Blog Moje Bambino
Blog Moje Bambino

Gry i zabawy przeciwko agresji

Agresja – zawsze nas niepokoi i budzi nasz sprzeciw

W dzisiejszych czasach w otaczającym nas świecie mamy do czynienia z agresją w wywiadach, filmach, bajkach i wielu różnych sytuacjach. Zatrważające jest to, że ogromnie wzrósł poziom agresji wśród dzieci.

Najczęściej dziecko kieruje swoją agresją przeciwko rodzicom/opiekunom, rówieśnikom, a zdarza się  że również przeciwko samemu sobie. Zastanawiamy się jako rodzice, nauczyciele, pedagodzy, terapeuci: „Co zrobić, gdy dziecko jest agresywne?, Jak poradzić sobie z dzieckiem upartym, złośliwym, tym który bije i krzywdzi?”

 

Warto pamiętać, że na każde zachowania agresywne trzeba reagować natychmiast i podjąć działania w ich eliminacji, bo w przeciwnym razie mogą się utrwalać. Na początku należy poszukać przyczyn takich zachowań. Muszą mieć jakieś źródło, mogą one wynikać z różnych przykrych zdarzeń, zaskakujących sytuacji, trudnych zmian. Agresywne zachowanie dziecka może też być wynikiem oglądania nieodpowiednich, brutalnych bajek, programów telewizyjnych, filmów w sieci Internetowej. Dzieci „przesiąknięte” taką wiedzą zazwyczaj bawią się i odwzorowują zachowania bohaterów, którymi się stają w realnym życiu i odreagowują negatywne emocje. Agresja to reakcja na różne sytuacje trudne, która może powodować szkody fizyczne lub psychiczne. Zachowania agresywne mogą mieć charakter agresji słownej – w postaci kłótni, przekleństw, wyśmiewania się, przezywania, szydzenia; agresji fizycznej – w formie popychania, bicia, plucia, niszczenia, buntu przeciwko poleceniom dorosłych. Takie zachowania mogą być kierowane wobec innych osób, przedmiotów, ale także wobec siebie (autoagresja). Każde zachowanie agresywne ma swoje przyczyny i aby skutecznie mu przeciwdziałać należy przyjrzeć się skąd to zachowanie może się brać. Dzieci agresywne nie są łatwe we współpracy, sprawiają wiele trudności i kłopotów rodzicom, opiekunom, nauczycielom. Nie stosują się do przyjętych zasad i reguł panujących w grupie rówieśniczej, nie rozumieją i nie umieją wyrażać swoich emocji w pozytywny sposób.

Osoby pracujące z takimi dziećmi powinny podejmować działania wychowawcze, które powinny prowadzić do tego, aby dziecko umiało nazwać swoje uczucia, emocje i świadomie potrafiło zahamować swoją agresję. Dlatego ważne jest to, żeby wiedzieć jak radzić sobie z uczuciem złości i jak postępować i radzić sobie , kiedy inni wpadają we wściekłość.

 

Dlatego polecam książkę autorstwa Rosemarie Portmann pt. „Gry i zabawy przeciwko agresji”, w której szeroko opisane są wskazówki „Jak nauczyć się żyć ze złością i agresją?” Jest wiele gotowych ćwiczeń i zabaw dotyczących sytuacji z życia codziennego, uwzględniające:

– dostrzeganie agresywnych uczuć  i ich wyrażanie

– rozpoznawanie przyczyn wściekłości i agresji

– rozumienie siebie samego i innych

– opanowywanie i przezwyciężanie złości i agresji

– poczucie własnej wartości i silnej osobowości

– nawiązywanie nieagresywnych kontaktów

– pokojowe rozwiązywanie konfliktów

 

 

 

mgr Dorota Szwugier

pedagog – terapeuta

 

 

 

Bibliografia:

  1. Portmann, „Gry i zabawy przeciwko agresji”
  2. Walkowiak, A. Wrzesiak, D. Szwugier „Praktyczne wskazówki do pracy z uczniem w ramach realizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole”

 

 

Pamiętajmy o tym, aby już od najmłodszych lat uczyć dzieci prawidłowych sposobów określania, wyrażania, odreagowywania i radzenia sobie z różnego rodzaju emocjami. Jednym ze sposobów na to może być zawieszenie w widocznym miejscu plakatu „Jak odreagować emocje”, który wskazuje dziecku bezpieczne akceptowalne społecznie sposoby rozładowywania emocji radości i smutku. Plakat przedstawia w formie symboli propozycje różnych sposobów odreagowania smutku i złości. Dodatkowo pomaga rozpoznać odczuwane emocje, nazwać je wybrać sposób poradzenia sobie z nimi.

 

 

Warto w tym miejscu wspomnieć jeszcze o multimedialnym programie „Moc emocji”, który przeznaczony jest do wykorzystania na zajęciach w szkołach, przedszkolach i placówkach opiekuńczo-wychowawczych.

Program terapeutyczny moc emocji stanowi narzędzie wspierające profilaktykę trudnych zachowań i umożliwiający zapobieganie sytuacjom kryzysowym. Dodatkowo z powodzeniem wykorzystasz go w celu integracji grupy oraz  budowania w niej relacji rówieśniczych.

Program doskonale się sprawdzi między innymi jako forma wsparcia w :

  • Kształtowaniu pozytywnego obrazu siebie,
  • Budowaniu umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
  • Rozwijaniu zdolności radzenia sobie z emocjami własnymi i innych,
  • Procesie budowanie relacji,
  • Rozwijaniu umiejętności dbania o własne zdrowie, higienę i bezpieczeństwo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *