Skip to content Skip to main content

Metoda STEAM to podejście edukacyjne, które integruje różnorodne obszary wiedzy, takie jak nauki ścisłe, technologia czy sztuka, kładąc nacisk na wzajemne przenikanie się oraz zastosowanie w codziennych sytuacjach. W obliczu zmian w systemie nauczania, coraz większe znaczenie zyskują praktyczne sposoby wprowadzania tej metody w przedszkolach i w szkołach.

Jak Cztery Pory Roku. Zestaw STEAM może pomóc nauczycielom w rozwijaniu umiejętności obserwowania zjawisk przyrodniczych i ciekawości poznawczej u dzieci w wieku przedszkolnym? Rozmawiamy o tym z nauczycielką przedszkola, która na co dzień korzysta z tej pomocy edukacyjnej.

Zestaw STEAM Cztery pory roku nauczycielka zapoznaje dzieci z zestawem

 

– Dzień dobry, bardzo nam miło, że właśnie dziś możemy porozmawiać o Pani dotychczasowej pracy w przedszkolu, doświadczeniach, jakie Pani zdobyła przez lata pracy oraz o nowych, przedszkolnych wyzwaniach. Na początek proszę opowiedzieć o sobie kilka zdań, tak aby nasi odbiorcy mogli Panią lepiej poznać. (Ile lat Pani pracuje, jakie jest Pani wykształcenie, w jakich miejscach miała Pani okazję zdobywać doświadczenia, jakie w tej chwili grupy Pani prowadzi itd.)

Dzień dobry, nazywam się Dagmara Kwiatkowska. Urodziłam się w Żarach, w miejscowości leżącej niedaleko Zielonej Góry. Ukończyłam naukę w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. G. P. Telemanna w Żarach. Na studia pedagogiczne udałam się na Uniwersytet Wrocławski. We Wrocławiu poznałam miłość swojego życia i za nią przyjechałam do Wrześni. Od ponad 12 lat pracuję w tym pięknym mieście jako nauczyciel wychowania przedszkolnego. Podczas pracy z dziećmi w Przedszkolu Niepublicznym „Chatka Misia Uszatka” dzielę się swoją największą pasją – muzyką. Śpiew i gra na instrumentach to nieodłączny element każdych moich zajęć z przedszkolakami. Dodatkowo od kilku lat interesuje się treningami uważności, prowadzę zajęcia z jogi oraz mindfulness dla najmłodszych. Interesuję się sztuką, kulturą, z chęcią wprowadzam przedszkolaki w świat teatru, tworząc scenariusze do spektakli dla dzieci i dorosłych. Od prawie dwóch lat z dumą mogę mówić o sobie, że jestem STEAMowym nauczycielem. Nie boję się wyzwań, chętnie uczestniczę w projektach integrujących społeczność lokalną oraz w spotkaniach i wydarzeniach promujących nauczanie początkowe. 

– Chcielibyśmy porozmawiać na temat zestawu „Cztery pory roku”, który miała Pani okazję wykorzystać podczas zajęć z przedszkolakami.

Cztery pory roku

– Otworzyła Pani duże pudełko Cztery pory roku. Zestaw STEAM opracowane przez Centrum Nauki Kopernik i jakie były Pani odczucia?  

To było jak odpakowywanie urodzinowego prezentu, w którym niby wiem, co się znajduje, ale każde pudełko jest kolejną niespodzianką. Zaskoczyły mnie wielkości kartonów oraz różnice w wadze. Dodatkowo miłym akcentem były sztywne książeczki w formie przewodników po doświadczeniach, eksperymentach.

– Które z przeprowadzonych doświadczeń w ramach zestawu wywarło największe wrażenia na dzieciach?

Jednym z ciekawszych doświadczeń były eksperymenty ze światłem, z diodami, dzieci były zachwycone efektami rozszczepienia światła. Inspirujące były również doświadczenia z liśćmi i tworzeniem własnych barwników. Zresztą, ciężko jest wybrać jeden zestaw eksperymentów, ponieważ różnorodność materiałów z pudełka Cztery Pory Roku nie pozwalał się nudzić.

– Wykorzystała Pani karty pracy zawarte w zestawie czy wymyślała Pani własne?

Korzystałam z kart pracy dołączonych do zestawu, chociaż często dzieci same wymyślały dodatkowe aktywności, inspirując się podpowiedziami z kart doświadczeń.

– Czy mogłaby Pani opisać, jak wykorzystała Pani zestaw STEAM w codziennych zajęciach przedszkolnych?

Z uwagi na STEAMowy charakter naszej pracy, tematy zajęć często są proponowane przez dzieci. Spacer, rozmowa, film edukacyjny, wspólne śpiewanie, zabawy na placu zabaw czy rozmowy z rodziną inspirowały nas do zgłębiania tajemnic różnych zjawisk przyrodniczych. Gdy było bardzo gorąco latem z chęcią, sięgaliśmy po zestaw z eksperymentami z lodem. Po wiosennym spacerze z łatwością można znaleźć zielone liście i wykorzystać je do malowania krajobrazów. Jesienią, gdy pogoda nie zachęca do spacerów, chętnie sięgaliśmy po balony, by sprawdzić, jak działa przyciąganie, itd. itd.

– Czy podczas pracy z zestawem pojawiły się jakieś szczególne wyzwania? Jeśli tak, to jakie?

Podczas pracy z zestawem przede wszystkim trzeba dobrze się z nim zapoznać, aby w trakcie zajęć nie zostać zaskoczonym z powodu braku jakiegoś składnika lub przedmiotu niezbędnego do doświadczeń.

– Jakie były kluczowe reakcje, zachowania dzieci (z Pani obserwacji) na początku zajęć z zestawem Cztery pory roku. Zestaw STEAM, w trakcie działań oraz po zakończonych zajęciach?

Dzieci entuzjastycznie podchodziły do zajęć z zestawem Cztery Pory Roku, na początku ciężko było im się doczekać efektów naszych działań. Z czasem sama praca poszczególnymi elementami zestawu dawała im dużą satysfakcję, tak, że nie chciały, by dane doświadczenie już się skończyło. Po zajęciach przedszkolaki dyskutowały ze sobą o tym co im się udało lub o tym, co mogliby następnym razem poprawić, zmienić.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Jak dzieci reagują na pracę metodą projektu?

Dla naszych przedszkolaków praca metodą projektu jest znana i lubiana, dzieci chętnie dzielą się na mniejsze grupy i współdziałają ze sobą, dzieląc się swoim doświadczeniem, wiedzą z innymi.

– Czy prowadzenie zajęć w nurcie metodologii STEAM w przedszkolu jest w Pani opinii trudne?

Wręcz przeciwnie. Zajęcia w nurcie metodologii STEAM pozwalają dzieciom dążyć do wiedzy, szukać rozwiązań, uczyć się na własnych błędach, nauczyciel przestaję być tylko osobą przekazującą wiedzę, ale staje się mentorem, który obserwuje, wspiera i podąża za swymi podopiecznymi. To innowacyjne podejście do nauczania pozwala dzieciom na wszechstronną edukację.

– Jakie były reakcje rodziców na zajęcia prowadzone z użyciem zestawu „Cztery pory roku” STEAM? Czy otrzymała Pani jakieś komentarze lub sugestie od nich?

Dzieci z chęcią opowiadały rodzicom o swoich doświadczeniach z zestawem. W naszym przedszkolu zawsze dużo się dzieje i szczerze mówiąc rodzice są już przyzwyczajeni do tego, że prawie każda nowość, ciekawy zestaw, nowinka technologiczna są przez nas wykorzystywane podczas zajęć.

– Czy jest coś, co chciałaby Pani zmienić lub dodać do zestawu „Cztery pory roku” STEAM na podstawie swoich doświadczeń z ich używaniem?

Uważam, że zestaw Cztery Pory Roku jest kompletny, ciekawy i niczego mu nie brakuje.

– Jakie widzi Pani główne zalety wykorzystania na zajęciach tej pomocy edukacyjnej?

Zestaw daje nam gotowe materiały do eksperymentów oraz ich ilość wystarczy, by dzieci działały w mniejszych grupach. Co więcej, zestawy pozwalają na kreatywne wykorzystanie przedmiotów również do innych aktywności, doświadczeń. Szczerze polecam zestaw każdej placówce przedszkolnej, która chce pracować metodą STEAM.

– Dziękuję za rozmowę.

Również dziękuję.

 

 

Close Menu