Nauczyciele szkół podstawowych na co dzień mierzą się z wieloma wyzwaniami. Co ciekawe, nie są to jedynie problemy wychowawcze i motywacyjne. Ich dylematy bywają o wiele bardziej złożone i często ocierają się o kwestie związane z ekonomią i finansami. Więc z czym muszą na co dzień mierzyć się nauczyciele? Oddaliśmy głos nauczycielom i przeprowadziliśmy ankietę, na bazie której zebraliśmy 3 najczęstsze (i największe) wyzwania, które z Waszego punktu widzenia, dotykają sektor polskiej edukacji.
Nauczycielom szkół podstawowych brakuje pewności siebie w nauczaniu z wykorzystaniem metodologii STEAM
Pewność siebie to ważna cecha każdego nauczyciela. Bo jeśli on sam nie uwierzy we własne umiejętności i posiadaną wiedzę, to kto inny? Tego obawia się każdy nauczyciel, ale bez pracy nad własną pewnością siebie na pewno nic się nie zmieni. A jeśli dostaje on do pracy nowe narzędzia, których nie zna i nie miał z nimi wcześniej do czynienia, czuje się on jeszcze bardziej niepewnie i dla uczniów jest to widoczne.
Co z tym zrobić?
Rozwiązanie: Stań się bardziej pewny siebie! Banał? Może i tak, ale też jedyne sensowne rozwiązanie. Przyspiesz ten proces, by jeszcze lepiej nauczać w myśl koncepcji STEAM. W jaki sposób? Zainwestuj swój czas w szkolenia prowadzone przez certyfikowanych trenerów LEGO®.
Dlaczego? System Nauczania LEGO® kładzie olbrzymi nacisk na budowanie jej u kadry pedagogicznej. W ramach rozwoju zawodowego opracowano szkolenia, które zawierają w swoim harmonogramie ćwiczenia wzmacniające poczucie pewności siebie u nauczycieli. To nie są zwykłe szkolenia produktowe, w których trenerzy demonstrują produkt. Na warsztatach padają konkretne pomysły na prowadzenie zajęć, sugestie na temat realizacji projektów.
Nauczyciele podczas ćwiczeń praktycznych dostrzegają to, co było do tej pory oczywiste, lecz przez nich niezauważalne – że każde poprawnie wykonane zadanie przynosi ćwiczącemu olbrzymią satysfakcję i prowadzi do uwierzenia we własne zdolności i kompetencje. I sami tego doświadczają, przez co ich własna pewność siebie szybuje w górę.
Budżety szkół podstawowych są napięte
Polskie szkoły mają ograniczone budżety i nierzadko muszą podejmować trudne decyzje. Czy lepiej zainwestować w nowe meble do placówki, czy może zakupić pomoce dydaktyczne? To bardzo ciężkie wybory, z którymi na co dzień borykają się dyrektorzy i nauczyciele szkół. Na szczęście istnieją programy rządowe, takie jak Aktywna Tablica, czy Laboratoria Przyszłości, które pozwalają choć w części zaspokoić potrzeby placówek. Dzięki nim szkoły podstawowe mogą zakupić pomoce dydaktyczne niezbędne do digitalizacji edukacji lub wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. I tu pojawia nam się wątek klocków LEGO®, które dla wielu instytucji są poza zasięgiem, właśnie ze względu na ciasno skrojone budżety. Programy rządowe umożliwiają wdrożenie do placówek nowych technologii oraz wprowadzenia innowacyjnych koncepcji nauczania. Dofinansowując szkoły w nowoczesny sprzęt, wpływają na zmianę sposobu przekazywania wiedzy.
Pojawia się jeszcze pytanie – czy warto inwestować w drogie rozwiązania, czy lepiej wyposażyć placówkę w tańsze pomoce dydaktyczne i kupić ich więcej? My polecamy skupienie się na znanych i sprawdzonych rozwiązaniach, ponieważ są one niejednokrotnie lepiej dopracowane, niż ich tańsze zamienniki. Różnice szczególnie mocno widoczne są w jakości oferowanej oprawy merytorycznej (o ile tańsze rozwiązania takową oferują). Bądź co bądź, firma LEGO® od ponad 40 lat jest obecna w edukacji i prowadzi kosztowne badania, mające na celu opracowanie jak najlepszych rozwiązań dla sektora edukacji.
