Strefy ciszy w szkole – przestrzeń, której potrzebują uczniowie
„Cisza sama w sobie wzbogaca. To rzecz wysokiej jakości, ekskluzywna i luksusowa. Klucz, który może otworzyć nowe sposoby myślenia”.
cyt.: Erling Kagge
W dzisiejszych czasach w szkołach coraz wyraźniej zauważamy potrzebę tworzenia przestrzeni, które sprzyjają skupieniu, relaksowi i regulacji emocjonalnej. Jedną z kluczowych inicjatyw w tym obszarze jest potrzeba tworzenia w szkołach stref ciszy. Strefa ciszy to najprościej mówiąc miejsca tworzone są z myślą o dobrostanie ucznia XXI-go wieku.
Wzrost poziomu hałasu w placówkach edukacyjnych to poważny problem, który potwierdzają liczne raporty i badania, m.in. CIOP, Euroschola czy ECO Noise. Hałas utrudnia koncentrację, negatywnie wpływa na zdrowie psychiczne i emocjonalne dzieci oraz może prowadzić do przewlekłego stresu. W szkołach, gdzie natężenie dźwięków osiąga zbyt wysoki poziom, uczniowie szybciej się męczą, są rozdrażnieni i mają trudności z nauką. O tym, jak pozytywny wpływ na edukację może mieć znaczna redukcja hałasu potwierdza raport z badań w jednej z Warszawskich szkół, która została poddana akustycznej modernizacji.
W dobie rosnącej liczby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), w tym z ADHD, spektrum autyzmu czy nadwrażliwością sensoryczną kącik wyciszenia w szkole staje się nie tylko potrzebą, ale wręcz koniecznością. W nowoczesnej, inkluzywnej szkole takie przestrzenie wspierają wszystkich uczniów, niezależnie od ich potrzeb czy trudności.
Dlaczego uczniowie potrzebują stref ciszy?
Potrzeba stworzenia strefy ciszy w szkole nie wynika wyłącznie z chwilowej mody czy nowego trendu w edukacji. To odpowiedź na realne wyzwania, z jakimi mierzą się uczniowie we współczesnym środowisku szkolnym. Kącik wyciszenia w szkole może pełnić różnorodne funkcje: od przestrzeni wspierającej zdrowie psychiczne, przez miejsce relaksu, aż po narzędzie pracy terapeutycznej.
Warto więc przyjrzeć się temu zagadnieniu w kilku aspektach.
- Przeciążenie bodźcami to codzienność większości dzieci
Współczesne dzieci funkcjonują w środowisku przesyconym bodźcami od dźwięków, przez światła, elektronikę, aż po dużą ilość informacji. W szkole natężenie dźwięków bywa szczególnie wysokie, zwłaszcza na korytarzach, w stołówkach czy podczas przerw. Dla dzieci takie warunki w szkole mogą być dodatkowo przytłaczające, prowadząc do trudności w nauce, relacjach czy zachowaniu. Hałas, tłok, intensywne tempo dnia i coraz większe oczekiwania wpływają na ich zdolność koncentracji, odporność psychiczną oraz ogólne samopoczucie.
- Pomoc dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)
Dzieci z ADHD, z zaburzeniami integracji sensorycznej czy w spektrum autyzmu często mają trudności z wyciszeniem się, zapanowaniem nad emocjami czy skupieniem uwagi. Strefa ciszy daje im możliwość odizolowania się od nadmiaru bodźców, hałasu oraz otaczającego zgiełku. Czas spędzony w kąciku wyciszającym wspomaga zregenerowanie się, odpoczynek i daje możliwość powrotu do aktywności edukacyjnych z większym komfortem psychicznym. Takie miejsce działa jak „bezpieczna przystań”, w której w niemalże każdej chwili uczeń może się zregenerować.
- Wsparcie dla zdrowia psychicznego i koncentracji
W dzisiejszych czasach dzieci i młodzież mierzą się z coraz większą presją edukacyjną, społeczną i emocjonalną. Duża liczba bodźców i wysoki poziom hałasu w szkołach to tylko niektóre czynniki, które wpływają na wzrost poziomu stresu. Strefa ciszy w szkole pełni tu rolę amortyzatora, pomaga uczniom obniżyć napięcie emocjonalne, odzyskać równowagę i poprawić zdolność skupienia się na nauce.
