Blog Moje Bambino
Blog Moje Bambino

Musicon ONE – kompleksowy rozwój dzieci

Musicon ONE – rozwój kompetencji dzieci

do 3 roku życia

 

Wspieranie harmonijnego rozwoju dzieci do 3 roku życia to nie lada wyzwanie dla opiekunów i osób zarządzających placówkami. Jakie metody i środki dydaktyczne zastosować dla tak zróżnicowanej pod względem potrzeb i poziomu rozwoju grupy maluchów? Czy istnieje narzędzie lub metoda pracy, która pozwala maluchom na swobodną ekspresję i zabawę przy jednoczesnym realizowaniu celów edukacyjnych? Jak nie przebodźcować dzieci, a jednocześnie zaoferować maksymalnie atrakcyjną formę edukacji i rozwoju dla najmłodszych? Musicon One jest odpowiedzią na wszystkie te pytania.

 

SPIS TREŚCI:

Indywidualny rozwój każdego dziecka

Rozwój dzieci do 3 roku życia to bardzo obszerny i złożony temat. W całym życiu człowieka nigdy nie obserwujemy aż takiej dynamiki zmian, jaką widzimy zaledwie w jednym – pierwszym roku życia. Mimo że psychologia rozwojowa dostarcza nam wiedzy o kamieniach milowych i osiągnięciach w sferach motorycznych, poznawczych czy społeczno-emocjonalnych, to pamiętać należy, że rozwój każdego dziecka przebiega inaczej i ma własne, indywidualne tempo. W tym okresie tak intensywny rozwój dziecka szybko przenosi się z domowego zacisza w coraz to nowsze miejsca – kluby malucha, punkty opieki dziennej, żłobki, a w przypadku niektórych dzieci przed 3 rokiem życia już do przedszkola. Pojawiają się nie tylko nowe wyzwania, ale i okazje edukacyjne, w których proces ten nadal wymaga wielkiej uwagi ze strony opiekunów.

 

Kompleksowe wsparcie rozwoju

małego dziecka

Ze strony placówki wsparcie rozwoju dziecka, które nie ukończyło 3 roku życia to nie tylko opieka nad jego bezpieczeństwem. To stwarzanie możliwości do pełnego i harmonijnego rozwoju na każdej płaszczyźnie. W pierwszej placówce dziecka pojawiają się nowe osoby – opiekunowie, nowa grupa dzieci i pierwsze relacje. Czy umiem bawić się w grupie? Czy wiem, co to znaczy poczekać na swoją kolej lub podzielić się zabawką? Czy potrafię zakomunikować czego potrzebuję? To czas na zweryfikowanie dotychczasowych kompetencji społecznych oraz naukę nowych. Pojawiają się emocje, które dzieci już znają, np. radość i ekscytacja („Wow! tu jest tyle nowych zabawek!”), smutek i złość („Zostaw! To moje!”), a także takie, które są nowe i nieznane, np. lęk i tęsknota („Czy mama wróci?”). W każdej, nawet najmniejszej aktywności, rozwija się motoryka mała i duża. Od nauki samodzielnego ubierania się i wchodzenia po schodach aż po zabawy i gry ruchowe, taniec czy rytmikę. Pojawiają się nowe bodźce w postaci materiałów i narzędzi edukacyjnych. Dziecko nadal odkrywa i kształtuje swoje zmysły, uczy się z nich korzystać, rozwija swoje myślenie, a wraz za nim umiejętności, inteligencję i wyobraźnię. Każdego dnia maluch wykonuje intensywną pracę, co stanowi spore wyzwanie dla niego samego, ale też dla jego rodziców, nauczycieli i opiekunów.

Z tej perspektywy tak ważne wydaje się odpowiednie środowisko edukacyjne, zapewniające bezpieczne i kompleksowe wsparcie małego człowieka. Jak zadbać o to, aby w pełni wykorzystać dziecięcą ciekawość poznawczą i przekuć ją w wartościowe wsparcie rozwoju i późniejszej edukacji?

Musicon – od ciekawości poznawczej

do intuicyjnej obsługi

Przede wszystkim zabawa! Mówi się, że to zabawa jest pracą dzieci. I nie ma w tym ani grama fałszu. W trakcie przekładania, budowania, naciskania, rzucania czy manipulowania, dzieci wykonują ogromną pracę – maksymalną, na miarę swoich możliwości! Do zabawy nie trzeba dzieci namawiać, ponieważ same doskonale wiedzą, czego potrzebują, co im sprawia przyjemność i co jest dla nich wyzwaniem. Tutaj z pomocą przychodzi Musicon – urządzenie, które w naturalny sposób wspiera najmłodszych w poznawaniu świata, wykorzystując to w czym dzieci są najdoskonalsze – poznawanie przez zmysły. Naturalna ciekawość poznawcza dzieci pozwala im samodzielnie odkryć „jak to działa?”. Dlatego nie potrzeba im żadnej instrukcji obsługi. Dotykając urządzenia szybko orientują się, jak wprawić je w ruch. Korzystanie z Musiconu jest dla dzieci naturalne i proste. Proces odkrywania jest dla nich intuicyjny, ponieważ kierują nim zmysły.

 

Musicon ONE a uczenie polisensoryczne

Przykłady aktywności
z zestawem Musicon ONE
Zaangażowane zmysły Przykładowe obszary rozwoju dla dziecka
  • poznawanie kształtów i struktury urządzenia i dodatkowych modułów
  • montowanie modułów na ramie lub bębnie Musiconu
  • zabawy z pacynką
dotyk
  • myślenie konkretno-wyobrażeniowe
  • mała motoryka
  • koordynacja oko – ręka
  • obserwowanie, jak działa Musicon i moduły
  • wyszukiwanie konkretnych przycisków, które uruchamiają moduł lub znaków na taśmie
wzrok
  • koncentracja
  • pamięć
  • myślenie sensoryczno-motoryczne
  • spostrzegawczość
  • wspólne muzykowanie (śpiew, granie na instrumentach)
  • odsłuchiwanie utworów zakodowanych przez opiekuna i własnych „kompozycji”
  • odgadywanie dźwięków
  • modyfikowanie melodii pod kątem liczby dźwięków, tempa, rytmiki
słuch
  • uwaga słuchowa
  • poczucie rytmu
  • ekspresja twórcza
  • rozwój mowy
  • poczucie sprawczości
  • zabawy ruchowe z akompaniamentem dźwięków Musiconu
równowaga
  • motoryka duża
  • wyciskanie i chowanie przycisków
  • zabawy muzyczne (np. odsłuchiwanie melodii i wyszukiwanie wystających przycisków) z zamkniętymi oczami
  • zabawy sensoryczne z Musiconem, np. słuchanie przez dotykanie różnymi częściami ciała
proprioce-pcja
  • myślenie symboliczne
  • integracja sensoryczna
  • wyobraźnia twórcza

Metoda, która buduje samodzielność

i poczucie sprawczości

Angażując w jednym momencie dotyk, wzrok i słuch naturalnie pokazujemy dzieciom, jak wygląda nauka przez doświadczanie. Wykorzystując podstawową funkcję Musiconu, czyli wydawanie dźwięków, zapraszamy dzieci do świata muzyki, która jest nie tylko uniwersalnym językiem, ale i akompaniamentem do wielu zabaw ruchowych, a w późniejszym okresie przewodnikiem w zabawach fabularyzowanych. Dzięki możliwości zaprogramowania dowolnych dźwięków lub zmiany tempa zadbamy o rozwój funkcji poznawczych, takich jak uwaga, spostrzegawczość, pamięć. Możliwość manipulowania elementami zestawu i wprowadzania wielu zmian w trakcie zabawy pozwala na dostosowanie poziomu jej trudności do indywidualnych umiejętności dziecka. Najważniejsze jest jednak to, że każda zmiana na Musiconie jest dostępna i osiągalna dla dzieci, nawet tych najmłodszych przed 3 rokiem życia. Realizując metodę Musicon i bawiąc się urządzeniem, wzmacniają swoją samodzielność i budują poczucie sprawczości oraz pewność siebie, która przekłada się na zwiększenie motywacji do nauki oraz osiąganie kolejnych kompetencji np. rozwoju mowy, ekspresji twórczej, małej motoryki, zainteresowania liczbami i literami czy gotowości przedszkolnej.

Równie ważny co sama zabawa dźwiękami Musiconu jest fakt, że są to żywe dźwięki. Zdecydowanie ma na to wpływ wysoka i precyzyjna jakość wykonania instrumentów. Kontakt z muzyką graną na żywo jest nieoceniony w porównaniu z najczęściej spotykanym rozwiązaniem, czyli słuchaniem muzyki przetwarzanej cyfrowo. Z tej perspektywy jest to wyjątkowe narzędzie także dla nauczycieli, którzy nie muszą być muzykami, nie muszą posiadać umiejętności gry na instrumentach, aby zadbać o rozwój muzyczny maluchów.

Musicon ONE – pierwszy krok

do ekosystemu innowacyjnej edukacji

Dołączone do zestawu scenariusze zajęć przygotowane zostały z myślą o dzieciach na różnym etapie rozwoju. Są przystosowane do pracy grupowej i indywidualnej. Stanowią bogatą bazę pomysłów i realną pomoc dla opiekuna w tym, jak zaplanować proces edukacyjny dostępny dla każdego – jak wspierać każde dziecko na miarę jego możliwości i potrzeb. A te są przecież bardzo różne i cały czas się zmieniają. Praca z Musiconem ONE to „przepustka” do całego ekosystemu także innych narzędzi edukacyjnych (pacynki, książki, taśmy, zestaw do terapii ręki, moduły obrazkowe), które wspierają pracę z urządzeniem i są częścią metody, która towarzyszy dzieciom od żłobka do szkoły podstawowej włącznie. Dodatkowe moduły i zestawy wspierają regularne korzystanie z metody Musicon i stanowią przykład tego, że jedynym ograniczeniem w tej pracy jest wyobraźnia opiekunów i dzieci.

Musicon One z powodzeniem można wykorzystać w programie zajęć każdej placówki dla dzieci w wieku 0-3:

– organizując zajęcia, rytmiczne, sensoryczne, ogólnorozwojowe
– wspierając
pracę specjalistów, np. logopedów i psychologów
– urozmaicając
terapię SI i ćwiczenia małej i dużej motoryki
– organizując
zajęcia dodatkowe np. muzyczne czy matematyczne
– planując
czas na swobodną pracę.

Urządzenie i metoda to dwa niezależne, ale połączone ze sobą i równie ważne elementy Musicon One. Zalety zarówno urządzenia, jak i metody wspólnie stanowią ogromny potencjał i są wyjątkowym, innowacyjnym narzędziem edukacyjnym. Zestaw Musicon wspiera nie tylko rozwój dzieci, daje też szansę na podniesienie kompetencji nauczycieli oraz jakości edukacji w placówce. Musicon One to rozwiązanie dla dyrektorów żłobków czy klubów malucha, nauczycieli lub opiekunów świadomych wyzwań współczesnej edukacji, którym zależy na kompleksowym i wszechstronnym rozwoju dzieci już od pierwszych lat życia. Program Maluch + stwarza możliwość, aby zadbać o wyposażenie żłobka lub klubu malucha. To idealna okazja, aby wybrać Musicon One.

Musicon One znajdą Państwo w sklepie internetowym:

https://mojebambino.pl/1111537/Musicon-ONE/836023

 

 

Opracowała: Paulina Kowalik, z wykształcenia pedagog (specjalizacja psychopedagogika kreatywności oraz lider zmiany edukacyjnej). W Musiconie zajmuje się opracowaniem i wdrażaniem rozwiązań edukacyjnych tworząc scenariusze aktywności i materiały edukacyjne do różnych zestawów Musicon.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *