Blog Moje Bambino
Blog Moje Bambino

Program MALUCH+ 2023 – założenia, harmonogram, najczęściej zadawane pytania

Spis treści

  1. Program MALUCH+: założenia programu
  2. Skąd pochodzą środki przeznaczone na realizację programu?
  3. Kto może ubiegać się o dofinansowanie z Programu MALUCH+?
  4. Dlaczego pochodzenie środków w programie MALUCH+ ma znaczenie?
  5. Zasady podziału środków w Programie MALUCH+ 2023
  6. Jak złożyć wniosek o dofinansowanie w Programie MALUCH+?
  7. Różnice MALUCH+ 2022-2029 od wcześniejszych edycji
  8. Harmonogram Programu MALUCH+ 2023 – ważne terminy
  9. Program MALUCH+: Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Program MALUCH+ na 2023 rok został ogłoszony przez Ministerstwo Edukacji i Nauki 20 stycznia b.r.
Zachęcamy do zapoznania się z kryteriami stworzonymi przez MEiN. Z niniejszego wpisu blogowego dowiesz się, kto może ubiegać się o dofinansowanie z Programu MALUCH+, podpowiemy, jakie są kryteria podziału środków na gminy, poznasz harmonogram wnioskowania o dofinansowanie oraz odpowiemy na najczęściej zadawane pytania, które nurtują osoby zainteresowane pozyskaniem środków z projektu.

Program MALUCH+: założenia programu

MALUCH+ to program rządowy, którego celem jest rozwój instytucji opieki nad dziećmi do lat 3. Zamysłem jest zwiększanie dostępności miejsc sprawujących pieczę nad maluchami. Na ten cel przeznaczono kwotę 5,5 miliarda złotych. Dzięki inicjatywie rodzice mogą szybciej wrócić na rynek pracy. W konsekwencji młodzi rodzice otrzymują realne wsparcie ze strony państwa – nie muszą dokonywać trudnych wyborów, rezygnując z własnej kariery zawodowej na rzecz opieki nad dzieckiem. Środki pozwolą na utworzenie i funkcjonowania 102 tys. miejsc opieki.

Skąd pochodzą środki przeznaczone na realizację programu?

Program MALUCH+ finansowany jest z dwóch źródeł:

  • Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) – program wspierający między innymi poprawę sytuacji osób na rynku pracy, zwiększenie dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, zapewnienie opieki nad dziećmi, podnoszenie jakości edukacji i rozwoju kompetencji, integracji społecznej, rozwoju usług społecznych, ekonomii społecznej oraz ochrony zdrowia.
  • Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) – program wspierający rozwój gospodarki oraz sektory takie jak innowacje, środowisko, cyfryzację, edukację i zdrowie.

Kto może ubiegać się o dofinansowanie z Programu MALUCH+?

O dofinansowanie z Programu MALUCH+ mogą ubiegać się wszystkie podmioty funkcjonujące w oparciu o ustawę o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.
W praktyce dotyczy to:

  • jednostek samorządu terytorialnego
  • osób fizycznych
  • osób prawnych
  • jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (np. uczelni i współpracujących z nimi podmiotów oraz pracodawców)

Kto więc jest głównym adresatem programu? Według opublikowanych kryteriów są nim gminy. Co więcej, w projekcie nie jest wymagany wkład własny, dzięki czemu łatwiej jest zakwalifikować się i otrzymać wsparcie. Środki płynące na ten cel z Krajowego Planu Odbudowy i Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego mogą pokryć do 100% wartości kosztów realizacji zadania polegającego na tworzeniu nowych miejsc opieki. Jest to więc dla jednostek samorządu terytorialnego olbrzymia szansa na pozyskanie środków na tworzenie żłobków, klubów dziecięcych i punktów dziennej opieki nad dzieckiem – ale nie tylko! Program dofinansowuje również koszty funkcjonowania wszystkich nowo utworzonych miejsc opieki (zarówno ze środków FERS, jak i KPO), przez 36 miesięcy.

Dlaczego pochodzenie środków w programie MALUCH+ ma znaczenie?

Środki pochodzące z KPO można przeznaczyć wyłącznie na tworzenie miejsc opieki nad dziećmi w żłobkach i klubach dziecięcych (również dla dzieci z niepełnosprawnością lub wymagających szczególnej opieki). Jednostki samorządu terytorialnego mogą przeznaczyć dofinansowanie na budowę nowych lub renowację istniejących żłobków i klubów dziecięcych. Inne podmioty mogą wykorzystać środki finansowe z Programu tylko i wyłącznie na adaptację budynków lub pomieszczeń do potrzeb dzieci (uwzględniając w tym wymogi budowlane, sanitarno-higieniczne, PPOŻ, organizację kuchni i stołówek, szatni).

Środki pochodzące z FERS pozwalają na tworzenie miejsc opieki w żłobkach, klubach dziecięcych oraz u dziennych opiekunów, również uwzględniając miejsca dla dzieci z niepełnosprawnością lub wymagających szczególnej opieki. Tutaj nie ma już rozróżnienia na jednostki samorządu terytorialnego i podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego. Organy mogą wykorzystać środki na utworzenie miejsca opieki w ramach istniejącej instytucji opieki lub w nowo utworzonej instytucji opieki, przy założeniu, że podmiot nie otrzymał wsparcia z KPO.