Strefa ciszy wspiera samoregulację, poprawia koncentrację i ogólny dobrostan uczniów. Znaczenie ciszy dla procesów twórczych często bywa niedoceniane, mimo że prowadzone są liczne badania potwierdzające jej pozytywny wpływ na zdolności poznawcze, koncentrację i kreatywność. Przebywanie w cichej, neutralnej sensorycznie przestrzeni obniża poziom kortyzolu czyli hormonu stresu, który w nadmiarze wpływa negatywnie na układ nerwowy i zdolność logicznego myślenia. Uczniowie korzystający z kącików wyciszających szybciej odzyskują zdolność do samoregulacji, łatwiej podejmują zadania wymagające koncentracji i są mniej podatni na konflikty rówieśnicze.
Dodatkowo, regularne korzystanie ze strefy wyciszenia w szkole może przynosić długofalowe korzyści w zakresie profilaktyki zdrowia psychicznego. Uczniowie uczą się, jak radzić sobie z emocjami, rozwijają świadomość własnych potrzeb i zyskują bezpieczne miejsce skłaniające do autorefleksji. To szczególnie ważne w kontekście rosnącej liczby przypadków depresji, lęku i wypalenia już u najmłodszych dzieci oraz nastolatków.
Warto też pamiętać, że kącik wyciszenia w szkole nie służy wyłącznie dzieciom z trudnościami, może być wykorzystywany przez każdego ucznia czy nauczyciela w sytuacjach chwilowego przeciążenia lub potrzeby odpoczynku. Nawet kilka minut spędzonych w takiej strefie pozwala „zresetować się”, co bezpośrednio przekłada się na lepszą koncentrację i efektywniejszą naukę w dalszej części dnia.
- Mindfulness w szkole
W ostatnich latach coraz więcej szkół dostrzega wartość tzw. edukacji uważności czyli rozwijania umiejętności świadomego bycia „tu i teraz”, zauważania własnych emocji, napięć i potrzeb. Praktyki takie jak krótkie ćwiczenia oddechowe, „minuty ciszy” po przerwie czy proste techniki relaksacyjne stają się częścią codziennej rutyny w klasach, zwłaszcza w edukacji wczesnoszkolnej.
Strefa ciszy doskonale wspiera ten kierunek pracy. Może pełnić funkcję nie tylko miejsca odpoczynku, ale też przestrzeni do ćwiczenia uważności, np. poprzez wsłuchiwanie się w dźwięki natury, obserwację klepsydry uspokajającej czy skupienie uwagi na oddechu. Takie warunki sprzyjają wyciszeniu, rozluźnieniu i rozwojowi kompetencji emocjonalnych.
Regularne korzystanie ze strefy ciszy w ramach codziennej pracy wychowawczej stwarza przestrzeń do praktykowania mindfulness, uczy dzieci samoregulacji, wzmacnia ich odporność psychiczną i pomaga budować większą samoświadomość.
Jak powinna wyglądać idealna strefa ciszy w szkole?
Zaaranżowanie strefy ciszy w szkole wymaga świadomego zaplanowania nie tylko pod kątem estetycznym, ale przede wszystkim funkcjonalnym i psychologicznmy. Taka przestrzeń musi sprzyjać relaksowi, dawać poczucie bezpieczeństwa i skutecznie redukować bodźce zewnętrzne. Idealny kącik wyciszenia w szkole powinien łączyć w sobie kilka kluczowych cech, które razem tworzą miejsce realnie wspierające rozwój emocjonalny i poznawczy uczniów.
Cechy idealnej strefy wyciszenia:
WYGŁUSZENIE
Skuteczna izolacja akustyczna to absolutna podstawa każdej dobrze zaprojektowanej strefy ciszy. Szkoły to miejsca pełne dźwięków, rozmów, dzwonków, odgłosów kroków, przesuwanych mebli. Aby zapewnić uczniowi realne wyciszenie, nie wystarczy tylko wyznaczyć przestrzeń, należy ją odpowiednio wygłuszyć. Pomocne są tutaj panele akustyczne ścienne, parawany dźwiękochłonne, wykładziny oraz meble wygłuszające. Ich obecność znacząco ogranicza pogłos i chroni przed hałasem z zewnątrz, co pozwala dziecku wejść w stan odprężenia.
