Na przełomie października i listopada 2024 roku nauczyciele z całej Polski mieli okazję zaprezentować swoją kreatywność, biorąc udział w naszym konkursie. Zadanie polegało na stworzeniu projektu edukacyjnego z wykorzystaniem zestawów LEGO® Education Education SPIKE™ Prime i Essential, które pomogą uczniom rozwijać kluczowe kompetencje poprzez wykorzystanie metodologii STEAM. Na przesłanie zgłoszeń nauczyciele mieli dwa tygodnie. Każdy nauczyciel mógł zgłosić maksymalnie jedną pracę. Prace musiały być autorskie i niepublikowane wcześniej. Na najlepsze pomysły STEAMowych projektów czekały nagrody dla całej szkoły.
Zadanie konkursowe
Zadanie konkursowe musiało zawierać:
-
- Temat projektu – Jakie zagadnienie nauczyciele chcieliby poruszyć? (np. „Zbudujmy miasto przyszłości”, „Programowanie robotów na Marsie”, „Matematyczne wyzwania z LEGO”),
- Cel projektu – Jakie umiejętności uczniowie rozwijają w trakcie pracy nad projektem? (np. praca w zespole, rozwiązywanie problemów, kreatywność, umiejętności programowania),
- Przebieg zajęć – Ogólny plan realizacji projektu, bez konieczności wchodzenia w techniczne szczegóły. Jakie zadania będą mieli uczniowie? Jak wygląda praca zespołowa?
- Efekty końcowe – Jakie rezultaty nauczyciele spodziewają się zobaczyć? (np. uczniowie stworzą prototyp robota, projekt cyfrowy lub inną kreatywną pracę).
Nauczyciele opracowywali scenariusze lekcji, mając na uwadze umożliwienie uczniom nauki podstaw programowania w połączeniu z realizacją własnych pomysłów i pełnym zaangażowaniem się w proces twórczy. Projekt nie musiał być technicznie szczegółowy, zależało nam na poznaniu ogólnej koncepcji, która łączy rozwijanie umiejętności uczniów z nowoczesnymi narzędziami edukacyjnymi.
Otrzymaliśmy ponad 30 zgłoszeń z całej Polski. Projekty skierowane były zarówno dla klas 1-3 jak i 4-8 szkoły podstawowej. Wiedzieliśmy, że LEGO® Education to pomoc edukacyjna, którą można wykorzystać na każdym przedmiocie, ale kreatywność nauczycieli przeszła nasze oczekiwania!
Czy wiecie, że zestawy SPIKE sprawdzają się na lekcjach plastyki? Są idealnym narzędziem do wprowadzania koncepcji inteligentnego miasta, czy też nauki ekologii? Z pomocą LEGO® Education uczniowie uczą się orientacji przestrzennej już w klasach 1-2 szkoły podstawowej, poznają układ współrzędnych czy zwyczaje, rodzaje oraz znaczenie pszczół w ekosystemie. Nauczyciele, którzy zdecydowali się przesłać zgłoszenie do konkursu udowodnili, że LEGO® Education skutecznie angażuje uczniów nie tylko na lekcjach informatyki, czy na zajęciach pozalekcyjnych, ale także na lekcjach: języka polskiego (omówienie lektur), matematyki, fizyki, plastyki, umożliwiając nauczycielom realizację podstawy programowej.
Laureaci konkursu – pomysły na projekty edukacyjne
Poniżej przedstawiamy 3 nagrodzone pomysły. Może staną się one inspiracją dla innych nauczycieli, którzy szukają angażujących scenariuszy lekcji.
Wyróżnienie I Ekspedycja na Marsa – Misja: Marsjańska Baza
Pierwszą nagrodę otrzymał pan Michał Siwkowski, nauczyciel z Zespołu Placówek Edukacyjnych w Olsztynie. Pan Michał zaproponował projekt pt. „Ekspedycja na Marsa – Misja: Marsjańska Baza”.
