W programie Laboratoria Przyszłości wiele placówek miało okazję zaopatrzyć się w nowoczesne pomoce naukowe, w tym w zestawy LEGO® Education. Pojawiają się więc pytania – jak zacząć pracę z tymi zestawami? Jak zachęcić nauczycieli do korzystania z nich? Na których przedmiotach można ich używać? Jak z ich pomocą realizować materiał z podstawy programowej?

Jedno wiemy – uczniów nie trzeba przekonywać. Mamy wiele odpowiedzi ze szkół, które już rozpoczęły swoją przygodę z LEGO® Education i opinie zawsze są pozytywne. A na resztę pytań już spieszymy z odpowiedzią.

Spis treści:

Jak zacząć?
Na jakich przedmiotach można wykorzystać zestawy LEGO® Education?
Jak realizować podstawę programową przy użyciu LEGO® Education?
Jak zachęcić nauczycieli do korzystania z rozwiązań LEGO® Education?
Co możemy zrobić sami jako nauczyciele by efektywnie korzystać z dostępnych rozwiązań?
Jak to wygląda w innych krajach?

 

 

 

 

 

Jak zacząć?

Zamówiliśmy zestawy LEGO® Education do szkół, czekamy… nareszcie!

Paczka dotarła! I co teraz?

Rozumiemy, że w napływie nowości do szkolnych sal nauczyciele musieliby zostawać w pracy po godzinach, by zapoznać się ze szczegółami nowego sprzętu, a przecież odpoczynek też jest konieczny do efektywnej pracy! Dlatego, w odpowiedzi na wątpliwości nauczycieli zgłaszane naszym przedstawicielom i trenerom, stworzyliśmy specjalne instrukcje krok po kroku – co robić po otrzymaniu zestawów. To jednostronicowe proste przewodniki z najważniejszymi informacjami dla nauczycieli szkół, którzy będą posługiwali się zarówno zestawami LEGO® Education SPIKE™ Prime i Essential, jak i LEGO® Education BricQ Motion.

Możecie je znaleźć tutaj:
https://mojebambino.pl/lego-education/baza-wiedzy/

instrukcja-lego-education-spike

Na jakich przedmiotach można wykorzystać zestawy LEGO® Education?

Zestawy LEGO® Education zostały stworzone w zgodzie z modelem nauczania STEAM, dlatego integrują różne dziedziny nauki i angażują zarówno umiejętności natury ścisłej jak i humanistycznej – tworzenie i analizowanie, podążanie za instrukcją i odkrywanie własnych rozwiązań. Realia szkolne pokazują, że w toku roku szkolnego i realizowania podstawy programowej niejednokrotnie brakuje przestrzeni na  pracę metodą projektu interdyscyplinarnego, dlatego przygotowaliśmy listę przedmiotów, na których LEGO® Education okazuje się być szczególnie przydatne:

  1. Matematyka – tworzenie wzorów i modeli, rozwiązywanie problemów geometrycznych oraz prowadzenie działań na liczbach i operacji matematycznych.
  2. Przedmioty przyrodnicze, fizyka, geografia, biologia – budowanie modeli układów słonecznych, atomów, struktur komórkowych i innych zjawisk przyrodniczych. Zestawy LEGO® Education BriQ Motion zostały specjalnie przygotowane do nauki fizyki i przeprowadzania eksperymentów związanych z ruchem. Pozwalają też na eksplorację podstawowych zasad inżynierii. Uczniowie mogą projektować i budować modele maszyn, budowli, pojazdów czy mostów, testować ich wytrzymałość i funkcjonalność.
  3. Technika i informatyka – zestawy są idealne do nauki programowania i robotyki. Nauczyciele mogą wykorzystać je do budowy robotów, programowania ich ruchów oraz rozwiązywania problemów związanych z algorytmami i automatyzacją.
  4. Język angielski – scenariusze lekcji mogą być wykorzystane jako narzędzie do nauki języka, są dostępne także w języku angielskim. Klocki LEGO® są rozpoznawalne wśród większości uczniów i będą wspaniałym tematem do rozmowy. Uczniowie będą też mieli okazję poznać słownictwo związane z technologią, budowaniem i konkretnym scenariuszem lekcji.
  5. Edukacja wczesnoszkolna – tutaj możliwości jest bardzo wiele i podczas tych zajęć nie ma potrzeby tak silnego rozgraniczania tematów na poszczególne dziedziny naukowe. Można poszerzać kompetencje społeczne i emocjonalne, analityczne, matematyczne, językowe i kreatywność, dzięki różnorodnym scenariuszom.

