Opis
Cztery pory roku. Zestaw STEAM” to pomoc edukacyjna z zakresu przyrody, skierowana do nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych oraz dzieci w wieku 5–9 lat. Obejmuje 10 tematów, a każdy z nich podzielony jest na proste doświadczenia, które można wykonać za pomocą narzędzi zawartych w zestawie oraz samodzielnie znalezionych (np. podczas wspólnego spaceru z dziećmi) materiałów, takich jak liście, nasiona czy różne rodzaje gleby.
Autorom zestawu szczególnie zależało na tym, by doświadczenia nawiązywały do zjawisk przyrodniczych, które uczniowie mogą znać z codziennego życia (m.in. kolory liści, parowanie wody, równowaga, światło, topnienie lodu).
Ilość sprzętu zaplanowano tak, aby młodzi eksperymentatorzy mogli wykonywać doświadczenia w małych – czasem dwuosobowych, innym razem pięcioosobowych – grupach. Karty doświadczeń zostały opracowane z myślą o nauczycielu, który prowadzi pracę grupową i czuwa nad procesem eksperymentowania – napisane są językiem prostymj. Na początku każdej karty umieszczono zwięzły opis celu, jaki przyświeca danej aktywności, a także listę narzędzi i materiałów potrzebnych do przeprowadzenia doświadczeń. W dalszej części karty znajdują się opisy doświadczeń oraz krótki opis merytoryczny, wyjaśniający zaobserwowane przez uczniów zjawisko przyrodnicze.
Doświadczenia zaproponowane w zestawie zostały przetestowane w warunkach przedszkolnych z udziałem nauczycieli i uczniów. Na podstawie obserwacji z zajęć testowych oraz rozmów z osobami je prowadzącymi powstała publikacja dla nauczycieli dołączona do zestawu. Mówi ona m.in. o tym, jak przygotować się do pracy w klasie, jak zaplanować doświadczenia i jak eksperymentować z dziećmi, a także na co zwrócić uwagę podczas facylitacji całego procesu.
Zawarta w „Czterech porach roku” bajka o dziewczynce eksperymentującej we śnie proponowana jest jako wprowadzenie do pracy z zestawem – to także świetny wstęp do rozmowy z dziećmi o tym, czym są eksperymenty i po co się je wykonuje.
W skład zestawu wchodzi także gra memo z ilustracjami wybranych elementów doświadczeń, przygotowana zarówno w wersji papierowej, jak i cyfrowej. Ta ostatnia dostępna jest w formie aplikacji na stronie Moje Bambino i zawiera dwie aktywności: tradycyjne memo oraz grę polegającą na rozpoznawaniu nasion roślin wiatropylnych.
,,Cztery pory roku. Zestaw STEAM" powstał w wyniku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez interdyscyplinarny zespół Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego przy Centrum Nauki Kopernik. Pomysłodawcą i dystrybutorem pomocy edukacyjnej jest firma Moje Bambino.
Główne założenia zestawu:
• nawiązanie do znanych uczniom zjawisk przyrody występujących na przestrzeni roku kalendarzowego,
• możliwość kształtowania w uczniach umiejętności obserwacji otaczających ich zjawisk,
• rozwijanie samodzielności uczniów poprzez pozostawienie im przestrzeni na autonomiczne działania w ramach realizowanych tematów (np. własnoręczne zbieranie materiałów do doświadczeń).
Wynikiem prac nad pomocą edukacyjną „Cztery pory roku” jest zestaw obejmujący:
• propozycje 10 rozbudowanych scenariuszy zaprezentowanych w formie kart doświadczeń,
• większość sprzętu i niezbędnych materiałów do wykonania zaproponowanych doświadczeń,
• aplikację zawierającą grę memo z rysunkami elementów doświadczeń oraz grę polegającą na dopasowaniu nasion do odpowiednich roślin,
• grę memo z ilustracjami elementów doświadczeń w wersji papierowej,
• materiał metodyczny dla nauczycieli ze wskazówkami dotyczącymi eksperymentowania z uczniami,
• bajkę opowiadającą o tym, czym jest eksperyment.