Zasady podziału środków w Programie MALUCH+ 2023

Ile wynosi wysokość dofinansowania na tworzenie miejsc opieki nad dziećmi do lat 3?

  • 35 862 zł bez VAT na 1 nowo tworzone miejsce w żłobku lub klubie dziecięcym z KPO – jednostki samorządu terytorialnego. Możliwy jest wzrost wysokości dofinansowania o wartość podatku VAT, z wyjątkiem sytuacji, gdy podmiot ma prawną możliwość odzyskania podatku.
  • 12 410 zł z VAT na 1 nowo tworzone miejsce w żłobku lub klubie dziecięcym z KPO – podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego. Ważne, że dofinansowanie nie uwzględnia wartości podatku VAT, gdy podmiot ma prawną możliwość odzyskania tego podatku.
  • 12 410 zł z VAT na 1 nowo tworzone miejsce w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna, dla jednostek samorządu terytorialnego i podmiotów innych niż jednostki samorządu terytorialnego, pochodzące z FERS.

Maksymalna kwota dofinansowania funkcjonowania nowo utworzonego miejsca opieki w żłobku, klubie dziecięcym i u dziennego opiekuna wynosi miesięcznie ok. 837 zł.

W pierwszej kolejności wojewodowie dokonują oceny i kwalifikacji wniosków, a Minister podziału środków w trzech krokach, o ile środki nie zostaną rozdysponowane już w pierwszym etapie.

  1. Środki dzielone są według algorytmu, który analizuje:
  • udział liczby dzieci do lat 3 nieobjętych opieką w danej gminie w ogólnej liczbie dzieci nieobjętych opieką w kraju (na podstawie danych pozyskanych z GUS oraz Rejestru Żłobków)
  • dochód jednostki samorządu terytorialnego per capita

Szczegółowe dane algorytmu można znaleźć pod tym linkiem.

  1. Drugi etap (jeśli wciąż będą dostępne środki), dotyczy jednostek samorządu terytorialnego oraz podmiotów innych niż jednostki samorządu terytorialnego, które tworzą nowe miejsca opieki nad dziećmi do lat 3 w gminach, na których terenie na dzień składania wniosku nie funkcjonują żadne instytucje opieki, a w ramach podziału środków z wykorzystaniem algorytmu gmina nie złożyła wniosku odnośnie do planowanej inwestycji. Gminy mają pierwszeństwo.
  2. Ostatni etap kwalifikacji również występuje w sytuacji, gdy będą jeszcze dostępne środki. Podziału dokonuje się wśród jednostek samorządu terytorialnego i podmiotów innych niż jednostki samorządu terytorialnego, chcących uzyskać dofinansowanie na tworzenie miejsc opieki, przy czym pierwszeństwo ma gmina.

Jak złożyć wniosek o dofinansowanie w Programie MALUCH+?

Sposób składania wniosku o dofinansowanie różni się w zależności od tożsamości podmiotów. Wszystkie aplikacje odbywają się jednak drogą elektroniczną, różnią się jedynie składane dokumenty. Należy wskazać urząd wojewódzki właściwy ze względu na położenie gminy, na której terenie prowadzona jest instytucja opieki lub planowane jest utworzenie instytucji.

  • gminy składają wniosek, wypełniając formularz w Module 2 systemu teleinformatycznego Rejestr Żłobków,
  • powiaty, województwa oraz podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego, wypełniają formularz RKZ-6 na Portalu informacyjno-usługowym Emp@tia (PIU Emp@tia).

Różnice MALUCH+ 2022-2029 od wcześniejszych edycji

Dotychczas na wykorzystanie środków z Program MALUCH+ beneficjenci mieli rok. Obecnie został on przekształcony w projekt długofalowy na lata 2023-2026.

Czas na tworzenie miejsc opieki został wydłużony:

  • dla gminy – do 3 lat od ostatniego dnia wyznaczonego na złożenie oświadczenia o przyjęciu środków
  • dla podmiotów innych niż gminy – przez 2 lata od dnia wyznaczonego na złożenie oświadczenia o przyjęciu środków, zyskując (w szczególnych przypadkach) możliwość wydłużenia czasu na realizację inwestycji.

Ważne jest, że gmina nie musi dysponować tytułem prawnym do nieruchomości (w przeciwieństwie do innych podmiotów niż jednostki samorządu terytorialnego). Nie ma obowiązku przedstawiania opisu zadania, kalkulacji kosztów ani harmonogramu realizacji zadania. Dzięki temu rozwiązaniu ma swobodę w tworzeniu nowych miejsc opieki nad dziećmi, pozwalając jej na realizację w dogodnym terminie (oczywiście działając zgodnie z opublikowanymi kryteriami). Może też zaplanować, jak będzie wyglądało wdrażanie realizacji oraz ile miejsc opieki chce utworzyć.