INTYMNOŚĆ
Dzieci, zwłaszcza te z trudnościami w regulacji emocjonalnej, potrzebują miejsca, w którym mogą poczuć się swobodnie i niezauważone. Intymność w strefie ciszy oznacza fizyczne oddzielenie przestrzeni, ale także subtelne zbudowanie atmosfery prywatności. Specjalnie zaprojektowane budki akustyczne, wygłuszające parawany czy półzamknięte kokony, wszystko to sprawia, że uczeń może spokojnie odpocząć, nie czując się obserwowany. Taka intymność jest kluczowa dla dzieci z zaburzeniami lękowymi oraz dla tych, które zwyczajnie potrzebują chwili samotności i wyciszenia.
BEZPIECZEŃSTWO
Kącik wyciszenia w szkole musi być nie tylko wygodny, ale również w pełni bezpieczny. Materiały użyte w przestrzeni wyciszającej powinny być atestowane, nietoksyczne i odporne na różnego rodzaju uszkodzenia. Ważne jest także, by meble i dodatki nie posiadały ostrych kantów ani łatwo odpadających elementów. Szczególną uwagę należy zwrócić na dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej, które mogą intensywniej reagować na określone tekstury tkanin lub kolory. Strefa ciszy powinna być dla wszystkich uczniów miejscem nie tylko relaksu, ale i całkowitego bezpieczeństwa.
WYGODNE WYPOSAŻENIE
Wyposażenie strefy ciszy powinno odpowiadać potrzebom dzieci w różnym wieku oraz umożliwiać różne formy odpoczynku od siedzenia w ciszy po delikatne bujanie się. Warto postawić na miękkie pufy, huśtawki, poduchy sensoryczne, fotele z wysokim oparciem czy maty do leżenia. Elementy te powinny być nie tylko praktyczne, ale też estetyczne a część z nich powinna mieć możliwość łatwego przestawienia tak, aby dziecko czuło się w przestrzeni przyjemnie i chętnie do niej wracało. Przytulne tekstylia, stonowana kolorystyka i naturalne materiały będą dodatkowym atutem sprzyjającym relaksowi i wyciszeniu.
Rozwiązania wspierające ciszę i komfort czyli praktyczne wyposażenie strefy ciszy
Tworzenie strefy ciszy w szkole to nie tylko kwestia odpowiedniego pomysłu i lokalizacji, ale także świadomego doboru elementów, które rzeczywiście wpłyną na poprawę akustyki, komfortu i samopoczucia uczniów. Coraz więcej placówek edukacyjnych decyduje się na wdrażanie gotowych rozwiązań wspierających ciszę i koncentrację zarówno w formie pojedynczych mebli, jak i kompleksowych zestawów.
To jedno z najbardziej zaawansowanych rozwiązań wspierających wyciszenie w warunkach szkolnych. Dzięki zamkniętej konstrukcji z panelami dźwiękochłonnymi skutecznie redukuje hałas dochodzący z zewnątrz, tworząc spokojne, wyizolowane środowisko. To idealne miejsce dla ucznia potrzebującego chwili samotności, zregenerowania sił i wyciszenia emocji czy pracy w skupieniu.
Idealne miejsce:
Boxy akustyczne świetnie sprawdzą się w otwartych przestrzeniach, takich jak korytarze szkolne, hole, patio. Będą też idealnym wyborem do zaaranżowania przestrzeni pod kącik wyciszeń.
Podwieszane hamaki czy kokony to element nie tylko atrakcyjny wizualnie, ale również terapeutyczny. Delikatne bujanie działa uspokajająco na układ nerwowy i wspomaga regulację emocji, co jest szczególnie ważne w przypadku dzieci ze SPE. Taki hamak zapewnia częściową izolację od otoczenia, tworząc „kokon”, który daje poczucie bezpieczeństwa, otula dziecko, dając mu poczucie bezpieczeństwa i intymności. Jego obecność w strefie ciszy zachęca dzieci do samodzielnego korzystania z przestrzeni i rozwijania umiejętności odpoczynku.
Idealne miejsce:
Wiszące fotele świetnie sprawdzą się w świetlicy szkolnej, specjalnie wydzielonej strefie relaksu lub w pokoju pedagoga szkolnego.
