Jak skutecznie prowadzić terapię z dzieckiem w domu? Motoryka ręki – przygotowanie dziecka do pisania.
Celem terapii ręki jest rozwijanie motoryki małej, czyli zdolności manualnych dziecka, oraz poprawa ruchów precyzyjnych. Terapia obejmuje ruchomość łopatek i stawów kończyn górnych oraz normalizację napięcia mięśniowego. W zależności od występujących zaburzeń pracujemy nad wzmocnieniem siły mięśniowej kończyn górnych, stymulujemy czucia głębokie i powierzchniowe, doskonalimy chwytu oraz kontrolę wzrokowo-ruchową i koordynację pracy oburącz.
Ręka jest częścią naszego ciała i tylko we współpracy z nim będzie prawidłowo spełniać swoje funkcje. Dlatego ważne jest, aby podczas zajęć usprawniać poszczególnych części ręki, jednocześnie rozwijając świadomość i czucie całego ciała.
Na początku ćwiczenia powinny skupić się na obręczy barkowej i kończynach górnych, następnie rozwijamy pracę dłoni i palców, a na samym końcu wprowadzamy ćwiczenia grafomotoryczne.
Terapia ręki dziecka musi być przemyślana i kompleksowa. Dopiero jej ostatnim elementem jest praca z narzędziem pisarskim. Wcześniej dziecko musi przejść wiele etapów przygotowawczych, aby było gotowe do pisania w liniaturze.
Prezentowane ćwiczenia są w głównej mierze przeznaczone dla dzieci, które:
- mają problemy z wiązaniem sznurowadeł, zapinaniem guzików, nawlekaniem koralików, układaniem drobnych przedmiotów,
- kreślą niedokładne szlaczki, nie lubią wycinać, rysować, lepić, rysunki często sprawiają wrażenie niestarannych,
- piszą litery niekształtne, kanciaste, nieprecyzyjne, różnej wielkości, wychodzące poza linie, połączenia pomiędzy literami są różnej długości, o różne jest nachylenie liter, odstępy między literami są za duże lub za małe, pismo jest mało czytelne, tempo pisania wolne, mają trudności z nadążaniem za tempem innych dzieci,
- mają trudności z jazdą na rowerze, hulajnodze, staniem na jednej nodze, charakteryzuje je ogólna niezgrabność ruchową i słaba koordynacja ruchowa,
- przyjmują nieprawidłową postawę podczas pracy przy stoliku lub mają problemy z jej utrzymaniem,
- mają nieprawidłowy chwyt narzędzia piszącego, zbyt mocno je ściskają albo trzymają za lekko,
- mają zbyt wolne lub za szybkie tempo pracy,
Wszystkie działania proponowane w trakcie terapii muszą być odpowiednio dobrane zarówno do poziomu manualnego dziecka, jak i do poziomu jego funkcjonowania poznawczego. Zajęcia powinny być ciekawe i prowadzone się w formie zabawy. Wtedy będą najbardziej skuteczne.
ZABAWY ROZWIJAJĄCE MOTORYKĘ RĄK I ĆWICZENIA KOŃCZYN GÓRNYCH :
- wymachy w górę, w przód: rzucanie piłki, kulki papieru;
- wymachy w górę, w dół: lot ptaka, samolotu
- wymachy na boki: zbieranie przedmiotów do koszyka;
- wymachy złączonych rąk: drwal;
- podnoszenie rąk ku górze: szumiące drzewa, zbieranie gwiazdek
- opuszczanie rąk na boki: promienie słońca;
- wymachy rąk zgiętych w łokciach: dyrygowanie;
- zataczanie rękoma kół;
- składanie rąk nad głową: czapka krasnala;
- składanie rąk prze sobą: strzała
- składanie rąk na dłoniach: jak do snu
ĆWICZENIA DŁONI:
- naciskanie dłońmi na blat stołu;
- oklaski, pocieranie dłoni o siebie;
- posuwanie dłoni po dłoni: głaskanie;
- uderzanie pięściami o blat ze zmiennym natężeniem;
- głaskanie materiałów o różnej fakturze;
- krążenie palcami.
ĆWICZENIA PALCÓW :
- kiwanie palcami – pożegnanie;
- imitacja gry na pianinie, trąbce;
- stukanie palcami: krople deszczu padające na blat, dziobanie ziaren przez kurki;
- wysuwanie palców z pięści – liczenie;
- przebieranie palcami;
- doskonalenie chwytu pęsetowego [palec wskazujący i kciuk]: imitacja solenia, skubanie, przewracanie kartek książki, przekładanie lub zbieranie drobnych przedmiotów, przypinanie spinaczy;
- splatanie palców: koszyczek, krążenie splecionymi nadgarstkami;
- robienie mas plastycznych, wtykanie w nie koralików, guzików, kolorowych kamyków;
- nawlekanie korali;
- przewlekanki;
- rozdzieranie papieru;
- wyciskanie mas plastycznych z plastikowych butelek;
- układanie mozaiki z drobnych elementów;
- malowanie (od lewej do prawej lub z góry na dół) większych arkuszy papieru za pomocą pędzla;
- malowanie palcami (polecamy specjalne, bezpieczne farby do malowania palcami)
ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE:
- rysowanie grubymi, miękkimi kredkami;
- wodzenie palcem po wzorach od strony lewej do prawej, z góry na dół, rysowanie linii poziomych i pionowych, kolorowanie w konturach, rysowanie łuków;
- nauka łączenia liniami wyznaczonych punktów na kartce;
(w dsóch powyższych ćwiczeniach wsparciem może posłużyć Państwu pomoc dydaktyczna kolorowe szlaczki)
- wystukiwanie rytmu flamastrem [wzór w postaci kropek przypominających śnieg, rysowanie deszczu, koła];
- uzupełnianie, obrysowanego konturu dziecka, dorysowywanie włosów, oczu, nosa, uszu, kolorowanie ubrania itp.;
Opracowała:
Marzena Walkowiak, neurologopeda, terapeuta integracji sensorycznej,pedagog-terapeuta