10 tematów z prostymi doświadczeniami:
1. ZAGUBIONA FASOLA
2. LIŚĆ PEŁEN BARWNIKÓW
3. GLEBOWE SEKRETY
4. BARWY ŚWIATŁA
5. NAPIĘCIE W WODZIE
6. DMUCHAWCE LATAWCA
7. CHMURA W BUTELCE
8. (NIE)STABILNA ZIMA
9. ZATRZYMAJ ZIMNO
10. ELEKTRYZUJĄCA ZIMA
•
Autorom zestawu szczególnie zależało na tym, by doświadczenia nawiązywały do zjawisk przyrodniczych, które uczniowie mogą znać z codziennego życia (m.in. kolory liści, parowanie wody, równowaga, światło, topnienie lodu).
Ilość sprzętu zaplanowano tak, aby młodzi eksperymentatorzy mogli wykonywać doświadczenia w małych – czasem dwuosobowych, innym razem pięcioosobowych – grupach. Karty doświadczeń zostały opracowane z myślą o nauczycielu, który prowadzi pracę grupową i czuwa nad procesem eksperymentowania – napisane są językiem prostymj. Na początku każdej karty umieszczono zwięzły opis celu, jaki przyświeca danej aktywności, a także listę narzędzi i materiałów potrzebnych do przeprowadzenia doświadczeń. W dalszej części karty znajdują się opisy doświadczeń oraz krótki opis merytoryczny, wyjaśniający zaobserwowane przez uczniów zjawisko przyrodnicze.
Doświadczenia zaproponowane w zestawie zostały przetestowane w warunkach przedszkolnych z udziałem nauczycieli i uczniów. Na podstawie obserwacji z zajęć testowych oraz rozmów z osobami je prowadzącymi powstała publikacja dla nauczycieli dołączona do zestawu. Mówi ona m.in. o tym, jak przygotować się do pracy w klasie, jak zaplanować doświadczenia i jak eksperymentować z dziećmi, a także na co zwrócić uwagę podczas facylitacji całego procesu.
Zawarta w „Czterech porach roku” bajka o dziewczynce eksperymentującej we śnie proponowana jest jako wprowadzenie do pracy z zestawem – to także świetny wstęp do rozmowy z dziećmi o tym, czym są eksperymenty i po co się je wykonuje.
W skład zestawu wchodzi także gra memo z ilustracjami wybranych elementów doświadczeń, przygotowana zarówno w wersji papierowej, jak i cyfrowej. Ta ostatnia dostępna jest w formie aplikacji na stronie Moje Bambino i zawiera dwie aktywności: tradycyjne memo oraz grę polegającą na rozpoznawaniu nasion roślin wiatropylnych.
,,Cztery pory roku. Zestaw STEAM" powstał w wyniku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez interdyscyplinarny zespół Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego przy Centrum Nauki Kopernik. Pomysłodawcą i dystrybutorem pomocy edukacyjnej jest firma Moje Bambino.
Główne założenia zestawu:
• nawiązanie do znanych uczniom zjawisk przyrody występujących na przestrzeni roku kalendarzowego,
• możliwość kształtowania w uczniach umiejętności obserwacji otaczających ich zjawisk,
• rozwijanie samodzielności uczniów poprzez pozostawienie im przestrzeni na autonomiczne działania w ramach realizowanych tematów (np. własnoręczne zbieranie materiałów do doświadczeń).
Wynikiem prac nad pomocą edukacyjną „Cztery pory roku” jest zestaw obejmujący:
• propozycje 10 rozbudowanych scenariuszy zaprezentowanych w formie kart doświadczeń,
• większość sprzętu i niezbędnych materiałów do wykonania zaproponowanych doświadczeń,
• aplikację zawierającą grę memo z rysunkami elementów doświadczeń oraz grę polegającą na dopasowaniu nasion do odpowiednich roślin,
• grę memo z ilustracjami elementów doświadczeń w wersji papierowej,
• materiał metodyczny dla nauczycieli ze wskazówkami dotyczącymi eksperymentowania z uczniami,
• bajkę opowiadającą o tym, czym jest eksperyment.
10 tematów z prostymi doświadczeniami:
1. ZAGUBIONA FASOLA
2. LIŚĆ PEŁEN BARWNIKÓW
3. GLEBOWE SEKRETY
4. BARWY ŚWIATŁA
5. NAPIĘCIE W WODZIE
6. DMUCHAWCE LATAWCA
7. CHMURA W BUTELCE
8. (NIE)STABILNA ZIMA
9. ZATRZYMAJ ZIMNO
10. ELEKTRYZUJĄCA ZIMA
•
Filmy