Kiedy możemy mówić o satysfakcjonującym komunikowaniu? Jak sprawić, by rozmowa była ciekawa, płynna a jej treści były odpowiednio zrozumiane przez obie strony?
Ten temat był poruszany już dwukrotnie. Dzisiaj podejmiemy się go po raz kolejny, tym razem patrząc na zjawisko komunikacji z punktu widzenia blokad komunikacyjnych.
Blokady komunikacyjne uniemożliwiają porozumiewanie się, ich stosowanie (świadome lub nieświadome) najczęściej prowadzi do przerwania rozmowy i poczucia braku zrozumienia.
Najczęściej stosowanymi blokadami komunikacyjnymi są:
- ZAPRZECZANIE UCZUCIOM „nie ma się co przejmować, nic się nie stało”
- NADMIERNE WSPÓŁCZUCIE „bardzo Pani współczuję, tak mi przykro, że chce mi się płakać”
- POCIESZANIE „proszę się nie przejmować, mogło być gorzej”
- ODPOWIEDŹ FILOZOFICZNA „no cóż, takie jest życie, musisz się nauczyć, że na świecie nic nie jest doskonałe”
- PSYCHOANALIZOWANIE „czy nie przyszło Ci do głowy, że prawdziwym powodem twojego zdenerwowania jest to, że …..”
- NAUKOWE UWAGI „podobno badania wykazały, że…”
- PRZYCZEPIANIE ETYKIETEK „oj, proszę dać spokój, popada Pan w paranoję”
- RADZENIE ,,uważam, że powinna Pani………”
- NIEPOTRZEBNE PYTANIA „co to były za sprawy niecierpiące zwłoki, które nie pozwoliły Ci na wykonanie polecenia? czemu wcześniej nie pomyślałeś, że takie sprawy załatwia się od razu”
- OBRONA-ATAK „tak, ale Pani …….”
- OBRONA DRUGIEJ OSOBY „rozumiem reakcję twego taty, pewnie ma dużo na głowie”
- SARKASTYCZNE UWAGI „ty się tak nie przepracowuj, bo skończysz jak moja znajoma – w szpitalu”
- IGNOROWANIE „…”
- ZMIANA TEMATU „spójrz, czyż to nie wspaniałe, że …”
- BUJANIE W OBŁOKACH „co?…ach tak…rozumiem”, niewerbalne sygnały zniecierpliwienia, braku uwagi
- CIĄGŁE POTAKIWANIE „O tak. To prawda. Mhm, masz rację”
- IDENTYFIKOWANIE „to zupełnie tak, jak wtedy, gdy ja…”
- ĆWICZENIE WŁASNYCH ODPOWIEDZI „jak tylko skończy mówić, powiem mu, że…..”
Wymienione powyżej czynności ograniczają skuteczną komunikację i mogą wywoływać wiele nieporozumień. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie pewnych zasad podczas rozmowy.
Opracowała:
Marzena Walkowiak, neurologopeda, terapeuta integracji sensorycznej,pedagog-terapeuta.
Myślę, że jest to ważny temat, który często jest bagatelizowany.