Rozwiązanie: Inwestuj w pomoce dydaktyczne, które będą miały największy wpływ na jakość nauczania. Szukaj możliwości na otrzymanie dofinansowań, które dają programy rządowe.
Dlaczego? Nie jest ważna ilość, a jakość wykorzystywanych pomocy dydaktycznych. Dobrze jest inwestować w materiały, które będą miały interdyscyplinarny charakter.
Dzięki temu zostaną wykorzystane przez nauczycieli wielu przedmiotów jako pomoc w omówieniu bardzo wielu zagadnień. W konsekwencji zaoszczędzisz sporo środków finansowych na kupowaniu różnych rodzajów pomocy dydaktycznych do każdego przedmiotu osobno.
Pomyśl, jak jeszcze możesz wykorzystać te, w które już zainwestowałeś i stwórz własne scenariusze lekcji lub zmodyfikuj istniejące, które zostały dołączone do zakupionych zestawów.
Nauczyciele szkół podstawowych czują, że nie posiadają wystarczającego doświadczenia podczas nauczania informatyki i kodowania
Wydawałoby się, że problem ten dotyczy tylko nauczycieli z długim stażem, którzy swoją pracę zawodową opierali głównie na realizacji materiału z podręcznika zgodnie ze standardami nauczania sprzed 20 lat, mniej na praktyce, projektach czy pracy zespołowej.
A nieprawda! Młodsze pokolenie również boryka się z tym wyzwaniem. Spójrzmy na to, jak zmieniała się rola nauczyciela w trakcie prowadzenia lekcji. Kiedyś to on kierował przebiegiem lekcji. Obecnie jego rola uległa zmianie i sprowadza się głownie do facylitacji procesu edukacyjnego. Kończy się era szkoły transmisyjnej – skupiania się na procesie nauczania i pomijanie procesu uczenia się. Już samo to może powodować u nauczycieli niepokój, a nowoczesne pomoce dydaktyczne, które nierzadko są interaktywne lub wymagają połączenia z nowoczesnymi urządzeniami cyfrowymi, wcale nie pomagają.
- Poszukaj w internecie pomysłów na swoje lekcje
- Weź udział w bezpłatnych warsztatach online
- Skorzystaj z dodatkowych materiałów dla nauczycieli
- Zainteresuj się prowadzeniem zajęć metodą projektu
- Skorzystaj z certyfikowanych szkoleń
- Łącz ze sobą pomoce dydaktyczne – na przykład zestaw z mikrokontrolerem BECREO kit i klocki LEGO®. Jeśli nie wiesz jak, weź udział w konferencji, na której jesteśmy, a nasi eksperci wytłumaczą Ci, jak to zrobić
Dlaczego? Wspominając o pomocach dydaktycznych, nie sposób nie powiedzieć jeszcze o dynamice zmian w polskiej edukacji, która powiązana jest z szybkim rozwojem nauki. To dzięki tej ostatniej istniejące rozwiązania ulegają modyfikacji oraz powstają zupełnie nowe materiały dydaktyczne i programy interaktywne, które uwzględniają aktualne potrzeby nauczycieli i uczniów.
W ostatnich latach prym wiodą pomoce przeznaczone do pracy z uczniami ze spe. Ułatwiają one naukę uczniom ze specjalnymi i szczególnymi potrzebami edukacyjnymi i są przydatne w terapii, co związane jest z rosnącą w Polsce liczbą dzieci z dysleksją, dysgrafią, autyzmem, dysortografią oraz innymi zaburzeniami rozwojowymi.
Mamy nadzieję, że po lekturze naszego artykułu jesteś przygotowany do tego, by zmierzyć się z wyzwaniami, jakie na Ciebie czekają w edukacji. Pewnie na niektóre znalazłeś już rozwiązanie. Wierzymy, że Ty, jako nauczyciel z pasją i doświadczeniem, spojrzałeś na wyzwania inaczej i masz już teraz o wiele więcej pomysłów i pewności siebie.