej wersji aplikacji.
• Mata i elementy do stworzenia makiety miasta (budynki, obszary, znaki drogowe, mieszkańcy itp.)
• Chwytak do umieszczenia na robocie tabletu
• Zestaw 20 scenariuszy (po 10 dla każdej ścieżki)
• Fiszki i grafiki niezbędne do treningu AI oraz przeprowadzenia eksperymentów
• Karty pracy (do przeprowadzenia ćwiczeń offline)
Zestaw stanowi gotowy materiał do przeprowadzenia cyklu zajęć - zarówno dla nauczyciela (zawarte tu są wszystkie wskazówki, nie jest wymagana wcześniejsza wiedza na temat AI), jak i ucznia.
Filmy
Polecane
Polecane