Budowanie pewności siebie to proces, który odgrywa olbrzymią rolę w rozwoju dziecka. Jego zaniedbanie rzutuje negatywnie na późniejsze funkcjonowanie w społeczeństwie, w konsekwencji prowadząc do niskiej samooceny. Współczesne pomoce dydaktyczne wychodzą naprzeciw potrzebom XXI wieku i stają się niezbędnym narzędziem do kształtowania pewności siebie. Dzięki ćwiczeniom praktycznym ten proces można zacząć już od najmłodszych lat.
Jak pomóc dziecku z niską samooceną? Jak zbudować poczucie własnej wartości?
Spis treści:
- Ankieta Harris Poll
- Jakie były globalne wnioski płynące z ankiety Harris Poll?
- Od czego zacząć budowanie pewności siebie?
- Budowanie pewności siebie na etapie żłobka i przedszkola
- Jak wspierać poczucie własnej wartości u dziecka w edukacji wczesnoszkolnej?
- Zachęcanie do pracy nad pewnością siebie na etapie klas IV-VIII szkoły podstawowej
- Dlaczego budowanie pewności siebie jest takie ważne? – konsekwencje zaniechań
Ankieta Harris Poll
O pewności siebie napisano już wiele. Ankieta Harris Poll z 2019 roku rzuca ciekawe światło na ten aspekt w odniesieniu do sektora edukacji. Zbadano w niej różne punkty widzenia – uczniów, nauczycieli i rodziców w 5 krajach na świecie. Jest to bardzo cenna wiedza, która powinna zwiększyć świadomość społeczeństwa o roli pewności siebie w procesie nauczania i zaowocować zwiększeniem ilości ćwiczeń praktycznych na lekcjach, na wszystkich etapach edukacji.
Jakie były globalne wnioski płynące z ankiety Harris Poll?
- Uczniom brakuje pewności siebie w szkole, szczególnie w przedmiotach STEAM – tylko 17% uczniów wskazało wysoką pewność siebie.
- Nauczyciele są zgodni, że brak pewności siebie utrudnia naukę – aż 76% nauczycieli potwierdziło, że trudności edukacyjne wynikają z lęku i braku pewności siebie u uczniów.
- Nauka poprzez ćwiczenia praktyczne jest kluczowym narzędziem do odbudowania pewności siebie w szkole – potwierdziło to 95% nauczycieli, 93% rodziców, 89% uczniów.
- Nauczyciele chcieliby prowadzić więcej ćwiczeń praktycznych na swoich lekcjach – odpowiedziało tak 91% respondentów.
- Wspólne projekty pozytywnie wpływają na budowanie pewności siebie – widzi to 77% nauczycieli.
- Pewność siebie w edukacji STEAM przekłada się bezpośrednio na poczucie pewności siebie w szkole – tego zdania jest aż 82% uczniów.
Od czego zacząć budowanie pewności siebie?
Budowanie własnej wartości to proces, który najlepiej zacząć od… siebie. Pewnie zastanawiasz się, dlaczego i o co chodzi. Już spieszymy z wyjaśnieniem. Jako nauczyciel, jesteś wzorem do naśladowania dla swoich podopiecznych. Starasz się przekazać im wzorce, których sam się nauczyłeś, a które będą dla nich przydatne w późniejszym życiu.
Chcąc rozwijać pewność siebie u uczniów i pomóc im w walce z niską samooceną, Twoi podopieczni muszą widzieć to, że Ty też jesteś pewny siebie. Dzięki temu lepiej zmotywujesz ich do działania i pracy nad sobą.
Zanim więc zaczniesz budować pewności siebie w klasie, warto zainwestować trochę czasu we własny rozwój. Skorzystaj z gotowych rozwiązań, zawartych w koncepcji Systemu Nauczania LEGO®. W tym środowisku wsparcia dla nauczycieli masz możliwość odbycia szkoleń, które wzmocnią Twoją pewność siebie i przygotują Cię do prowadzenia lekcji, których celem jest kształtowanie własnej wartości u uczniów.
Budowanie pewności siebie na etapie żłobka i przedszkola
Wzmacnianie poczucia własnej wartości u dziecka zaczyna się od najmłodszych lat. Już w żłobku i przedszkolu można budować ją poprzez ćwiczenia, wykorzystując klocki LEGO® DUPLO®:
- Poprzez naukę wyrażania i opisywania emocji z wykorzystaniem kart inspiracji zawartych w zestawie LEGO® DUPLO® Zbuduj Emocje.
- Z pomocą zadań rozwijających wyobraźnię i kształcących umiejętność poprawnego wypowiadania się i opowiadania historii o zbudowanym przez dziecko świecie, wykonanym z klocków LEGO® DUPLO® Mój świat XL.
- Z wykorzystaniem ćwiczeń poprawiających zmysł obserwacji stworzonych modeli i uczących myślenia przyczynowo-skutkowego z wykorzystaniem zestawu LEGO® DUPLO® STEAM Park.
- Poprzez praktykę wysławiania się i opowiadania o działaniu oraz pracy maszyn budowlanych, które dzieci zbudują z klocków LEGO® DUPLO® Tech Machines.