Parawany oraz ścianki dźwiękochłonne są doskonałym rozwiązaniem do szybkiego i elastycznego wydzielenia kącika wyciszenia w szkole, nawet w warunkach trudnych, gdzie nie łatwo jest o oddzielną strefę ciszy. Można go umieścić w różnych konfiguracjach, przy okazji bardzo dobrze prezentuje się także jako element dekoracyjny w szkole. Podstawową funkcją parawanów wyciszających jest jednak tłumienie dźwięków i ograniczanie bodźców wizualnych, co pomaga dzieciom skupić się na sobie i zredukować napięcie. Dzięki mobilnej formie można je łatwo przestawiać i dostosowywać do bieżących potrzeb.
Idealne miejsce:
To odpowiednie rozwiązanie do części klas I-III, bibliotek czy korytarzy, do szkół , w których nie ma możliwości stałego wydzielenia osobnej strefy ciszy.
Miękkie worki typu SAKO to wyjątkowo wygodne i lubiane przez dzieci siedziska, które doskonale nadają się do odpoczynku i wyciszenia. Dzięki swojej elastycznej strukturze dopasowują się do ciała, co sprzyja rozluźnieniu mięśni i redukcji napięcia. Worki te są często wybierane przez uczniów właśnie dlatego, że pozwalają na przyjęcie swobodnej pozycji, co po 45-minutowej lekcji zdecydowanie sprzyja poczuciu odprężenia. Dzięki temu, że są bardzo lekkie dzieci same mogą je bezpieczne, przestawiać.
Idealne miejsce:
Worki SAKO są na tyle uniwersalne, że mogę znaleźć swoje miejsce w niemalże każdym zakątku szkoły. Poza specjalnie przygotowanym kącikiem wyciszeń można z nich korzystać w holu, w bibliotece szkolnej, świetlicy czy w wydzielonym kąciki klasy szkolnej.
Siedziska wykonane z miękkiej pianki to uniwersalne i bardzo praktyczne wyposażenie kącika wyciszenia w szkole. Zdecydowanym plusem tutaj jest fakt, że mają one różne formy; od poduszek, przez małe pufy, po fotele czy sofy, dzięki czemu mogą być wykorzystywane zarówno do siedzenia, jak i do leżenia. Pianka o odpowiedniej gęstości zapewniają komfort, ale też stabilność, co jest ważne zwłaszcza dla dzieci z zaburzeniami sensorycznymi. Kolorystyka i kształty dopasowane do określonego pomieszczenia mogą dodatkowo pobudzać pozytywne skojarzenia i zachęcać do przebywania w strefie ciszy.
Idealne miejsce:
Nowoczesne rozwiązanie do zaaranżowanej strefy ciszy lub przestrzeni wspólnej np. świetlicy lub biblioteki.
Dywany o właściwościach dźwiękochłonnych mogą pełnić wiele funkcji:
- funkcję dekoracyjną,
- funkcję akustyczną,
- mogą wspomóc wyznaczenie miejsc siedzących.
Dzięki swojej strukturze pochłaniają część fal dźwiękowych, ograniczając pogłos w pomieszczeniu i tworząc przytulniejszą atmosferę. Miękki dywan to również zachęta dla dzieci do siadania na podłodze i korzystania z przestrzeni w sposób swobodny i komfortowy. Dywan zapewnia również większe bezpieczeństwo, dzięki niemu powierzchnia staje się zdecydowanie bardziej bezpieczna, ponieważ dzieci nie ślizgają się, stwarza on także cieplejszą, domową atmosferę, a taka zachęca do odpoczynku i wyciszenia.
Idealne miejsce:
Dywany są szczególnie przydatne w dużych przestrzeniach z twardymi powierzchniami (np. kafelki, parkiet), gdzie dźwięk łatwo się odbija.
Dekoracje dźwiękochłonne, elementy ścienne
Dekoracje ścienne z funkcją wygłuszania łączą walory estetyczne z praktycznymi. Mogą przyjmować formę przyjaznych, kolorowych paneli o różnych kształtach: zwierząt, liści, chmur czy abstrakcyjnych wzorów, które jednocześnie pochłaniają dźwięk. Takie rozwiązanie sprawia, że nawet zwykła ściana staje się elementem wspierającym ciszę i komfort akustyczny. Co więcej, dekoracje te mają potencjał edukacyjny i emocjonalny. Mogą działać kojąco na zmysły i wprowadzać uczniów w pozytywny nastrój.
Idealne miejsce:
Dekoracje dźwiękochłonne mogą być zawieszane na ścianach a także sufitach w niemalże każdym pomieszczeniu szkolnym.
Elementy wspomagające wyciszenie (nawilżacz z dźwiękami natury, klepsydry, sensoryczne uchwyty)
W każdej strefie wyciszenia warto uwzględnić drobne elementy, które dodatkowo wspierają proces relaksacji. Nawilżacz powietrza z funkcją emitowania naturalnych dźwięków (np. szum lasu, deszcz, śpiew ptaków) działa kojąco na układ nerwowy i tworzy atmosferę spokoju. Uspokajające klepsydry z płynem pomagają dzieciom skupić uwagę i obserwować upływ czasu, co wspiera rozwój cierpliwości i uważności. Z kolei sensoryczne uchwyty i gniotki do treningu dłoni to idealny sposób na rozładowanie napięcia poprzez działanie proprioceptywne są cenne zwłaszcza dla dzieci z trudnościami w zakresie regulacji emocjonalnej.
Idealne miejsce:
Takie dodatkowe elementy z pewnością będą cieszyły się dużym powodzeniem podczas spędzania czasu w zaaranżowanej strefie wyciszenia, budce akustycznej, bibliotece czy podczas dodatkowych, wyciszających zajęć na świetlicy.
Sprawdź całą ofertę i dobierz najlepsze rozwiązania do swojej placówki
Praktyczne wskazówki dla Dyrekcji i Kadry pedagogicznej
Zaaranżowanie kącika wyciszenia lub stworzenie pełnowymiarowej strefy ciszy w szkole to zadanie, które warto poprzedzić analizą potrzeb i odpowiednim planowaniem. Tego typu przestrzeń może pełnić istotną rolę w codziennym funkcjonowaniu szkoły, wspierając uczniów w procesie samoregulacji, relaksu, budowaniu dobrostanu oraz rozwijaniu kompetencji emocjonalnych i społecznych.
- Rozpoznanie potrzeb. Obserwacja i rozmowa jako punkt wyjścia
Przed przystąpieniem do planowania przestrzeni wyciszającej, wskazane jest przeanalizowanie potrzeb całej społeczności szkolnej. Szczególnie wartościowe mogą być rozmowy z nauczycielami, pedagogiem, psychologiem szkolnym, specjalistami pracującymi z dziećmi na co dzień. Ich obserwacje dotyczące przeciążenia bodźcami, trudności emocjonalnych czy zachowań uczniów mogą wskazać konkretne obszary wymagające wsparcia. Powracając do raportu z badań „Przestrzeń ma znaczenie” przeprowadzonych we współpracy firmy Moje Bambino wraz z badaczami Centrum Nauki Kopernik wiemy też, że kluczowym elementem aranżacji przestrzeni wspólnej jest konsultacja z uczniami. To właśnie dzięki takiemu zabiegowi uczniowie, jako użytkownicy przestrzeni stają się za nią bardziej odpowiedzialni oraz czują większą przynależność. Dlatego podczas aranżacji strefy wyciszenia warto również zapytać samych uczniów o to, kiedy i dlaczego czują potrzebę odpoczynku, ich głos może stanowić bardzo ważne źródło informacji w procesie projektowania przestrzeni.
- Wybór odpowiedniej lokalizacji
Kolejnym krokiem jest wybór odpowiedniego miejsca. Idealna lokalizacja powinna być oddalona od głównych ciągów komunikacyjnych, takich jak wejścia, stołówki czy głośne korytarze. Równocześnie musi być ono łatwo dostępna dla uczniów, zbyt duża odległość może zniechęcać do korzystania ze strefy ciszy.
Jaka jest idealna przestrzeń do zaaranżowania strefy ciszy?
– osobne, wydzielone pomieszczenia,
– biblioteka szkolna,
– świetlica szkolna,
– lub wydzielone przestrzenie w salach w klasach 1–3.
Jeśli jednak nie ma możliwości przysposobienia całego pomieszczenia na aranżację kącika wyciszeń, wystarczy nawet niewielki metraż, wydzielony kącik sali. Najważniejsze jest jednak odpowiednie jego zaaranżowanie.
- Dobór idealnego wyposażenia
Wybierając meble i dodatki do strefy ciszy, należy kierować się nie tylko estetyką, ale przede wszystkim funkcjonalnością. Warto sięgnąć po produkty zaprojektowane z myślą o strefie wyciszenia, o meblach z właściwościami wygłuszającymi, a także po elementy sensoryczne oraz komfortowe siedziska dopasowane do potrzeb uczniów.
