Skip to main content

Nowe technologie i rozrywki na miarę XXI wieku, skutki korzystania

 

Gry komputerowe, konsole, internet w telefonie z perspektywy większości dzieci są świetną zabawą, wypełniają wolny czas, zapewniają kontakt z rówieśnikami. Są tak również postrzegane przez niektórych rodziców, nie mających świadomości, jak nadmiar czasu spędzanego na graniu wpływa na rozwój dziecka, na jego somatykę i psychikę.

Inni rodzice posiadają tę wiedzę, ale poszukują odpowiedzi na pytania dotyczące zasad mądrego korzystania przez dzieci z komputera, Xbox, telefonu komórkowego itp.

Poniższy artykuł Pani Agnieszki Wrzesiak przedstawia najważniejsze informacje przydatne w rozmowach z rodzicami uczniów.

 

Oddziaływanie gier na somatykę i psychikę dziecka – więcej korzyści, czy niekorzyści?

Granie bez umiaru wpływa niekorzystnie na:

  1. Wzrok – prowadzi do przemęczenia wzroku, nadwrażliwości na światło, tzw. zespołu widzenia komputerowego (zaczerwienienie oczu, wysuszenie oczu, widzenie podwójne, niewyraźne widzenie do bliży lub dali, bóle głowy).
  2. Układ kostny i mięśniowy – powoduje przeciążenie nadgarstka, kciuków (zespół cieśni nadgarstka, kciuk gracza), mrowienia kończyn, bóle karku i pleców, skrzywienia kręgosłupa, nieprawidłową postawę.
  3. Koordynację wzrokowo-ruchową – wywołuje trudności w integracji ruchów z impulsami wzrokowymi, zaburzenia równowagi i orientacji przestrzennej.
  4. Ośrodkowy układ nerwowy – wywołuje zmiany w funkcjonowaniu mózgu, wynikające z nadmiernego pobudzenia (wzrostu poziomu dopaminy). U osób zdrowych możliwe jest wystąpienie ataku tzw. padaczki indukowanej bodźcami świetlnymi (krótkotrwałe zapatrzanie się dziecka, napady mdłości, nietypowe doznania wzrokowe).
  5. Zdolność koncentracji uwagi – pogarsza możliwości skupiania się na wykonywanych czynnościach.
  6. Zdolność uczenia się, umiejętność zapamiętywania i przypominania.
  7. Sen – prowadzi do trudności z zasypianiem, koszmarnych snów, wybudzania się w ciągu nocy.
  8. Poziom lęku – nasila poziomu lęku, obawy przed nawiązaniem relacji społecznych.
  1. Zachowania społeczne – może powodować izolowanie się od otoczenia, obawy przed oceną innych, czasami relacje wirtualne stają się ważniejsze od rzeczywistych, pojawiają się trudności w komunikacji niewerbalnej i werbalnej, problemy z odróżnianiem świata rzeczywistego od wirtualnego.
  2. Poczucie własnej wartości – brak możliwości grania jest równoznaczny z niemożnością zdobywania uznania, obniżaniem się samooceny.

 

Granie z umiarem, czyli spędzanie czasu przed komputerem lub z telefonem z umiejętnością  przestrzegania granic czasowych:

  • usprawnia ruchomość gałek ocznych
  • skraca czas reakcji na bodźce wizualne
  • poprawia koordynację oko-ręka
  • rozwija myślenie
  • zwiększa umiejętność dążenia o celu, podnoszenia sobie poprzeczki
  • daje satysfakcję i poprawia poczucie własnej wartości

Dziecko rozsądnie korzystające z gier potrafi samo się bawić, spędza czas z rówieśnikami, wykonuje swoje obowiązki, odrabia zadane lekcje, uprawia sport.

 

Jako wniosek należy jeszcze raz zacytować tytuł dzisiejszego wpisu, czyli „rozsądnie i z umiarem”. Pozwalajmy dzieciom korzystać z multimediów, jednak w ograniczonym zakresie. Nie chodzi o to, by nasi podopieczni cały dzień spędzali przed urządzeniami multimedialnymi, lecz by stanowiły one skuteczną formę wspierania i motywowania.

Przykład może stanowić  wielofunkcyjna tablica multimedialna Magiczna ściana”.

Magiczna Ściana pozwala odtwarzać filmy, prezentacje i zdjęcia oraz korzystać z programów edukacyjnych. Magiczna Ściana łączy w sobie naukę z zabawą. Dzięki multimedialnej formie Magiczna Ściana stanowi dla dzieci coś ciekawego i zachęcającego. Interesujące aplikacje edukacyjne gwarantują, że uczeń z zapałem i radością będzie uczestniczył w zajęciach i podejmował różne formy wysiłku fizycznego i psychicznego. Dzięki zestawowi aplikacji, quizów i gier edukacyjnych Magiczna Ściana stanowi znakomite narzędzie edukacyjne.