Blog Moje Bambino
Blog Moje Bambino

Terapia z dzieckiem w domu – motoryka ręki

Jak skutecznie prowadzić terapię z dzieckiem w domu? Motoryka ręki – przygotowanie dziecka do pisania.

 

Celem terapii ręki jest rozwijanie motoryki małej, czyli zdolności manualnych dziecka, oraz poprawa ruchów precyzyjnych. Terapia obejmuje ruchomość łopatek i stawów kończyn górnych oraz normalizację napięcia mięśniowego. W zależności od występujących zaburzeń pracujemy nad wzmocnieniem siły mięśniowej kończyn górnych, stymulujemy czucia głębokie i powierzchniowe, doskonalimy chwytu oraz kontrolę wzrokowo-ruchową i koordynację pracy oburącz.

Ręka jest częścią naszego ciała i tylko we współpracy z nim będzie prawidłowo spełniać swoje funkcje. Dlatego ważne jest, aby podczas zajęć usprawniać poszczególnych części ręki, jednocześnie rozwijając świadomość i czucie całego ciała.

Na początku ćwiczenia powinny skupić się na obręczy barkowej i kończynach górnych, następnie rozwijamy pracę dłoni i palców, a na samym końcu wprowadzamy ćwiczenia grafomotoryczne.
Terapia ręki dziecka musi być przemyślana i kompleksowa. Dopiero jej ostatnim elementem jest praca z narzędziem pisarskim. Wcześniej dziecko musi przejść wiele etapów przygotowawczych, aby było gotowe do pisania w liniaturze.

Prezentowane ćwiczenia są w głównej mierze przeznaczone dla dzieci, które:

  • mają problemy z wiązaniem sznurowadeł, zapinaniem guzików, nawlekaniem koralików, układaniem drobnych przedmiotów,
  • kreślą niedokładne szlaczki, nie lubią wycinać, rysować, lepić, rysunki często sprawiają wrażenie niestarannych,
  • piszą litery niekształtne, kanciaste, nieprecyzyjne, różnej wielkości, wychodzące poza linie, połączenia pomiędzy literami są różnej długości, o różne jest nachylenie liter, odstępy między literami są za duże lub za małe, pismo jest mało czytelne, tempo pisania wolne, mają trudności z nadążaniem za tempem innych dzieci,
  • mają trudności z jazdą na rowerze, hulajnodze, staniem na jednej nodze, charakteryzuje je ogólna niezgrabność ruchową i słaba koordynacja ruchowa,
  • przyjmują nieprawidłową postawę podczas pracy przy stoliku lub mają problemy z jej utrzymaniem,
  • mają nieprawidłowy chwyt narzędzia piszącego, zbyt mocno je ściskają albo trzymają za lekko,
  • mają zbyt wolne lub za szybkie tempo pracy,

Wszystkie działania proponowane w trakcie terapii muszą być odpowiednio dobrane zarówno do poziomu manualnego dziecka, jak i do poziomu jego funkcjonowania poznawczego. Zajęcia powinny być ciekawe i prowadzone się w formie zabawy. Wtedy będą najbardziej skuteczne.

 

ZABAWY ROZWIJAJĄCE MOTORYKĘ RĄK I ĆWICZENIA KOŃCZYN GÓRNYCH :

  • wymachy w górę, w przód: rzucanie piłki, kulki papieru;
  • wymachy w górę, w dół: lot ptaka, samolotu
  • wymachy na boki: zbieranie przedmiotów do koszyka;
  • wymachy złączonych rąk: drwal;
  • podnoszenie rąk ku górze: szumiące drzewa, zbieranie gwiazdek
  • opuszczanie rąk na boki: promienie słońca;
  • wymachy rąk zgiętych w łokciach: dyrygowanie;
  • zataczanie rękoma kół;
  • składanie rąk nad głową: czapka krasnala;
  • składanie rąk prze sobą: strzała
  • składanie rąk na dłoniach: jak do snu

ĆWICZENIA DŁONI:

  • naciskanie dłońmi na blat stołu;
  • oklaski, pocieranie dłoni o siebie;
  • posuwanie dłoni po dłoni: głaskanie;
  • uderzanie pięściami o blat ze zmiennym natężeniem;
  • głaskanie materiałów o różnej fakturze;
  • krążenie palcami.

ĆWICZENIA PALCÓW :

  • kiwanie palcami – pożegnanie;
  • imitacja gry na pianinie, trąbce;
  • stukanie palcami: krople deszczu padające na blat, dziobanie ziaren przez kurki;
  • wysuwanie palców z pięści – liczenie;
  • przebieranie palcami;
  • doskonalenie chwytu pęsetowego [palec wskazujący i kciuk]: imitacja solenia, skubanie, przewracanie kartek książki, przekładanie lub zbieranie drobnych przedmiotów, przypinanie spinaczy;
  • splatanie palców: koszyczek, krążenie splecionymi nadgarstkami;
  • robienie mas plastycznych, wtykanie w nie koralików, guzików, kolorowych kamyków;
  • nawlekanie korali;
  • przewlekanki;
  • rozdzieranie papieru;
  • wyciskanie mas plastycznych z plastikowych butelek;
  • układanie mozaiki z drobnych elementów;
  • malowanie (od lewej do prawej lub z góry na dół) większych arkuszy papieru za pomocą pędzla;
  • malowanie palcami (polecamy specjalne, bezpieczne farby do malowania palcami)

ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE:

  • rysowanie grubymi, miękkimi kredkami;
  • wodzenie palcem po wzorach od strony lewej do prawej, z góry na dół, rysowanie linii poziomych i pionowych, kolorowanie w konturach, rysowanie łuków;
  • nauka łączenia liniami wyznaczonych punktów na kartce;

(w dsóch powyższych ćwiczeniach wsparciem może posłużyć Państwu pomoc dydaktyczna kolorowe szlaczki)

  • wystukiwanie rytmu flamastrem [wzór w postaci kropek przypominających śnieg, rysowanie deszczu, koła];
  • uzupełnianie, obrysowanego konturu dziecka, dorysowywanie włosów, oczu, nosa, uszu, kolorowanie ubrania itp.;

 

Opracowała:

Marzena Walkowiak, neurologopeda, terapeuta integracji sensorycznej,pedagog-terapeuta

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *