Zabawa z głoskami

Codzienne ćwiczenia nad prawidłową artykulacją dziecka.

Zabawy z głoskami.

To multimedialne narzędzie dydaktyczne stanowi wsparcie dla dzieci w codziennych ćwiczeniach mających na celu poprawę artykulacji. Zawiera 136 zadań, obejmujących 13 różnych głosek, takich jak ś/si, ć/ci, ź/zi, dź/dzi, s, z, c, dz, sz, ż/rz, cz, dż i r. Zadania zostały uporządkowane zgodnie z chronologią pojawiania się poszczególnych głosek w mowie dziecka, tworząc cztery zestawy etapów rozwoju:

  1. Około 3 roku życia dziecka pojawiają się głoski ś/si, ć/ci, ź/zi, dź/dzi.
  2. Około 4 roku życia dziecka pojawiają się głoski s, z, c, dz.
  3. Około 5 roku życia dziecka pojawiają się głoski sz, ż/rz, cz, dż.
  4. Około 6 roku życia dziecka pojawia się głoska r.

Proces pracy nad każdą głoską oparty jest na podobnym schemacie. Zaczynamy od realizacji głoski w sylabie, przechodząc następnie do wyrazów, zwrotów dwusylabowych, a na końcu ćwiczymy zdania. Jednak, w przypadku głoski r, procedura zaczyna się od ćwiczeń przygotowujących narządy artykulacyjne do prawidłowej realizacji tej głoski, a następnie przechodzimy do ćwiczeń w wyrazach, w których występuje po kolejnych spółgłoskach.

Na zakończenie każdego zestawu ćwiczeń dla każdej głoski, znajduje się zabawa memo, dodająca urozmaicenia programowi. Ćwiczenia mogą być powtarzane wielokrotnie, a materiał językowy został starannie dobrany, aby ćwiczony dźwięk był realizowany zarówno w nagłosie, wygłosie, jak i śródgłosie wyrazów.

Dziewczynka w wieku przedszkolnym przy monitorze interaktywnym
Sala przedszkolna w różowej kolorystyce

Program „Zabawy z Głoskami” w interesujący sposób urozmaica pracę nad poprawną artykulacją, często ułatwiając dzieciom trudną pracę. Program zachowuje stopniowanie trudności, umożliwiając dzieciom poprawę wymowy i wzbogacenie swojego słownictwa.