Szukając odpowiednich pomocy do wprowadzenia edukacji STEAM w klasach 1-3 szkoły podstawowej, powinniśmy zwrócić uwagę nie tylko na jej przystępność i szeroki wybór gotowych aktywności, które pozwolą na jej szybkie wdrożenie w naszej pracy z uczniami, ale też na wszechstronność i możliwość realizacji własnych projektów, ograniczonych jedynie wyobraźnią, tak naszą, jak i przede wszystkim uczniów. Te wymagania w pełni spełniają zestawy LEGO® Education, które z jednej strony pozwalają na szybkie wdrożenie przygotowanych przez ekspertów LEGO scenariuszy zajęć, z drugiej zaś pozwalają na wykazanie się kreatywnością i wyobraźnią poprzez projektowanie przez uczniów oryginalnych rozwiązań. Dodatkowo zestawy LEGO® Education możemy łączyć ze sobą, jeszcze bardziej zwiększając ich możliwości, by stworzyć wyjątkowy STEAMowy projekt.

SPIS TREŚCI

Zestawy LEGO® Education SPIKE™ Essential  oraz BricQ Motion Essential
Edukacja STEAM z LEGO® Education
Wykorzystanie połączonych zestawów Essential
Projekt interdyscyplinarny z LEGO® Education

Zestawy LEGO® Education SPIKE Essential  oraz BricQ Motion Essential

LEGO® Education SPIKE™ Essential to zestaw przeznaczony dla dzieci w wieku od 6 lat, który możemy wykorzystywać w oddziałach przedszkolnych, oraz w szkołach podstawowych do klas 8 włącznie. W skład zestawu wchodzi komplet klocków konstrukcyjnych LEGO® Technic oraz LEGO® System, inteligentne urządzenia w postaci silników, czujnika koloru i matrycy świetlnej LED, a także małego Huba pozwalającego nam zaprogramować je poprzez aplikację SPIKE™.
LEGO® Education SPIKE™ Essential w połączeniu z oferowanymi dla zestawu scenariuszami, stanowi kompletne rozwiązanie do edukacji w duchu STEAM, a możliwość programowania w dwóch środowiskach, czyli blokach ikon i blokach słów, pozwalają na przeprowadzenie zajęć z różnymi grupami wiekowymi, niezależnie od ich doświadczenia.

dzieci w szkole, dwóch chłopców programuje model z lego education w parze - tworzą steamowy projekt

Zestaw LEGO® Education BricQ Motion Essential daje uczniom możliwość zrozumieć skomplikowane zjawiska fizyczne związane z siłą, energią i ruchem. Nie znajdziemy w nim elementów elektronicznych, a zamiast nich do budowy i poruszania naszych konstrukcji wykorzystamy ciężarki, zębatki, czy krążki. Zestaw przeznaczony jest przede wszystkim dla uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej oraz dla dzieci w ostatnich grupach przedszkolnych.

Wszystkie zestawy LEGO® Education to nie tylko klocki i urządzenia, ale też bogaty zasób gotowych scenariuszy zajęć, które za darmo dostępne są na stronie LEGO Education. Zbudowane na podstawie opracowanej przez LEGO® Education metodzie 5W zapewniają pełne zaangażowanie uczniów, interdyscyplinarny rozwój i doskonalenie umiejętności współpracy, przy jednoczesnej możliwości realizacji podstawy programowej. Scenariusze możemy wykorzystać w postaci takiej, jak proponują nam eksperci LEGO Education, ale mogą też posłużyć jako podstawa do stworzenia własnych aktywności, w tym większych projektów interdyscyplinarnych w duchu STEAM.

