W jaki sposób komunikować się z uczniem? Jak rozmawiać z podopiecznymi by osiągać planowane cele? Jak rozmawiać, żeby nawiązać przyjacielską relację z uczniem, ale też pozostać autorytetem?
Na te i więcej pytań w kwestii komunikacji znajdziecie odpowiedź czytając ekspercki tekst Pani Agnieszki Wrzesiak- znanego i cenionego psychologa i terapeutę, który od wielu lat zajmuje się pracą z dziećmi oraz zgłębia tematykę efektywnej komunikacji w pracy z uczniem.
SATYSFAKCJONUJĄCE POROZUMIEWANIE SIĘ Z UCZNIEM
Według założeń psychologii komunikacji skuteczna komunikacja zachodzi między dwiema osobami wtedy, kiedy informacje przekazywane przez nadawcę dokładnie oddają jego intencje, a interpretacja odbiorcy jest zgodna z zamiarami nadawcy.
Aby zwiększyć skuteczności komunikowania się nadawca powinien:
− wiedzieć, co chce przekazać i jaki efekt uzyskać,
− mieć motywację do osiągnięcia porozumienia,
- zadbać o to, by treść komunikatu była zgodna z jego intencjami,
- zachować zgodność między treścią zawartą w słowach, a komunikatem niewerbalnym,
- dostosować treść i język komunikatu do możliwości intelektualnych odbiorcy,
- właściwie dobrać czas i miejsce rozmowy,
- respektować potrzeby rozmówcy,
- zadbać o uzyskanie informacji zwrotnej o tym, jak odbiorca interpretuje otrzymane informacje.
Jak zastosować powyższe zasady w rozmowach z uczniami? Jak mówić do ucznia, by przekazać ważne treści? Jak słuchać uczniów, by czuli się zrozumiani?
Kroki efektywnego mówienia:
- Mów „bezpośrednio do” swojego ucznia, upewnij się, że dziecko słucha, zdobądź jego uwagę (weź za rękę, nawiąż kontakt wzrokowy, zwróć się po imieniu, poproś o powtórzenie Twoich słów lub sam je powtórz).
- Omawiaj ważne problemy w momentach wyciszenia dziecka, bez obecności innych osób.
- Mów do dziecka zrozumiałym dla niego językiem, dostosuj komunikat do jego możliwości poznawczych.
- W odpowiedni sposób formułuj polecenia (krótkie i jasne zdania), przypominaj obowiązujące zasady hasłami.
- Mów o tym co myślisz i czujesz w pierwszej osobie liczby pojedynczej, formułuj zdania z podmiotem „ja” zamiast z podmiotem „ty”.
- Zwracaj uwagę na ton głosu, postawę ciała.
- Wyrażaj własne poglądy, mów o swoich uczuciach wprost, opisuj – co myślisz, czego oczekujesz; wyrażaj swoją prawdę, a nie jedyną prawdę.
- Przedstawiaj problem zachowując szacunek wobec rozmówcy (bez krytykowania, komentowania).
- Nie oceniaj ucznia, a jedynie jego zachowania – przedstaw co cię denerwuje bez atakowania dziecka.
- Pozwalaj sobie czasem na poczucie humoru w kontaktach z uczniem.
Skuteczne słuchanie:
- Bądź uważny – koncentruj się na wypowiedzi ucznia (jej treści i komunikatach niewerbalnych), a nie na tym, co za chwilę odpowiesz (kontrargumenty, rady itp.).
- Dawaj niewerbalne sygnały słuchania (kontakt wzrokowy, postawa ciała).
- Staraj się wczuć w przeżycia ucznia , ale nie oceniając jego intencji i motywów.
- Akceptuj uczucia dziecka (np. słowami: „och”, „rozumiem”), nawet jeśli nie zgadzasz się z treścią jego wypowiedzi, nie zaprzeczaj uczuciom dziecka.
- Pomóż dziecku określić i nazwać uczucia.
- Unikaj oceniania i krytykowania, moralizowania, obwiniania, porównywania do innych.
- Sprawdzaj, czy właściwie zrozumiałeś wypowiedź ucznia, uściślaj znaczenie słów, stosuj parafrazowanie, poproś o więcej informacji.
- Stosuj pytania otwarte „opowiedz mi o…”, pytania ukonkretniające „co, kiedy, kto”
- Unikaj pytań „dlaczego?”, „tak czy nie?”
One Comment