Ale to nie wszystko,zestawy można wykorzystywać do rozmowy o społeczeństwie, na lekcjach wychowawczych, w edukacji włączającej, na świetlicy szkolnej, w kołach rozwoju zainteresowań, a nawet na lekcjach wychowania fizycznego (np. z wykorzystaniem scenariusza stworzonych przez certyfikowanych trenerów https://akademiabambino.pl/materialy-dydaktyczne-szkola/ ). Tak naprawdę jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia nauczyciela. Zestawy LEGO® Education dają możliwość wymyślania ciągle nowych scenariuszy i projektów oraz proponują nowe obszary do rozmowy z uczniami.

Jak realizować podstawę programową przy użyciu

 LEGO® Education?

Realizacja podstawy programowej w polskich szkołach wymaga od nauczycieli stałej weryfikacji ilości materiału i czasu jaki pozostał do końca semestru, czy roku. Czy w programie jest miejsce na LEGO® Education? My wiemy, że tak!

Scenariusze LEGO® Education są dokładnie przemyślane. Stworzone tak,  aby odpowiadały na zagadnienia zawarte w podstawie programowej. Wszystkie cele edukacyjne, instrukcje i standardy edukacyjne są dostępne do szybkiego wglądu przy każdym scenariuszu, dzięki czemu z łatwością można dopasować konkretne pomysły do aktualnych potrzeb. Są również tak zaprojektowane, by ich przeprowadzenie mieściło się w ciągu 45 minut.

Wejdź na stronę i zobacz scenariusze, z których możesz korzystać:
https://education.lego.com/pl-pl

 

Cele i standardy edukacyjne znajdziecie przy każdym scenariuszu w niebieskiej tabelce.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak zachęcić nauczycieli do korzystania z rozwiązań LEGO® Education?

Jako Dyrektor szkoły, możesz odegrać kluczową rolę w zachęcaniu nauczycieli do korzystania z nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych w tym z LEGO® Education. Oto kilka konkretnych kroków, które możesz podjąć:

  1. Prezentacje i szkolenia 

Zorganizuj prezentacje lub szkolenie dla nauczycieli z korzyści i możliwości, jakie oferuje LEGO® Education. Jeśli masz wiedzę na ten temat, opowiedz o swoich pozytywnych doświadczeniach z wykorzystaniem tych rozwiązań i pokaż, jak mogą one wpłynąć na jakość nauczania i zaangażowanie uczniów. Możesz także osobiście przeszkolić nauczycieli.

  1. Powołaj koordynatora LEGO® Education

Wyznacz nauczyciela w roli koordynatora LEGO® Education w szkole. Będzie to osoba odpowiedzialna za wsparcie w wykorzystywaniu rozwiązań LEGO® Education. Koordynator może organizować warsztaty, pomagać innym nauczycielom w planowaniu lekcji z wykorzystaniem zestawów i być źródłem informacji na temat dostępnych materiałów edukacyjnych.

  1. Wspieraj nauczycieli

Udzielaj wsparcia nauczycielom, którzy chcą korzystać z pomocy LEGO® Education. Zapewnij czas na planowanie lekcji, pomóż im znaleźć materiały edukacyjne i  wspieraj ich w rozwiązywaniu ewentualnych problemów technicznych. Niech wiedzą, że mają Twoje wsparcie we wdrażaniu nowoczesnych metod nauczania!

  1. Środowisko do doświadczeń

Stwórz miejsce, w którym nauczyciele będą czuli się swobodnie eksperymentując z zestawami LEGO® Education. Dobrym pomysłem może okazać się wydanie nowych zestawów nauczycielom do domu, by mogli spokojnie się z nimi zapoznać i spróbować jak działają ze swoimi dziećmi. Zachęcaj ich do dzielenia się swoimi pomysłami i doświadczeniami z innymi nauczycielami. Organizuj spotkania, na których nauczyciele będą mogli prezentować swoje projekty i dzielić się pomysłami na interesujące zajęcia.

  1. Sprawdzaj postępy i wyniki

Zaangażuj się w śledzenie postępów i wyników uczniów, którzy korzystają z LEGO® Education. Sprawdź, jakie zmiany zachodzą w ich zaangażowaniu, umiejętnościach i wynikach naukowych. Później podziel się tą wiedzą z nauczycielami i spytaj o ich opinie, aby zobaczyć konkretny wpływ wykorzystania LEGO® Education na efektywność nauczania.