Edukacja STEAM z LEGO® Education

Celem coraz popularniejszego w szkołach modelu STEAM jest wszechstronny rozwój uczniów z uwzględnieniem pożądanych obecnie kompetencji oraz wyzwań, jakie czekają na nich w dorosłym życiu. Oprócz interdyscyplinarnego rozwoju kompetencji w zakresie nauk ścisłych, technologii, inżynierii, sztuki i umiejętności matematycznych, kluczowym elementem metodyki STEAM jest praca metodą projektu, pozwalająca uczniom na kształcenie kompetencji związanych z pracą w zespole, innowacyjnością, kreatywnością i krytycznym myśleniem. Jest to szczególnie ważne we współczesnym świecie, coraz bardziej wypełnionym technologią i napływającymi zewsząd informacjami.

Zastosowanie zestawów LEGO® Education to bardzo przystępny sposób na wprowadzenie tej metodyki na swoich lekcjach. Stworzone przez ekspertów LEGO® Education scenariusze zajęć odwołują się w swojej strukturze do założeń STEAM oraz pracy projektowej, co pozwala na wdrożenie tego modelu także w trakcie standardowej 45-minutowej lekcji. Uczniowie, realizując scenariusz, zdobędą nową wiedzę z zakresu nauk ścisłych poprzez wykorzystanie technologii, rozwiną umiejętności inżynierskie, konstruując modele, a podczas programowania będą mogli w praktyce wykorzystać i utrwalić swoje zdolności matematyczne.  

Wykorzystanie połączonych zestawów Essential

Zestawy LEGO® Education SPIKE Essential oraz BricQ Motion Essential są kompletnymi pomocami do edukacji STEAM, jednak możemy je też połączyć ze sobą, zwiększając możliwości konstruowania, a tym samym prowadzenia bardziej rozbudowanych projektów STEAM, obejmujących swoim zakresem zarówno programowanie, jak i badanie zjawisk fizycznych.

Przykładowe inspiracje dla takich aktywności znajdziesz na stronie LEGO Education w zakładce „Lekcje”. W filtrze „Produkt” zaznacz zestaw SPIKE Essential lub BricQ Motion Essential i przejdź do modułu „Połączone zestawy Essential”.

Po wejściu w plan lekcji znajdziesz rozpisany w ogólny sposób przebieg zajęć, a w menu po prawej stronie, w sekcji „Dodatkowe zasoby” do pobrania dostępny jest opis aktywności, który możesz wydrukować i rozdać uczniom jako inspirację.

Pamiętaj, że w przypadku tych projektów, uczniowie nie dysponują gotowymi instrukcjami, ani rozbudowanymi sugestiami dotyczącymi programowania, dlatego ważne jest, aby już wcześniej pracowali z zestawami SPIKE Essential oraz BricQ Motion, znali ich zawartość, możliwości oraz sposoby programowania. 

Interdyscyplinarny STEAMowy projekt z LEGO® Education

Poniżej znajdziesz naszą propozycję projektu interdyscyplinarnego STEAM z wykorzystaniem połączonych zestawów, bazujący na gotowym scenariuszu dla zestawu BricQ Motion Essential, rozszerzonym o elementy ze SPIKE Essential.

Projekt będzie obejmował skonstruowanie rampy do wyścigu pojazdów napędzanych tylko przez siłę grawitacji oraz elektronicznego systemu identyfikującego zawodników.

Chłopiec testuje rampę zbudowaną z kolcków lego na lekcji, uśmiecha się.

Scenariusz pozwala na realizację każdego elementu STEAM:
S (Nauka) – Badanie siły ciężkości
T (Technologia) – Programowanie czujnika identyfikującego przejeżdżające pojazdy
E (Inżynieria) – Konstruowanie rampy i elementów toru
A (Sztuka) – zaprojektowanie plakatu promującego zawody
M (Matematyka) – Pomiary osiąganych wyników i notowanie ich w tabeli wyników, obliczanie średniej z kilku prób.

Podstawą prowadzenia zajęć będzie scenariusz „Wyścig Grawitacyjny” z modułu „Z nauką po zwycięstwo” z zasobów dla zestawu LEGO® Education BricQ Motion Essential.

