Poradnik autorstwa Marzeny Walkowiak, Agnieszki Wrzesiak oraz Doroty Szwugier przeznaczony dla nauczycieli, pedagogów, logopedów i psychologów pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Opracowanie zawiera zestaw prób i narzędzi, które umożliwiają przeprowadzenie diagnozy oraz określenie poziomu rozwoju w zakresie funkcjonowania percepcyjno-motorycznego dziecka oraz zapisu uzyskanych informacji i wniosków.
Konstrukcja opracowania pozwala na ocenę rozwoju dziecka przez cały okres pobytu w przedszkolu i daje możliwość śledzenia dynamiki jego rozwoju.
„Diagnoza dziecka w wieku przedszkolnym” to obszerne opracowanie, które składa się z 5 części.
Część pierwsza obejmuje:
informacje dotyczące charakterystyki rozwoju dziecka po ukończeniu drugiego, trzeciego, czwartego i piątego roku życia
formularz wywiadu, opracowany w celu zapisu informacji dotyczących rozwoju wczesnodziecięcego dziecka uzyskanych od rodziców lub opiekunów
"Kartę obserwacji zachowania dziecka w przedszkolu"
"Kartę zapisu wyników badań - zestawienie"
informacje na temat interpretacji uzyskanych wyników
rozdział poświęcony symptomom zaburzeń emocjonalnych oraz wczesnym przejawom nadpobudliwości psychoruchowej u dziecka w wieku przedszkolnym
słowniczek terminów
Cztery pozostałe części przeznaczone są do diagnozy dziecka w kolejnych latach życia, każda z nich zawiera opisy prób uwzględniających cztery obszary rozwoju przedszkolaka:
- rozwój ruchowy,
- rozwój mowy,
- rozwój operacji umysłowych,
- rozwój emocjonalno-społeczny oraz
- karty zapisu wyników diagnozy.
Do każdego z 4 pakietów diagnostycznych dołączona jest "Karta badania artykulacji" oraz "Załączniki" umożliwiające przeprowadzenie poszczególnych zadań diagnostycznych.
Informacje na temat analizy uzyskanych wyników zostały zamieszczone w rozdziale "Interpretacja wyników".
Opracowanie „Diagnoza dziecka w wieku przedszkolnym” powstało zgodnie z ogólnie przyjmowanymi przez psychologów, logopedów i pedagogów normami rozwojowymi. Poradnik opiera się na wieloletnim, interdyscyplinarnym doświadczeniu autorek w pracy z dziećmi o różnym poziomie rozwojowym, zarówno dziećmi prawidłowo rozwijającymi się, jak i z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
od 3 lata
• od 3 lat
Polecane