SPIS TREŚCI:
- Zwykłe lekcje w zupełnie nowym podejściu. Kilka słów wstępu o nowych zestawach LEGO® Education
- Badania na temat zaangażowania uczniów w lekcje. Wyzwania w nauczaniu przedmiotów ścisłych
- Zestawy LEGO® Education Nauki przyrodnicze i ścisłe
- Czym wyróżniają się nowe zestawy
- Portal dla nauczyciela
- Przykładowy scenariusz
- Zestawy LEGO® Education Nauki przyrodnicze i ścisłe w Moje Bambino
Zestawy LEGO® Education znalazły się już w wielu polskich placówkach edukacyjnych, od żłobków, aż po szkoły średnie. Nauczyciele doceniają je za bogatą obudowę merytoryczną oraz możliwość rozwijania wielu obszarów, od kompetencji społecznych i emocjonalnych, przez kreatywność, po wiedzę i umiejętności z zakresu edukacji STEAM. Zestawy LEGO® Education dla przedszkoli pozwalają dzieciom na zdobywanie wiedzy na temat otaczającego je świata, kształtowanie umiejętności współpracy oraz komunikacji, zrozumienia własnych emocji czy poznanie podstawowych koncepcji związanych z kodowaniem. LEGO® Education SPIKE Essential oraz Prime umożliwiają uczniom wcielenie się w rolę konstruktorów i inżynierów, budując wiedzę z zakresu programowania i robotyki, rozwijając jednocześnie kompetencje matematyczne i kreatywność. W przypadku zestawów LEGO® Education BricQ Motion uczniowie szkół podstawowych mogą zostać eksperymentatorami badającymi podstawowe zjawiska fizyczne oraz ich zastosowanie w codziennym życiu.
Do tego bogatego portfolio produktów w tym roku dołączą zestawy LEGO® Education Nauki przyrodnicze i ścisłe, które wniosą zupełnie nowe podejście do realizacji zwykłych lekcji z wykorzystaniem LEGO® Education.

Badania na temat zaangażowania uczniów w lekcje. Wyzwania w nauczaniu przedmiotów ścisłych
Pierwszym krokiem do opracowania nowych produktów LEGO Education było określenie potrzeb uczniów i nauczycieli oraz wyzwań i problemów, jakie napotykają podczas edukacji w zakresie przedmiotów ścisłych. Przeprowadzone wśród 6000 uczniów, nauczycieli i rodziców badanie ankietowe pozwoliło na opracowanie raportu zaangażowania, wskazującego obszary, które wzięto pod uwagę przy projektowaniu nowych rozwiązań.
Wśród uczniów, którzy wskazują przedmioty przyrodnicze jako najmniej przez nich lubiane, 45% z nich uważa, że są one po prostu trudne, natomiast 37% stwierdza, że są w nich słabi. Chłopcy, w porównaniu do dziewcząt częściej czują się w tych przedmiotach pewnie (69% vs. 58%), natomiast dziewczynki znacznie częściej wskazują przedmioty ścisłe, jako najmniej lubiane (41% vs. 58%). Jednocześnie raport wskazuje na istotną korelację pomiędzy stosowaniem na lekcjach praktycznych aktywności a poziomem poczucia pewności siebie wśród uczniów. W przypadku tych z nich, którzy regularnie na lekcjach przedmiotów przyrodniczych mają okazję uczyć się przez praktyczne doświadczenia, poziom ten wynosi 73%, w porównaniu do 52% wśród uczniów, którzy tych możliwości nie mają.
Większość przebadanych nauczycieli uważa, że nauczanie przedmiotów ścisłych i przyrodniczych pomaga rozwijać w uczniach kluczowe w życiu kompetencje, takie jak krytyczne myślenie, ciekawość czy kreatywność. Według większości z nich, praktyczne aktywności pozytywnie wpływają na poziom zaangażowania uczniów w trakcie zajęć, a 75% tych nauczycieli, którzy wdrożyli takie metody pracy na lekcjach, twierdzi, że wspierają one osiąganie lepszych rezultatów i ocen. Jednocześnie wprowadzenie takich rozwiązań wymaga od nauczycieli poświęcenia większego czasu na przygotowanie się do lekcji oraz odpowiednich zasobów.
Znaczenie poziomu zaangażowania uczniów podczas lekcji dostrzegają też rodzice, według których zwiększa ono zarówno zadowolenie dzieci, jak i ich pewność siebie w szkole.

Zestawy LEGO® Education Nauki przyrodnicze i ścisłe
Nowe zestawy LEGO Education powstały z myślą o spełnieniu tych oczekiwań. To przede wszystkim narzędzia wspierające codzienną pracę nauczycieli przyrody, geografii, biologii czy chemii oraz edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Każdy z zestawów pozwala na przeprowadzenie lekcji od początku do końca, jednocześnie zapewniając elastyczność i możliwość dopasowania do aktualnie realizowanych na lekcjach zagadnień.
Na całość systemu składają się 3 rodzaje zestawów, oznaczone jako kolejno 5+, 8+ oraz 11+, co pozwala na dobranie odpowiedniego rozwiązania dla każdej grupy wiekowej. Jeden zestaw przeznaczony jest do pracy w grupie 4 uczniów.
W skład zestawów wchodzi:
LEGO® Education Nauki przyrodnicze i ścisłe 5+
- 278 klocków LEGO®
- podwójny silnik
- instrukcje budowania
- kabel USB do ładowania
LEGO® Education Nauki przyrodnicze i ścisłe 8+
- 336 klocków LEGO®
- podwójny silnik
- urządzenie sterujące
- dwie karty połączeniowe
- instrukcje budowania
- kabel USB do ładowania
LEGO® Education Nauki przyrodnicze i ścisłe 11+
- 424 klocki LEGO®
- podwójny silnik
- pojedynczy silnik
- trzy karty połączeniowe
- czujnik koloru
- instrukcje budowania
- kabel USB do ładowania



Czym wyróżniają się nowe zestawy
LEGO® Education Nauki przyrodnicze i ścisłe wyróżnia na tle poprzednich produktów kilka kluczowych z punktu widzenia nauczycieli czynników. Nie oznacza to rewolucji i takie elementy, jak oparcie scenariuszy na metodzie 5W czy nauce przez zabawę nadal stanowią podstawę, na której zbudowane jest najnowsze rozwiązanie, jednak, aby było ono dopasowane jak najlepiej do potrzeb uczniów i nauczycieli, pewne elementy uległy zmianie, w porównaniu np. do zestawów SPIKE.
-
-
Podstawa programowa i jej realizacja jako rdzeń każdego scenariusza – LEGO® Education Nauki przyrodnicze i ścisłe to pomoc dydaktyczna przeznaczona dla nauczycieli konkretnych przedmiotów, a punkty z podstawy programowej stanowią nie tylko dodatek do lekcji, lecz punkt wyjścia każdego scenariusza. To kompletne uzupełnienie dla treści z podręczników, pozwalające na przeprowadzenie praktycznych doświadczeń w ramach prowadzonej lekcji.
-
Łatwość wdrożenia – wprowadzenie nowych zestawów na zajęcia nie wymaga od nauczycieli wiedzy z zakresu programowania czy skomplikowanej obsługi technicznej urządzeń. Ma to też znaczenie dla uczniów, którzy dzięki temu mogą skupić się na treści zajęć, a nie samej obsłudze urządzeń.
-
Samodzielność – zestawy LEGO® Education Nauki przyrodnicze i ścisłe nie wymagają do pracy dodatkowych aplikacji czy urządzeń – uczniowie pracują jedynie z zestawami klocków i dołączonymi papierowymi instrukcjami, a nauczyciel z jednym komputerem lub monitorem interaktywnym, dzięki któremu uzyska dostęp do portalu dla nauczyciela.
-
1 zestaw dla 4 uczniów – ogranicza to w istotny sposób koszt wyposażenia pracowni, a dzięki instrukcjom dzielącym pracę pomiędzy wszystkich członków grupy, pozwala na utrzymanie u wszystkich wysokiego poziomu zaangażowania. Mniejsza liczba kompaktowych pojemników potrzebnych do wyposażenia całej klasy ułatwia przechowywanie, przenoszenie oraz zarządzanie nimi w całej placówce.
-
Portal dla nauczyciela
Istotną nowością, zasługującą na omówienie, jest portal dla nauczyciela, zawierający łącznie 120 lekcji, po 40 dla każdego z nowych zestawów. W porównaniu do dotychczasowego rozwiązania, w postaci scenariuszy dostępnych na stronie LEGO® Education, znajdziemy tutaj nie tylko skrypt lekcji dla nauczyciela, ale też kompletną, interaktywną prezentację, którą możemy wyświetlić uczniom podczas lekcji. Prezentacja pomaga ustrukturyzować przebieg zajęć oraz zawiera dodatkowe funkcjonalności, takie jak opcjonalny timer, podgląd budowanego modelu czy film prezentujący sposób działania wykorzystywanych w nim elementów elektronicznych.
Sam portal ułatwia odnajdywanie odpowiednich lekcji, filtrowanie ich według zakresu tematycznego czy grupy wiekowej.

Przykładowy scenariusz – Komórkowe miasto
Prezentowany scenariusz przeznaczony jest dla uczniów klas IV i starszych, i pozwala uczniom poznać poszczególne struktury komórkowe oraz ich znaczenie dla funkcjonowania całej komórki. W trakcie lekcji realizowane są następujące punkty z zakresu podstawy programowej dla biologii (III etap edukacyjny):
I. Organizacja i chemizm życia
Uczeń:
1) dokonuje obserwacji mikroskopowych komórki (podstawowej jednostki życia), rozpoznaje (pod mikroskopem, na schemacie, na zdjęciu lub na podstawie opisu) podstawowe elementy budowy komórki (błona komórkowa, cytoplazma, jądro komórkowe, chloroplast, mitochondrium, wakuola, ściana komórkowa) i przedstawia ich funkcje;
2) porównuje budowę komórki bakterii, roślin i zwierząt, wskazując cechy umożliwiające ich rozróżnienie.
Informacje o punktach podstawy programowej, które stanowią podstawę dla każdego scenariusza, znajdziesz na głównej stronie lekcji, po rozwinięciu zakładki „Podstawa programowa”. W tej sekcji znajdziesz też dodatkowo spis rozwijanych umiejętności oraz jakie informacje powinni wcześniej poznać uczniowie. Po kliknięciu przycisku „Uwagi pomocnicze”, otworzysz widok scenariusza dla nauczyciela. Podobnie jak w przypadku innych zestawów LEGO® Education, oparty jest on na metodzie 5W i opisuje strukturę lekcji oraz zawiera sugestie pytań i sposobów oceny.
Materiałem przeznaczonym do wyświetlenia uczniom jest „Prezentacja w klasie”. Każda lekcja poza slajdem tytułowym zawiera 10 slajdów. Prezentacje przeprowadzają uczniów przez kolejne etapy lekcji i wyznaczają momenty sięgnięcia do instrukcji i budowania modeli.
W tym scenariuszu uczniowie będą utrwalać wiedzę o działaniu komórek i ich poszczególnych organelli, poprzez porównanie komórki do sprawnie działającego miasta i budowę odpowiedniego modelu.

Istotnym założeniem zestawów LEGO® Education Nauki przyrodnicze i ścisłe jest praca w czteroosobowych grupach. W każdej prezentacji znajduje się slajd, który nie tylko wskazuje uczniom, na jakiej stronie zaczyna się instrukcja budowanego modelu, ale też wyznacza czas podziału ról. Każdy z uczniów losuje lub wybiera jedną z 4 kolorowych minifigurek. Jej kolor będzie wyznaczał zadania na etapie budowania – każdy uczeń odpowiada za etap oznaczony poprzez ten sam kolor tła i figurki w instrukcji.
Slajd do etapu budowania zawiera polecenie dla uczniów oraz pytanie zachęcające do wstępnej refleksji. Dodatkowymi elementy to timer, domyślnie ustawiony na czas potrzebny do zbudowania modelu, oraz jego podgląd. Oba elementy możesz też ukryć.
Po budowaniu i ewentualnym sprawdzeniu działania modelu czas na etap refleksji, w którym uczniowie wyjaśniają znaczenie swojego modelu lub prezentują jego działanie. W przypadku tej lekcji zadaniem uczniów jest wskazanie analogii pomiędzy zbudowaną elektrownią i posterunkiem policji a odpowiednimi organellami komórek.
Czas na samodzielne wykorzystanie wiedzy w praktyce, czyli etap „Weryfikuj” zgodnie z modelem 5W. W tej lekcji dostają kolejne wyzwanie związane z budowaniem – dodanie do istniejących modeli kolejnych elementów komórkowego miasta, które będą reprezentować inne organelle i ich funkcje. Na tym etapie uczniowie nie dysponują już dokładną instrukcją, lecz muszą polegać na swojej wiedzy i kreatywności.
Podobnie jak poprzednie wyzwanie związane z budowaniem, po tym również uczniowie dzielą się z pozostałymi grupami swoimi komórkowymi miastami i opisują znaczenie poszczególnych elementów. Lekcja kończy się wspólnym odniesieniem zbudowanych modeli do rzeczywistego mikroświata komórek, w celu podsumowania i utrwalenia wiedzy.
Każda lekcja kończy się slajdem, który pokazuje uczniom, że to czas na rozłożenie modeli i uporządkowanie zestawów.
Zestawy LEGO® Education Nauki przyrodnicze i ścisłe w Moje Bambino
Zestawy LEGO® Education Nauki przyrodnicze i ścisłe będą dostępne od sierpnia 2025 roku. Ich wprowadzenie do placówek edukacyjnych otwiera nowe możliwości angażującego nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych. Nauczyciele zyskają intuicyjne narzędzie dydaktyczne, a uczniowie będą mogli uczyć się poprzez zabawę i eksperymentowanie.
Więcej informacji o dostępności i zamówieniach można znaleźć na stronie Moje Bambino:
• LEGO® Education Nauki Przyrodnicze i Ścisłe 5+
• LEGO® Education Nauki Przyrodnicze i Ścisłe 8+
• LEGO® Education Nauki Przyrodnicze i Ścisłe 11+