W jaki sposób dobrać idealne wyposażenie?
Z pomocą przychodzi kalkulator strefy wyciszenia Moje Bambino, który pozwala na szybkie dopasowanie wyposażenia do konkretnego pomieszczenia, liczby użytkowników oraz budżetu. Dobrze dobrane rozwiązania zwiększają skuteczność działania strefy i ułatwiają jej utrzymanie podczas codziennego użytkowania.
- Troska o dostępność, wyznaczenie zasad
Aby strefa ciszy była miejscem realnie wspierającym dobrostan użytkowników, musi być dostępna, ale też dobrze zorganizowana. Warto więc ustalić czytelne zasady korzystania z niej, na przykład maksymalny czas przebywania w strefie, określona ilość osób jednocześnie czy rotacyjność w grupach. To szczególnie ważne w większych szkołach, gdzie zapotrzebowanie na tego typu przestrzeń może być wysokie. Jasne reguły pomagają dzieciom czuć się bezpiecznie i szanować wspólną przestrzeń relaksu.
- Edukacja uczniów
Strefa wyciszenia powinna być przedstawiona uczniom jako coś pozytywnego i wspierającego, nie powinno być to miejsce izolacji dzieci w negatywnej odsłonie za tzw.: „karę”. Warto poświęcić czas na rozmowę z dziećmi o roli ciszy, potrzebie odpoczynku i szacunku dla innych. Dlatego istotne jest wprowadzenie tej idei w sposób świadomy, np. poprzez rozmowy z uczniami na temat potrzeby odpoczynku, sposobów radzenia sobie z emocjami czy znaczenia ciszy w codziennym funkcjonowaniu. Można też powiązać korzystanie ze strefy z codziennymi rytuałami, jak poranna koncentracja, chwila relaksu po przerwie czy regeneracja po intensywnym wysiłku intelektualnym. Dzięki temu uczniowie lepiej rozumieją funkcję przestrzeni i chętniej z niej korzystają
- Współpraca z ekspertami. Tworzenie przestrzeni dopasowanej do możliwości szkoły
Firma Moje Bambino oferuje nie tylko same produkty, ale także, a może przede wszystkim wsparcie doradców, którzy pomogą stworzyć idealną strefę ciszy dopasowaną do metrażu pomieszczenia, wieku dzieci, posiadanego budżetu oraz pomysłu Dyrektora na zaaranżowanie tej przestrzeni. Dzięki doświadczeniu i znajomości wyzwań placówek edukacyjnych, eksperci zaproponują optymalne rozwiązania zarówno w przypadku dużych przestrzeni, jak i małych kącików. Warto więc wspólnie zaplanować miejsce, które realnie wspiera rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy uczniów.
Podsumowanie
Strefa ciszy w szkole to nie modny trend, za którym szkoły chcą podążać, ale realna odpowiedź na potrzeby współczesnych uczniów szczególnie tych, którzy zmagają się z nadmiarem bodźców, trudnościami w regulacji emocji, specjalnymi potrzebami czy problemami z koncentracją. Właściwie zaplanowane miejsce do wyciszenia wspiera zdrowie psychiczne, rozwój poznawczy i komfort emocjonalny dzieci. Może stanowić ważny element profilaktyki przeciążenia, a także działać jako przestrzeń wspomagająca wszelkie procesy edukacyjne.
Co ważne? Nie każda placówka musi dysponować osobnym pomieszczeniem, by stworzyć funkcjonalną strefę ciszy. Wystarczy odpowiednio wydzielić fragment biblioteki, świetlicy, większej klasy czy nawet korytarza. Kluczowe jest przemyślane wykorzystanie dostępnej przestrzeni, zadbanie o akustykę, bezpieczeństwo oraz wyposażenie sprzyjające relaksowi i samoregulacji.
Dzięki narzędziom takim jak kalkulator strefy wyciszenia, a także wsparciu ekspertów Moje Bambino, możliwe jest stworzenie dopasowanej do budżetu i metrażu przestrzeni, która będzie realnie służyć uczniom, a także nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły, wszystkim tym, którzy w ciągu dnia potrzebują chwili spokoju i odreagowania. Strefa ciszy może stać się nieodłącznym elementem wspierającej i nowoczesnej szkoły, otwartej na potrzeby emocjonalne swoich wychowanków.
„Zaproś ciszę do szkoły”!