Pomoce dydaktyczne w postaci zestawów LEGO® Education dla przedszkoli, zdobywają uznanie wielu nauczycieli. Często już pierwszy kontakt z zestawami na warsztatach czy konferencjach sprawia, że nauczyciele mają ochotę wykorzystać je w swoich placówkach. Czasami jednak pojawiają się pytania, jak w ogóle zacząć pracę z LEGO® Education i wdrożyć je do pracy dydaktycznej.

W tym artykule dowiesz się zarówno, jak znaleźć rozwiązanie odpowiadające twoim potrzebom, jak i co robić, gdy zestawy LEGO® Education trafią już do twojego przedszkola. Liczę, że Ci wszyscy, którzy nie znali zestawów LEGO® Education dla przedszkoli, po przeczytaniu artykułu zdobędą potrzebną wiedzę.

Korzenie systemu nauczania LEGO® sięgają konstruktywistycznego podejścia do nauczania, które jako pierwsze zostało opracowane przez Jeana Piageta oraz rozwinięte przez profesora MIT Seymoura Paperta. W myśl tego podejścia, dzieci nie uczą się tylko przez wysłuchanie nauczyciela, ale przede wszystkim dzięki środowisku, które umożliwia im samodzielne doświadczanie i zdobywanie wiedzy.

Siła zestawów LEGO® Education w nauczaniu polega na zapewnieniu pełnego i ciągłego zaangażowania uczniów w trakcie zajęć, umożliwieniu im podążania własną ścieżką oraz oparciu nauki o formę zabawy i współpracę z innymi.

Skuteczność zestawów jest też wzmacniana poprzez lekcje stworzone zgodnie z regułą 4Z, opisaną w poprzednim wpisie na blogu. Zapewnia ona:

  • zaangażowanie, które wpływa na przyswajalność wiedzy,
  • możliwość samodzielnego doświadczania i eksperymentowania, co osadza zdobywane informacje w konkretnym kontekście,
  • miejsce na refleksję, która pozwala na uporządkowanie nowych informacji i połączenie praktycznych doświadczeń z abstrakcyjną wiedzą,
  • zastosowanie zdobytej wiedzy, które pozwala upewnić się, że proces nauczania zakończył się sukcesem oraz tworzy podstawę do uczenia się nowych rzeczy.

Oparcie zajęć o pracę z klockami rozwija u dzieci umiejętność współpracy oraz kreatywność. W zestawach LEGO® Education dla przedszkoli nie znajdziesz gotowych instrukcji budowania, jedynie obrazki inspiracyjne, które mogą, ale nie muszą, być źródłem pomysłów dla dzieci.

Więcej o skuteczności podejścia LEGO® Education i wynikach badań przeczytasz tutaj:
https://mojebambino.pl/lego-education/wp-content/uploads/2022/03/Dlaczego-podejscie-LEGO%C2%AE-Education-do-nauczania-i-uczenia-sie-dziala.pdf

Klocki LEGO® kojarzą nam się przede wszystkim z zabawą. Nauka przez zabawę stanowi podstawę metodyki stosowanej przez LEGO® Education. Raport Fundacji LEGO, oparty na szeregu badań, wyraźnie wskazuje na wysokie znaczenie zabawy w procesie edukacji najmłodszych. Zabawa nie jest dla nich dodatkową aktywnością, ale odgrywa kluczową rolę w pierwszych latach życia i jest kluczowa dla nabywania nowych umiejętności i zdobywania wiedzy o otaczającym świecie. LEGO® Education wyszczególnia jednocześnie 5 najważniejszych cech zabawy, które sprawiają, że jest tak skutecznym sposobem uczenia się.

Radosna – radość definiowana jako przyjemność odczuwana zarówno z powodu samego wyzwania, jak i emocji związanych z jego podjęciem i sukcesem.

Znacząca – dzieci nadają znaczenie temu, co robią, łącząc to z czymś, co już znają. Lubią naśladować innych, nawet nie mając początkowo pełnego zrozumienia tego, co robią.

Aktywnie angażująca – sprawia, że dziecko jest w całości skupione na tym, co robi. Koncentruje się na swoich własnych myślach oraz obserwacji tego, co się dzieje. Sprawia to, że ciężko je rozproszyć i jest ono w stanie zapamiętać i nauczyć się więcej, niż poprzez zwykły instruktaż dorosłego.

Iteracyjna – dzieci sprawdzają różne strategie i metody. Mogą próbować różnych podejść do zbudowania najwyższej wieży z klocków czy jak najszybszego samochodziku. Konieczność samodzielnej weryfikacji hipotez czy przeprowadzenia doświadczeń pomaga dzieciom w zdobywaniu wiedzy i angażuje je znacznie bardziej.

Społeczna – chociaż zabawa, jak i nauka, może odbywać się samodzielnie, to jednak kluczem do pełnego rozwoju jest właśnie interakcja społeczna. Dzieci mogą dzielić się własnymi myślami i pomysłami, budując w ten sposób głębsze rozumienie świata i siebie nawzajem.

Więcej o nauce przez zabawę znajdziesz w dokumencie LEGO®:
https://mojebambino.pl/lego-education/wp-content/uploads/2021/11/Niewykorzystany_potencjal_nauki_przez_zabawe.pdf

Aby skutecznie wykorzystać pomoce dydaktyczne LEGO® Education w przedszkolu, istotny jest odpowiedni dobór zestawów do potrzeb danej placówki. W ofercie znajdziesz cały przekrój rozwiązań, obejmujących różne obszary rozwoju dziecka, a także zestawy rozszerzające. 

  • Edukacja STEAM i kodowanie

W zakresie edukacji STEAM warto rozważyć zestaw LEGO® Education STEAM Park. Pomaga on w rozwijaniu u dzieci umiejętności takich jak rozumienie związków przyczynowo-skutkowych, przewidywanie i obserwowanie, rozwiązywanie problemów i przedstawianie danych. Z kolei zestaw LEGO® Education Coding Express to intuicyjne rozwiązanie pozwalające wprowadzić dzieci w świat kodowania. Z pomocą interaktywnego pociągu poznają one koncepcje takie jak sekwencje, pętle czy warunki, ćwicząc jednocześnie umiejętność rozwiązywania problemów, krytyczne myślenie i współpracę.

  • Wiedza o otaczającym nas świecie

Eksplorację otaczającego świata, zrozumienie ról społecznych, a przy okazji  rozwój kreatywności i wyobraźni wspiera zestaw LEGO® Education STEAM Park. Dzieci mogą dzięki niemu zbudować miasto, w którym opowiedzą swoje historie i przygody mieszkańców. Zestaw LEGO® Education Tech Machines skupia się poznaniu świata technologii i maszyn oraz ich zastosowaniu. Kształtuje też umiejętności motoryczne, inżynierskie oraz rozwiązywania problemów.

  • Kompetencje społeczne i emocjonalne

Pod kątem rozwoju umiejętności społecznych i emocjonalnych polecamy zestaw LEGO® Education Zbuduj Emocje. W zastawie znajdują się klocki przedstawiające różnorodne emocje, a opracowane na potrzeby zestawu scenariusze przeprowadzają dzieci przez sposoby rozpoznawania i opisywania poszczególnych stanów emocjonalnych i radzenia sobie z nimi.

  • Umiejętności językowe

Zestaw LEGO® Education Story Tales – Opowieści pozwala dzieciom tworzyć historie i je opowiadać, poprzez odtwarzanie tych już znanych, rozpoznawanie poszczególnych ich części, tworzenie alternatywnych zakończeń oraz na inscenizowaniu za pomocą budowanych z klocków scen swoich własnych historii.

  • Nauka programowania (starsze grupy)

Zestaw LEGO® Education SPIKE Essential to wstęp do nauki programowania w wykorzystaniem inteligentnych elementów elektronicznych oraz bogatego wyboru klocków LEGO® System i LEGO® Technic. Przeznaczony dla dzieci od 6 roku życia, pozwala na programowanie za pomocą intuicyjnego interfejsu i zawiera bogaty zasób gotowych scenariuszy wraz z instrukcjami budowania. Dobór zestawu do potrzeb placówki
O ile wszystkie zestawy LEGO® Education realizują założenia holistycznego podejście do nauczania, tak każdy z nich kładzie nacisk na konkretny zakres umiejętności i wiedzy. Przed zakupem ich dla swojej placówki, rozważ, jakie są kluczowe potrzeby zarówno dzieci, jak i prowadzących zajęcia dydaktyczne nauczycieli. Pamiętaj, że każdy z zestawów został zaprojektowany z myślą o pracy określonej liczby dzieci, a praca w dużej grupie z tylko jednym zestawem może być nieefektywna. Dlatego w pierwszej kolejności wybierz zestaw, najbardziej odpowiadający twoim potrzebom, w odpowiedniej ilości.

Odpowiednio, jeżeli poszukujesz pomocy dydaktycznej, którą każdy z nauczycieli będzie mógł wykorzystać na zajęciach z grupami 24 dzieci, możesz wybrać LEGO® Education STEAM Park. Jako że jest on przeznaczony dla 8 dzieci, będziesz potrzebować 3 zestawów. W przypadku przeznaczonego do podstaw kodowana zastawu Coding Express, przeznaczonego dla 6 dzieci, potrzebne będą już minimum 4 takie zestawy.

Gdy zestawy LEGO® Education znajdą się w placówce, możesz zadbać o odpowiednią organizację i zarządzanie nimi, np. poprzez przepakowanie klocków z kartonów do wygodnych pojemników. Dobrym rozwiązaniem będzie stolik aktywności z LEGO® Education, czyli pakiet składający się ze stolika wraz z transparentnymi pudełkami, uzupełniony o zestawy rozszerzające LEGO® Education, dostępny w ofercie Moje Bambino.

Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek aktywności z udziałem dzieci, to nauczyciele powinni dobrze zapoznać się z zestawem, jego zastosowaniem oraz możliwymi do wykorzystania scenariuszami. Najdogodniejszym sposobem na to, będzie wykorzystanie podręczników dla nauczycieli, które w języku polskim można znaleźć:

Każdy podręcznik zawiera opis zestawu, metodyki oraz wszystkie scenariusze.

Przed rozpoczęciem zajęć prowadzonych według oficjalnych scenariuszy, również dzieci powinny dobrze poznać zestaw. Na początku można  dać im czas, na swobodną zabawę klocami. Pozwoli im to na dobre poznanie elementów zestawu, sposobów ich łączenia i zaspokoi ich pierwszą ciekawość związaną z nowymi pomocami. Kolejnym etapem będzie wykonanie aktywności zgodnie z kartą pierwszych kroków. Podobnie jak podręcznik, znajdziesz je w polskiej wersji językowej na naszej stronie – pod opisami produktów jak i w pudełku z klockami. Aktywności zawarte w karcie pozwolą dzieciom przygotować się do pracy z zestawem, poznać właściwości i zastosowanie poszczególnych elementów oraz wprowadzi w tematykę kolejnych zajęć.

Wszystkie scenariusze które znajdziesz zarówno w podręczniku jak i na stronie education.lego.com w zakładce lekcje, nie muszą być realizowane w określonej kolejności. W przypadku niektórych zestawów będą one ułożone według rosnącego poziomu złożoności, ale to od nauczyciela zależy wybór konkretnego scenariusza.

W zależności od wieku dzieci, poziomu ich biegłości w danej dziedzinie wiedzy czy tego, ile zajęć z zestawem zostało zrealizowanych, nauczyciel może dowolnie wybierać oraz modyfikować istniejące scenariusze.

