Metoda STEAM to podejście edukacyjne, które integruje różnorodne obszary wiedzy, takie jak nauki ścisłe, technologia czy sztuka, kładąc nacisk na wzajemne przenikanie się oraz zastosowanie w codziennych sytuacjach. W obliczu zmian w systemie nauczania, coraz większe znaczenie zyskują praktyczne sposoby wprowadzania tej metody w przedszkolach i w szkołach.
Jak Cztery Pory Roku. Zestaw STEAM może pomóc nauczycielom w rozwijaniu umiejętności obserwowania zjawisk przyrodniczych i ciekawości poznawczej u dzieci w wieku przedszkolnym? Rozmawiamy o tym z nauczycielką przedszkola, która na co dzień korzysta z tej pomocy edukacyjnej.
– Dzień dobry, bardzo nam miło, że właśnie dziś możemy porozmawiać o Pani dotychczasowej pracy w przedszkolu, doświadczeniach, jakie Pani zdobyła przez lata pracy oraz o nowych, przedszkolnych wyzwaniach. Na początek proszę opowiedzieć o sobie kilka zdań, tak aby nasi odbiorcy mogli Panią lepiej poznać. (Ile lat Pani pracuje, jakie jest Pani wykształcenie, w jakich miejscach miała Pani okazję zdobywać doświadczenia, jakie w tej chwili grupy Pani prowadzi itd.)
Dzień dobry, nazywam się Dagmara Kwiatkowska. Urodziłam się w Żarach, w miejscowości leżącej niedaleko Zielonej Góry. Ukończyłam naukę w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. G. P. Telemanna w Żarach. Na studia pedagogiczne udałam się na Uniwersytet Wrocławski. We Wrocławiu poznałam miłość swojego życia i za nią przyjechałam do Wrześni. Od ponad 12 lat pracuję w tym pięknym mieście jako nauczyciel wychowania przedszkolnego. Podczas pracy z dziećmi w Przedszkolu Niepublicznym „Chatka Misia Uszatka” dzielę się swoją największą pasją – muzyką. Śpiew i gra na instrumentach to nieodłączny element każdych moich zajęć z przedszkolakami. Dodatkowo od kilku lat interesuje się treningami uważności, prowadzę zajęcia z jogi oraz mindfulness dla najmłodszych. Interesuję się sztuką, kulturą, z chęcią wprowadzam przedszkolaki w świat teatru, tworząc scenariusze do spektakli dla dzieci i dorosłych. Od prawie dwóch lat z dumą mogę mówić o sobie, że jestem STEAMowym nauczycielem. Nie boję się wyzwań, chętnie uczestniczę w projektach integrujących społeczność lokalną oraz w spotkaniach i wydarzeniach promujących nauczanie początkowe.
– Chcielibyśmy porozmawiać na temat zestawu „Cztery pory roku”, który miała Pani okazję wykorzystać podczas zajęć z przedszkolakami.
Cztery pory roku
– Otworzyła Pani duże pudełko Cztery pory roku. Zestaw STEAM opracowane przez Centrum Nauki Kopernik i jakie były Pani odczucia?
To było jak odpakowywanie urodzinowego prezentu, w którym niby wiem, co się znajduje, ale każde pudełko jest kolejną niespodzianką. Zaskoczyły mnie wielkości kartonów oraz różnice w wadze. Dodatkowo miłym akcentem były sztywne książeczki w formie przewodników po doświadczeniach, eksperymentach.
– Które z przeprowadzonych doświadczeń w ramach zestawu wywarło największe wrażenia na dzieciach?
Jednym z ciekawszych doświadczeń były eksperymenty ze światłem, z diodami, dzieci były zachwycone efektami rozszczepienia światła. Inspirujące były również doświadczenia z liśćmi i tworzeniem własnych barwników. Zresztą, ciężko jest wybrać jeden zestaw eksperymentów, ponieważ różnorodność materiałów z pudełka Cztery Pory Roku nie pozwalał się nudzić.
– Wykorzystała Pani karty pracy zawarte w zestawie czy wymyślała Pani własne?
Korzystałam z kart pracy dołączonych do zestawu, chociaż często dzieci same wymyślały dodatkowe aktywności, inspirując się podpowiedziami z kart doświadczeń.
– Czy mogłaby Pani opisać, jak wykorzystała Pani zestaw STEAM w codziennych zajęciach przedszkolnych?
Z uwagi na STEAMowy charakter naszej pracy, tematy zajęć często są proponowane przez dzieci. Spacer, rozmowa, film edukacyjny, wspólne śpiewanie, zabawy na placu zabaw czy rozmowy z rodziną inspirowały nas do zgłębiania tajemnic różnych zjawisk przyrodniczych. Gdy było bardzo gorąco latem z chęcią, sięgaliśmy po zestaw z eksperymentami z lodem. Po wiosennym spacerze z łatwością można znaleźć zielone liście i wykorzystać je do malowania krajobrazów. Jesienią, gdy pogoda nie zachęca do spacerów, chętnie sięgaliśmy po balony, by sprawdzić, jak działa przyciąganie, itd. itd.
– Czy podczas pracy z zestawem pojawiły się jakieś szczególne wyzwania? Jeśli tak, to jakie?
Podczas pracy z zestawem przede wszystkim trzeba dobrze się z nim zapoznać, aby w trakcie zajęć nie zostać zaskoczonym z powodu braku jakiegoś składnika lub przedmiotu niezbędnego do doświadczeń.
– Jakie były kluczowe reakcje, zachowania dzieci (z Pani obserwacji) na początku zajęć z zestawem Cztery pory roku. Zestaw STEAM, w trakcie działań oraz po zakończonych zajęciach?
Dzieci entuzjastycznie podchodziły do zajęć z zestawem Cztery Pory Roku, na początku ciężko było im się doczekać efektów naszych działań. Z czasem sama praca poszczególnymi elementami zestawu dawała im dużą satysfakcję, tak, że nie chciały, by dane doświadczenie już się skończyło. Po zajęciach przedszkolaki dyskutowały ze sobą o tym co im się udało lub o tym, co mogliby następnym razem poprawić, zmienić.
– Jak dzieci reagują na pracę metodą projektu?
Dla naszych przedszkolaków praca metodą projektu jest znana i lubiana, dzieci chętnie dzielą się na mniejsze grupy i współdziałają ze sobą, dzieląc się swoim doświadczeniem, wiedzą z innymi.
– Czy prowadzenie zajęć w nurcie metodologii STEAM w przedszkolu jest w Pani opinii trudne?
Wręcz przeciwnie. Zajęcia w nurcie metodologii STEAM pozwalają dzieciom dążyć do wiedzy, szukać rozwiązań, uczyć się na własnych błędach, nauczyciel przestaję być tylko osobą przekazującą wiedzę, ale staje się mentorem, który obserwuje, wspiera i podąża za swymi podopiecznymi. To innowacyjne podejście do nauczania pozwala dzieciom na wszechstronną edukację.
– Jakie były reakcje rodziców na zajęcia prowadzone z użyciem zestawu „Cztery pory roku” STEAM? Czy otrzymała Pani jakieś komentarze lub sugestie od nich?
Dzieci z chęcią opowiadały rodzicom o swoich doświadczeniach z zestawem. W naszym przedszkolu zawsze dużo się dzieje i szczerze mówiąc rodzice są już przyzwyczajeni do tego, że prawie każda nowość, ciekawy zestaw, nowinka technologiczna są przez nas wykorzystywane podczas zajęć.
– Czy jest coś, co chciałaby Pani zmienić lub dodać do zestawu „Cztery pory roku” STEAM na podstawie swoich doświadczeń z ich używaniem?
Uważam, że zestaw Cztery Pory Roku jest kompletny, ciekawy i niczego mu nie brakuje.
– Jakie widzi Pani główne zalety wykorzystania na zajęciach tej pomocy edukacyjnej?
Zestaw daje nam gotowe materiały do eksperymentów oraz ich ilość wystarczy, by dzieci działały w mniejszych grupach. Co więcej, zestawy pozwalają na kreatywne wykorzystanie przedmiotów również do innych aktywności, doświadczeń. Szczerze polecam zestaw każdej placówce przedszkolnej, która chce pracować metodą STEAM.
– Dziękuję za rozmowę.
Również dziękuję.