Scenariusz zawiera pomysł na lekcję związaną z budowaniem robotów i symulowaniem misji kosmicznej na Marsa. Uczniowie mają szansę wcielić się w rolę inżynierów i naukowców, którzy budują bazę marsjańską i mierzą się z potencjalnymi wyzwaniami kolonizacji kosmosu.
Metody pracy: praca grupowa, pogadanka.
Zobacz nagrodzony scenariusz lekcji
Wyróżnienie II Inteligentne Miasto – Budujemy Przyszłość
Druga nagroda została przyznana pani Paulinie Kurowskiej-Loryńskiej, nauczycielce ze Szkoły Podstawowej im. 11 Listopada w Rusi, filia w Bartągu za projekt pt. „Inteligentne Miasto – Budujemy Przyszłość”.
Propozycja zajęć lekcyjnych została napisana z myślą o zapoznawaniu uczniów z tematyką nowoczesnych technologii i ich zastosowaniem w otaczającej rzeczywistości poprzez budowanie elementów inteligentnego miasta, w którym będą mogły zarządzać ruchem lub monitorować stan powietrza.
Pracując z tym scenariuszem, uczniowie mają możliwość zbudowania modeli, które będą spełniały określone wcześniej funkcje, np. pomiar jakości powietrza i wyświetlanie wyniku na ekranie.
Metody pracy: dyskusja, burza mózgów.
Zapoznaj się z nagrodzonym scenariuszem lekcji
Wyróżnienie III Budujemy maszynę losującą
Trzecia nagroda została wręczona pani Oldze Dąbek-Ciaptacz ze Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Józefosławiu. To scenariusz zatytułowany „Budujemy maszynę losującą” z pomysłem na zbudowanie własnej konstrukcji (na przykład totalizatora sportowego), która będzie realizowała losowanie. W kolejnych krokach lekcji, maszyna ma posłużyć do wygenerowania zestawu liczb, które uczniowie mogą przedstawić w formie wykresu i omówić.
Dzięki tym praktycznym ćwiczeniom, uczniowie mogą rozwijać umiejętności matematyczne i techniczne. Jednocześnie scenariusz został tak pomyślany, aby rozwijać kreatywność i umiejętność rozwiązywania problemów.
Metody pracy: praca grupowa, prezentacja.
Nagrody i podziękowania
Autorzy wyróżnionych scenariuszy lekcyjnych otrzymali darmowe, kompleksowe szkolenie stacjonarne dla 12 nauczycieli z placówki, prowadzone przez Certyfikowanego Trenera LEGO® Education. Szkolenie ma na celu wprowadzenie uczestników w założenia LEGO® Learning System i pokazanie efektywnej pracy z zestawami LEGO® Education SPIKE™ Prime i Essential.
Dziękujemy wszystkim nauczycielom, którzy przesłali swoje scenariusze lekcyjne i wzięli udział w konkursie. Przesłane prace inspirują i zachęcają do pracy nad pomysłowymi lekcjami z wykorzystaniem nowych technologii.
Panu Michałowi oraz Pani Karolinie i Pani Oldze jeszcze raz serdecznie gratulujemy. Wyróżnione prace cechuje wysoka kreatywność połączona z umiejętnie wpasowanymi założeniami metody STEAM.
Zachęcamy do zapoznania się z nagrodzonymi scenariuszami, z którymi można pracować zarówno na lekcjach, jak i na zajęciach dodatkowych.
Jeśli potrzebują Państwo wsparcia we wdrożeniu rozwiań LEGO® Education w placówce zapraszamy do konsultacji z Certyfikowanym Trenerem LEGO® Education Academy Piotrem Borowikiem.
Zachęcamy do kontaktu telefonicznego: 532 774 059.
Czas trwania konsultacji do 30 minut.
Dowiedz się więcej o zestawach LEGO® Education