W trakcie zajęć kluczowe jest obserwowanie poziomu motywacji podopiecznych. Zgodnie z informacjami zawartymi w podręczniku dla nauczyciela, w przypadku spadku zaangażowania, etapy „zastanów się” i „zastosuj” mogą zostać zrealizowane po przerwie lub na kolejnych zajęciach.

Lekcję można też modyfikować, w zależności od potrzeb, zmieniając historię, bohaterów czy osadzając scenariusz w znanych dzieciom realiach lub nawiązując do innych, niedawno przeprowadzonych zajęć.

Praca z zestawami LEGO® Education może zostać włączona jako część innych zajęć czy dłuższych cyklów i projektów, służąc do realizacji podstawy programowej. Zestaw Opowieści można wykorzystać do lekcji po wizycie na przedstawieniu, czy do stworzenia historii o aktualnej porze roku lub zbliżających się świętach. Zestaw Mój Świat XL świetnie się sprawdzi na zajęciach prowadzonych po wycieczce po okolicy, lekcje ze STEAM Park można włączyć w serie zajęć opartych na doświadczeniach z fizyką czy chemią.

Przykładem takiego wykorzystania zestawów, może być nasz autorski scenariusz „Zima w mieście”, wykorzystujący zestawy LEGO® Education Coding Express oraz Mój Świat XL lub scenariusz „Wiosna” realizowany z wykorzystaniem zestawów Mój Świat XL i Zestaw LEGO® Education Opowieści.

W przypadku zakupienia przez placówkę zestawów LEGO® Education dla przedszkoli dobrym sposobem na przygotowanie kadry do pracy z nimi będzie szkolenie przeprowadzone przez certyfikowanego trenera LEGO® Education. W trakcie szkolenia nauczyciele nie tylko poznają same zestawy, ale zdobędą wiedzę na temat systemu nauczania LEGO®, przetestują przykładowe scenariusze w praktyce oraz dowiedzą się, jak w inny sposób można wykorzystać klocki LEGO® podczas zajęć dydaktycznych, np. dzięki metodzie 6 klocków.

Szkolenie dostępne w ofercie Moje Bambino, odbywa się w formie stacjonarnej w placówce, w terminie wskazanym przez klienta.
Pełną ofertę szkoleń Moje Bambino znajdziesz tutaj.

Obecnie coraz więcej szkół wykorzystuje zestawy LEGO Education do nauki programowania, kodowania czy nauczania przedmiotowego, dlatego praca z zestawami LEGO Education już w przedszkolu pomaga w przygotowaniu do nauki szkolnej. Dzieci dobrze znają same klocki LEGO®, dlatego chętnie korzystają z opartych na nich pomocy dydaktycznych.

Zachęcamy do zapoznania się z pełną ofertą klocków LEGO® Education dla przedszkoli w Moje Bambino oraz materiałami dotyczącymi systemu nauczania LEGO®, które odnajdziesz pod tym adresem:
https://mojebambino.pl/lego-education/


W celu złożenia zamówienia zachęcam do kontaktu z naszymi konsultantami, których dane kontaktowe znajdują się poniżej:
https://mojebambino.pl/przedstawiciele

Listę przedstawicieli Moje Bambino dla poszczególnych powiatów znajdują się też na ostatnich stronach naszych katalogów.
Każdy, kto chce prowadzić angażujące lekcje z wykorzystaniem zestawów LEGO® Education, może umówić się na konsultację telefoniczną lub wideo rozmowę.

Zachęcamy do kontaktu telefonicznego: 532 774 059, by umówić konsultację.
Czas trwania konsultacji do 30 minut. Autor: Piotr Borowik – specjalista ds. szkoleń w firmie Moje Bambino, trener z zakresu nowych technologii i wykorzystania ich w edukacji, certyfikowany trener Akademii LEGO® Education

Leave a Reply