Podejmując taki wysiłek, jako Dyrektor szkoły, możesz stworzyć atmosferę zachęcającą nauczycieli do korzystania z rozwiązań LEGO® Education i efektywnie wykorzystywać posiadane zasoby do udoskonalania procesu nauczania w Twojej szkole.

 

Co możemy zrobić sami jako nauczyciele, by efektywnie korzystać z dostępnych rozwiązań?

Po pierwsze – nie bać się! Wszystko, co potrzebujecie wiedzieć o zestawach LEGO® Education znajduje się w internecie. To naprawdę intuicyjne narzędzie, które prowadzi nas za rękę, krok po kroku przez każdy scenariusz lekcji, proponuje pytania do zadania uczniom i zawiera gotowy konspekt zajęć. Udokumentowanie zajęć też nie stanowi problemu, ponieważ wszystkie zagadnienia realizowane zgodnie z polska podstwą programową zostały opisane przy konkretnym scenariuszu. 

Jeśli nadal czujecie się niepewni, to pamiętajcie, że istnieje możliwość odbycia szkolenia z pracy z pomocą, na którym certyfikowany trener LEGO® Education wszystko szczegółowo wyjaśni.

Tutaj można znaleźć wszystkie nasze szkolenia: https://akademiabambino.pl/lego-education/

Po drugie – społeczność! Na Facebooku istnieje grupa zrzeszająca nauczycieli z całej Polski, gdzie regularnie publikujemy ciekawe scenariusze i inspiracje na zajęcia z LEGO® Education! To również miejsce wymiany opinii i własnych pomysłów innych zaangażowanych nauczycieli.

Grupa Społeczność LEGO® Education:
https://www.facebook.com/groups/legoeducationlekcje

Po trzecie – baza wiedzy! Koniecznie zapiszcie sobie linki do strony Akademii Bambino, gdzie publikujemy scenariusze i inne pomoce do pracy z zestawami LEGO® Education oraz do oficjalnej storny LEGO® Education, gdzie znajdują się wszystkie materiały podzielone według kryterium: zestaw LEGO® Education, którego chcemy użyć, wiek uczniów oraz przedmiot, który realizujemy.

Bazy wiedzy do zapisania:
https://education.lego.com/pl-pl
https://akademiabambino.pl/materialy-dydaktyczne-szkola/

 

Jak to wygląda w innych krajach?

Wiele placówek udało się doposażyć w zestawy LEGO® Education i teraz zastanawiają się jak z nimi pracować, podczas gdy na świecie System Nauczania LEGO® pomaga nauczycielom każdego dnia w realizacji celów edukacyjnych i założeń podstawy programowej OD PONAD 40 LAT!

Przyjrzyjmy się pewnej brytyjskiej szkole.

Kierownik nauczania cyfrowego w tej szkole przejął odpowiedzialność za nauczanie metodą STEAM i zaczął przyglądać się temu, co nazywa „bardzo interesującym kalejdoskopem ekscytujących, ale fragmentarycznych pomysłów”, które tworzą istniejący już program nauczania. Jego treść była całkiem dobra, ale zadania realizowane rok po roku nie łączyły się w logiczną całość. Programowi brakowało elementu wskazującego na kontynuację, czegoś, co pozwoliłoby uczniom przejść przez kolejne etapy rozwijania wiedzy i umiejętności, dzięki czemu byliby zaangażowani i zafascynowani przedmiotami STEAM. Taka perspektywa okazała się punktem wyjściowym do podjęcia decyzji, o wdrożeniu zestawów LEGO® Education BricQ Motion Essential, LEGO® Education BricQ Motion Prime i LEGO® Education SPIKE™ Prime jako materiałów, od których można zacząć.

Trzy kluczowe czynniki sprawiły, że był to bardzo dobry pomysł:

Znajomość i rozpoznawalność klocków LEGO®. Nie można lekceważyć tej rozpoznawalności wśród dzieci, a nawet dorosłych. LEGO® ma dobrą reputację w dziedzinie robotyki! – powiedział nauczyciel. Stwierdził również, że pod wieloma względami zestawy BricQ Motion były dla jego uczniów doskonałym punktem wyjścia do realizacji własnych pomysłów i swobodnego podejmowania ryzyka, ponieważ uczniowie mogli powiedzieć:

“Znam LEGO® – jeśli coś pójdzie nie tak, to nic się nie stanie, mogę zacząć od początku, mogę przebudować konstrukcję, jestem w stanie się dostosować”.

Materiały i lekcje online, które dają możliwość łatwego skalowania. Filmy, scenariusze lekcji i inne materiały dołączone do zestawów były bardzo ważnym elementem dla nauczyciela z brytyjskiej placówki, który zaprojektował nowy, pilotażowy program nauczania, z zamiarem wdrożenia go w wielu szkołach w Europie. Istnieje ogromne bogactwo zasobów, które tworzy poduszkę bezpieczeństwa dla nauczycieli, co z kolei przyczynia się do większej pewności siebie podczas nauki na całym świecie. Aby rozwijać pewnych siebie uczniów, potrzebni są pewni siebie nauczyciele, a to zapewniają właśnie zasoby online.

Zamysł, który towarzyszył powstawaniu zawartości zestawów i na czym opierają się potencjalne rezultaty. Zestawy dostarczają wszystkich niezbędnych dla naszych dzieci elementów, z masą potrzebnych materiałów źródłowych, dostępnych po kliknięciu myszką – mówi nauczyciel z brytyjskiej placówki. Oprócz elementów konstrukcyjnych, zwrócił on również szczególną uwagę na integracyjną paletę kolorów zestawu SPIKE Prime, jako dowód na to, że przemyślano stworzenie uniwersalnie dostępnego i atrakcyjnego narzędzia edukacyjnego. Wszyscy uczniowie natychmiast pokochali wygląd i sposób działania zestawów – one naprawdę pozwalają na stworzenie możliwości dla jak największej liczby dzieci – dodaje.

Wcielenie koncepcji w życie

Nauczyciel z wybranej brytyjskiej placówki zamówił 250 kompletów zestawów Personal Learning Kit,które pozwalają na łatwą adaptację zdalną i hybrydową oraz 50 gotowych do zajęć zestawów do rozpoczęcia programu, który został zaplanowany na trzy tygodnie. Przez pierwsze dwa tygodnie zajęcia odbywały się w formie zdalnej, a każdy tydzień skupiał się na innej koncepcji:

TYDZIEŃ 1

Tematem pierwszego tygodnia był pęd. Uczniowie dowiedzieli się, w jaki sposób siły oddziałują na siebie, rozmawiali o pierwszym prawie Newtona i budowali modele, aby zilustrować i sprawdzić tę koncepcję.

TYDZIEŃ 2

W drugim tygodniu nauczyciel przedstawił swoim uczniom projektowanie interaktywne. Uczniowie zaprojektowali oraz zbudowali wieże i pojazdy, a następnie porozmawiali na temat swoich projektów i przebudowali konstrukcje w celu ich ulepszenia.

TYDZIEŃ 3

Uczniowie wrócili do klasy w trzecim tygodniu, aby poznać maszyny proste z BricQ Motion. Ich zadaniem było zbudowanie mechanizmu przenoszącego mini figurkę z jednego miejsca do drugiego.

Jeśli opinie uczniów są jakimkolwiek wyznacznikiem, to jak dotąd program okazał się strzałem w dziesiątkę. Ale pozwólmy im mówić za siebie!

  • Podobała mi się ta lekcja, ponieważ myślę, że jest to o wiele lepszy sposób niż sama prezentacja na ekranie, w ten sposób możemy zobaczyć, na czym polegają problemy – 11-letni uczeń
  • Podobało mi się, ponieważ instrukcje były zrozumiałe i eksperymentowaliśmy z zestawami, więc nie było określonego wcześniej efektu. – 8-letni uczeń
  • Ciekawsze było tworzenie czegoś konkretnego i uczenie się, jakie rzeczy trzeba zmienić, niż praca na komputerze. – 12-letni uczeń

Nie obawiajcie się, że praca z zestawami LEGO® Education będzie zbyt trudna lub skomplikowana do wprowadzenia na zajęciach. Twórcy zestawów zadbali o to, by były one przydatne i łatwe w użyciu oraz zapewnili całe zaplecze merytoryczne, które prowadzi za rękę przez każdy krok pracy. To również oszczędność czasu – nauczyciele nie muszą wymyślać autorskich scenariuszy zajęć, które odpowiadałyby na potrzeby podstawy programowej. I najważniejsze – uczniowie kochają pracę z klockami LEGO®.

Pamiętajmy, że zmiany w strukturze nauczania zaczynają się od zaangażowanych nauczycieli, którzy z pasją podchodzą do tego, co robią. 

Bądźmy tymi nauczycielami i razem zmieniajmy polskie szkoły!

Leave a Reply