Podczas realizacji tego projektu, podziel uczniów na 2-3-osobowe grupy, z których każda będzie miała do dyspozycji po jednym zestawie SPIKE Essential oraz BricQ Motion Essential. Dla każdej z nich przygotuj arkusze pracy dostępne do pobrania ze strony ze scenariuszem oraz urządzenie z zainstalowaną aplikacją SPIKE. Każda grupa powinna też posiadać przybory plastyczne potrzebne do przygotowania plakatu w dowolnej technice, a także miarki do pomiaru odległości.

Rozpocznijcie zajęcia od dyskusji na temat siły ciężkości i tego, jak wpływa ona na pojazd poruszający się po zjeżdżalni.

Ten etap zajęć możesz w całości zrealizować zgodnie z planem lekcji zawartym w scenariuszu Wyścig Grawitacyjny. Uczniowie będą w nim testować różne konstrukcje pojazdów i mierzyć pokonane przez nie odległości.

Po ukończeniu tej części poproś uczniów, aby zastanowili się, w jaki sposób można automatycznie identyfikować zawodników zawodów, korzystając z możliwości zestawu SPIKE Essential. Zaproponuj wykorzystanie czujnika kolorów, matrycy świetlnej i pojazdów zbudowanych z klocków w różnych kolorach.

Zadaniem uczniów będzie umieszczenie na końcu zjeżdżalni czujnika na odpowiedniej wysokości i zaprogramowanie go w ten sposób, aby po przejechaniu każdego z pojazdów odpowiedni kolor został wyświetlony na matrycy świetlnej umieszczonej obok toru. Powinni też zbudować minimum 3 pojazdy, wykorzystując do tego 3 różne kolory klocków.

W zależności od poziomu biegłości uczniów w programowaniu mogą oni zaprogramować swoje rozwiązanie w blokach ikon lub w blokach słów.

Nauczycielka pokazuje silnik z zestawu lego education uczniom, chłopcy śmieją się, są zaangażowani. Realizują steamowy projekt.

 Możesz zaproponować uczniom, aby dodatkowo rozbudowali tor według własnego pomysłu, np. konstruując trybuny, stanowisko sędziego, bandy czy elementy ułatwiające mierzenie pokonanej przez pojazdy odległości.

Ostatnim zadaniem będzie stworzenie przez każdą z grup plakatu reklamującego zawody. Do ich wykonania mogą być wykorzystane dowolne techniki, w zależności od dostępnych materiałów i czasu przeznaczonego na realizację projektu.

Gdy wszystko będzie gotowe, czas na przeprowadzenie zawodów. Jeżeli chcesz rozszerzyć ten STEAMowy projekt i położyć większy nacisk na umiejętności matematyczne, możesz wcześniej poprosić uczniów o rozbudowę zasad konkursu, np. poprzez ustalenie liczby punktów zdobywanych przez zawodników za pokonanie określonej odległości.

W trakcie konkursu uczniowie rejestrują wyniki każdego z zawodników i weryfikują, czy zaprojektowany przez nich system odpowiednio rejestruje każdego z nich.

Podsumowanie

W celu złożenia zamówienia zachęcam do kontaktu z naszymi konsultantami, których dane kontaktowe znajdą Państwo na stronie kontaktu.

Listę przedstawicieli Moje Bambino dla poszczególnych regionów znajdują się też na ostatnich stronach naszych katalogów.

Każdy, kto chce prowadzić angażujące lekcje z wykorzystaniem zestawów LEGO® Education, a także innych pomocy dydaktycznych dostępnych w ofercie Moje Bambino i wspierać uczniów w zdobywaniu kompetencji przyszłości może umówić się na konsultację telefoniczną lub wideo rozmowę.

Zachęcamy do kontaktu telefonicznego: 532 774 059, by umówić konsultację.
Czas trwania konsultacji do 30 minut.


Autor: Piotr Borowik – certyfikowany trener LEGO® Education, specjalista ds. szkoleń w firmie Moje Bambino, trener z zakresu nowych technologii i wykorzystania ich w edukacji.

Leave a Reply