Poprzez ćwiczenia z powyższymi zestawami dziecko uczestniczy w zajęciach, podczas których inspirowane jest do aktywności. Nauczyciel stara się wzmacniać jego pewność siebie, zachęcając je do opowiadania o zbudowanych przez siebie modelach z klocków LEGO®.
Ale to nie wszystko! Dopytuje dziecko o szczegóły, co jest bodźcem do rozwinięcia historii i poprawiania umiejętności językowych. Jednocześnie dzieje się to na forum grupy, więc podopieczny oswaja się z podstawami prezentowania efektów swojej pracy już od najmłodszych lat. Dzięki temu rośnie jego poczucie własnej wartości.
Jak wspierać poczucie własnej wartości u dziecka w edukacji wczesnoszkolnej?
- Zajęcia z zestawami LEGO® Education BricQ Motion Essential angażują dzieci do samodzielnego eksperymentowania i formułowania wniosków na bazie przeprowadzonych doświadczeń podczas zajęć z dziedziny nauk przyrodniczych.
- Klocki LEGO® Education Spike™ Essential wykorzystuje się do ćwiczeń wspierających rozwój krytycznego myślenia i zachęcających uczniów do rozwiązywania problemów w trakcie zajęć z kodowania i programowania.
Scenariusze zajęć z powyższymi zestawami zupełnie inaczej wpływają na budowanie pewności siebie, niż klocki używane w żłobku i przedszkolu. Tutaj mamy do czynienia z rozwijaniem kompetencji twardych, nauk ścisłych, które mają za zadanie przygotować uczniów do pracy w zawodach przyszłości.
Sam proces pozytywnego wpływania na samoocenę ucznia i jego poczucia własnej wartości jest znacznie bardziej złożony. Niesie konieczność większego zaangażowania dziecka w lekcję poprzez tworzenie wniosków i poszukiwania rozwiązań problemu.
Ten wysiłek włożony w rozwiązywanie zadań zostaje jednak nagrodzony. Uczeń zostaje doceniony przez nauczyciela, który chwali go, że udało mu się złożyć model, poprawnie sformułować wniosek, znaleźć błąd w oprogramowaniu, kreatywnie podejść do tworzenia konstrukcji. Dodatkowo uczeń widzi efekt swojego wysiłku w postacie sprawnie działającego modelu. To motywująco wpływa na ucznia i zwiększa jego pewność siebie.
Zachęcanie do pracy nad pewnością siebie na etapie klas IV-VIII szkoły podstawowej
- Zestawy LEGO® Education BricQ Motion Prime wykorzystuje się w nauczaniu przedmiotów takich, jak matematyka i fizyka. Z ich pomocą uczniowie przyswajają wiedzę z wykorzystaniem metody badawczej.
- Klocki LEGO® Education Spike™ Prime używane są w trakcie lekcji zawierających elementy kodowania i programowania oraz na technice, prowadząc do rozwoju umiejętności analitycznych.
Pomysłem na wzmocnienie procesu budowania pewności siebie jest organizowanie szkolnych i międzyszkolnych konkursów oraz olimpiad.
Nagrody, które uczniowie zdobędą w ramach współzawodnictwa, podniosą ich samoocenę i sprawią, że poczują się oni pewniej. Osiągnięcia na etapie szkolnym przez długie lata będą zachęcać ich do poszerzania zainteresowań i wkładania wysiłku w proces samodoskonalenia.
Dlaczego budowanie pewności siebie jest takie ważne? - konsekwencje zaniechań
Zaniechanie na lekcjach aktywności, które budują pewność siebie, ma daleko idące konsekwencje. Niska samoocena u dzieci generuje problemy z samoakceptacją i akceptacją wśród rówieśników. W skrajnych przypadkach może prowadzić do stanów depresyjnych, które będą wymagały długotrwałej terapii i wizyt u specjalisty. Oprócz problemów w nawiązywaniu relacji społecznych, niskie poczucie własnej wartości u dziecka może prowadzić do bierności i braku chęci podejmowania inicjatyw, które w jego oczach zaowocują tylko porażką. To przełoży się na brak sukcesów w karierze zawodowej i stagnacji w samorozwoju oraz podnoszeniu własnych kompetencji.
Patrząc na negatywne skutki, jakie niosą zaniedbania w obszarze budowania pewności siebie u dzieci, proces ten powinien zająć szczególne miejsce w procesie dydaktycznym. Jest to o tyle istotne, że w obecnych czasach coraz więcej dzieci ma problem z poczuciem własnej wartości i samoakceptacją. Tempo zmian społecznych pozwala nam przypuszczać, że współczesny uczeń będzie w przyszłości wykonywał zawód, który jeszcze nie istnieje i rozwiązywał problemy, które trudno nam sobie wyobrazić. Wyzwania przyszłości to podstawowy wyznacznik w kształtowaniu poczucia własnej wartości.
Właśnie na podniesieniu samooceny skupia się nauczanie z wykorzystaniem rozwiązań LEGO® Education. System Nauczania LEGO® wspiera nauczycieli w tym trudnym zadaniu, oferując gotowe rozwiązania, skrojone na miarę potrzeb XXI wieku.