Harmonogram Programu MALUCH+ 2023 – ważne terminy

  • 19 lutego 2023 – termin składania wniosków w Programie MALUCH+ 2023
  • 28 kwietnia 2023 – ogłoszenie wyników naboru

Program MALUCH+ – Najczęściej zadawane pytania (FAQ):

  • Planujemy stworzyć miejsca opieki na terenie różnych województw. Jak aplikować o środki?

Gminy nie mogą składać wniosków o dofinansowanie utworzenia nowych miejsc opieki na terenie innych województw. Natomiast podmioty inne niż gmina mogą wnioskować o wsparcie na cel utworzenia miejsc opieki.

Gmina może złożyć wniosek o dofinansowanie utworzenia nowych miejsc opieki wyłącznie na terenie województwa, na obszarze którego jest położona. Natomiast jeśli podmiot inny niż ona planuje utworzyć nowe miejsca opieki na terenie gmin umiejscowionych na terenie różnych województw, musi złożyć osobne wnioski do właściwych tym gminom urzędów wojewódzkich.

  • Czy wnioski złożone w formie innej, niż elektroniczna, będą rozpatrywane?

Niestety nie.  Rozpatrywane przez wojewodów będą wyłącznie wnioski złożone w formie elektronicznej. Nie ma możliwości składania dokumentów w wersji papierowej ani poprzez e-mail.

  • Kto, z ramienia uprawnionych podmiotów, może wysłać wniosek o dofinansowanie i jakich wymogów formalnych należy dopilnować?

Osobę może wyznaczyć wójt, burmistrz lub prezydent miasta, wystawiając papierowe upoważnienie, które następnie powinno być przechowywane poza systemem Rejestr Żłobków. Wzór takiego upoważnienia ustala organ, który je wydaje. We wniosku należy złożyć oświadczenie potwierdzające posiadanie upoważnienia.

Co więcej, wniosek o dofinansowanie można złożyć za pośrednictwem pełnomocnika. W takiej sytuacji konieczne jest dołączenie do wniosku pliku z pełnomocnictwem. Brak załączonego pliku uniemożliwi wysłanie wniosku.

  • Jesteśmy gminą, ale zlecamy organizację miejsc opieki innym podmiotom, które nie są jednostkami samorządu terytorialnego. Kto powinien złożyć wniosek?

Wnioskodawcą w takiej sytuacji jest gmina.

  • Czy można dokonać korekty wniosku w przypadku błędnie złożonego wniosku o dofinansowanie? Jak to zrobić?

Błędy we wniosku można skorygować na poniższe sposoby:

  • Jeśli to wojewoda wykrył nieprawidłowości, przekazuje wniosek do korekty ze wskazaniem przedmiotu poprawy. Wojewoda może wzywać do korekty wniosku bez ograniczeń.
  • Gdy wnioskodawca zauważył błąd, może wykonać tzw. korektę własną, poprzez kontakt z wojewodą za pośrednictwem systemu Rejestr Żłobków Moduł 2. Po korekcie gmina składa poprawiony wniosek jeszcze raz. Nie ma ograniczeń w ilości dokonywanych korekt.
  • W przypadku województw, powiatów i podmiotów innych niż jednostki samorządu terytorialnego, wnioskodawca musi uruchomić formularz RKZ-6 na PIU Emp@tia i wybrać rodzaj wniosku korekta własna. Formularz RKZ-6 musi być wypełniony kompletnie, a nie jedynie w zakresie skorygowanych danych. Także i w tym przypadku nie ma ograniczeń, jeśli chodzi o liczbę poprawek.

Wniosek może być skorygowany z inicjatywy wnioskodawcy tylko i wyłącznie w terminie składania wniosków.

Program rządowy MALUCH+ na rok 2023 zapowiada się ekscytująco. Wysokość wsparcia finansowego robi wrażenie, więc z pewnością wiele podmiotów zdecyduje się na ubieganie się o otrzymanie wsparcia finansowego na utworzenie miejsc opieki dla dzieci do lat 3. Program bez wątpienia przyczyni się do polepszenia sytuacji młodych rodziców, pozwalając im wrócić do aktywności zawodowej. Czekamy z niecierpliwością na efekty i zachęcamy do skorzystania z naszej oferty!

Specjalnie na potrzeby naszych Klientów przygotowaliśmy kompleksowe wsparcie podczas wnioskowania o środki z Programu MALUCH+. Nasi konsultanci już od wielu lat doradzają zainteresowanym w wyborze wyposażenia, przygotowują aranżacje pomieszczeń, tworzą kosztorysy i kalkulacje oraz pomagają wypełniać wnioski. Oprócz tego do dyspozycji Klientów oddaliśmy katalog w wersji drukowanej i cyfrowej, zawierający zbiór starannie wyselekcjonowanych produktów spełniających wymogi Programu.

Przygotowaliśmy także kalkulator, który pomaga w kontrolowaniu budżetu podczas planowania miejsc opieki nad dziećmi do lat 3.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *