Skip to main content

Trema to powszechne zjawisko z którym każdy człowiek boryka się już od najmłodszych lat.

W dzisiejszym wpisie Pani Agnieszka Wrzesiak, doświadczony psycholog kliniczny podejmuje tematykę tremy, zjawiska które bardzo często wywołuje dyskomfort wśród najmłodszych dzieci.

Kolejny etap uczenia dziecka radzenia sobie ze stresem (przed wystąpieniami publicznymi, egzaminami, zawodami sportowymi itp.) polega na przekazaniu wskazówek – jak zachować się bezpośrednio przed i w trakcie wystąpienia, by osiągnąć pozytywny efekt.

 

Przed ważnym wystąpieniem dziecka należy zadbać o jego odpoczynek – iść z nim na spacer, umożliwić spotkanie z przyjacielem, przypilnować by się wyspało i zjadło zdrowy posiłek. Dobrym pomysłem jest wymyślenie dla dziecka „nagrody” za wysiłek włożony w przygotowania, naukę (np. lody, wyjście do kina).

 

Kilka ważnych rad, które należy udzielić dziecku:

 

  • przed samym występem nie wolno mówić o tym, że ma się tremę, lepiej powiedzieć sobie „dam radę, zrobię to najlepiej, jak potrafię”, wykonać ćwiczenie oddechowe lub ruchowe

 

Ćwiczenie oddechowe:

skup się na swoim oddechu – zrób wdech nosem, przytrzymaj powietrze, zrób długi wydech ustami; powtórz 3-5 głębokich powolnych oddechów

 

Ćwiczenie ruchowe:

stań wygodnie, ustaw nogi na szerokość bioder,

przeciągnij się, przenoś ciężar ciała z nogi na nogę, wprawiając ciało w ruch wahadłowy

  • podczas wystąpienia nawiąż kontakt wzrokowy z odbiorcami, uśmiechnij się; potraktuj swoje wystąpienie, jak rozmowę; pamiętaj, że twoi słuchacze zwykle nastawieni są pozytywnie lub neutralnie, nie czyhają na każde potknięcie
  • skoncentruj się na tym, co chcesz przekazać, a nie na tym, co myślą inni
  • jeśli zdarzy Ci się popełnić błąd, zachowuj się tak, jakby nic poważnego się nie stało; jeśli błąd był mały, prawdopodobnie tylko ty go dostrzegłeś; jeśli większy – pomyśl, ze nawet znani artyści czasami mylą się na scenie
  • zaakceptuj, że w trakcie występu mogą się pojawić przeszkody, na które nie miałeś wpływu (np. awaria mikrofonu) – nie wiń się za nie
  • pamiętaj, że trening czyni mistrza – każde doświadczenie (występ, zawody) jest „cegiełką” budującą Twoją odporność na stres.

 

Ostatni punkt jest szczególnie ważny – pamiętajmy o tym trening czyni mistrza!

Przekonaj dziecko, aby intensywnie ćwiczyło swoje wystąpienie, powtarzało je do tej pory, aż poczuje się całkowicie pewnie. Co ważne, tekst powinien być powtarzany na głos, nie tylko w myślach. Najlepszą formą są ćwiczenia początkowo wykonywane przed lustrem, a następnie w towarzystwie zaufanej osoby.

Doskonale sprawdzą się tutaj lustra logopedyczne. Umieść takie lustro w świetlicy szkolnej, pokoju swojego dziecka czy też pracowni szkolnej, pozwalając dzieciom na obycie się z prezentowanym tekstem. Wielokrotne powtarzanie tekstu oraz obserwacja własnej osoby w trakcie z pewnością wpłynie na wzrost pewności siebie.