Skip to main content

Dziś przedstawiam poradę Pani Agnieszki Wrzesiak – psychologa klinicznego, który w codziennej pracy zajmuje się diagnozą i terapią dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi, nadpobudliwością psychoruchową oraz z zaburzeniami rozwojowymi.

W poniższym tekście Pani Agnieszka prezentuje możliwości zastosowania jednej z pośród dostępnych na rynku pomocy dydaktycznych i opowie jak pracować z „Naśladuj albo zgaduj. Ćwiczenia praksji oralnej” przeznaczoną dla dzieci z obniżoną sprawnością w zakresie motoryki i czucia ułożenia narządów artykulacyjnych.

Pomoc daje terapeucie możliwość pracy indywidualnej i grupowej oraz dostosowanie rodzaju i ilości ćwiczeń do potrzeb dziecka. Dodatkowo dołączona do pomocy klepsydra znacząco wpływa na motywację dzieci do wielokrotnego wykonywania tych samych ćwiczeń podczas kolejnych spotkań, a odpowiednio przygotowana „Karta do monitorowania ćwiczeń w domu” pozwala na ściślejszą współpracę z rodzicami.

 

Propozycje zabaw:

Gra I: Naśladuj, Liczba uczestników: 2

Celem zabawy jest przyswojenie przez dziecko ruchów narządów artykulacyjnych i rozpoznawanie odpowiadających im symboli. Przed dzieckiem i terapeutą na stole w stosiku ilustracją do dołu leżą karty z symbolami ćwiczeń. Terapeuta/nauczyciel/rodzic bierze pierwszą kartę i prezentuje ćwiczenie, którego symbol na niej się znajduje. Zadaniem dziecka jest naśladowanie ruchu tak długo, aż  przesypie się piasek/płyn w klepsydrze.  O wyborze  ilości i rodzaju kart z ćwiczeniami decyduje terapeuta/ nauczyciel/ rodzic mając na uwadze możliwości psychofizyczne dziecka lub otrzymane zalecenia.

Gdy dziecko radzi sobie z rozpoznawaniem symboli można mu zaproponować zamianę ról !

Karta kontrolna do ćwiczeń w domu – terapeuta na karcie zaznacza ćwiczenia odpowiednie dla dziecka, ich częstotliwość oraz liczbę powtórzeń. W domu dziecko pod kontrolą rodziców powtarza ćwiczenia zgodnie z zaleceniami i za każdy poprawnie zrobione ćwiczenie w zaleconej ilości powtórzeń otrzymuje  , serduszko, plus  itd. – ustalamy to z dzieckiem. Wypełnioną kartę przynosi na kolejne zajęcia. W ten sposób logopeda może monitorować częstotliwość ćwiczeń w domu.

 

Gra II– „Zgaduj”, Liczba uczestników: 2-4

Wariant dla 2 graczy

Jeden z graczy wybiera pasek z symbolami ćwiczeń praksji oralnej (nie pokazuje go przeciwnikowi). Drugi gracz otrzymuje pasek z polami do uzupełnienia. Na stole  leżą pojedyncze tafelki z symbolami ćwiczeń. Pierwszy gracz prezentuje kolejno ruchy narządów artykulacyjnych zaczynając od góry paska. Zadaniem przeciwnika jest naśladować ruch, a następnie  rozpoznać odpowiadający mu symbol i umieścić go na swoim pasku z pustymi polami. Po zaprezentowaniu wszystkich ruchów znajdujących się na pasku wylosowanym przez pierwszego gracza następuje sprawdzenie poprawności wykonania zadania  – gracze porównują oba paski. Następie zawodnicy zmieniają się rolami. W tej wersji rozkładamy wszystkie pojedyncze tafelki  – po jednym z każdego symbolu!

Wariant dla 3-4 graczy

Jeden z graczy wybiera pasek z symbolami ćwiczeń praksji oralnej (nie pokazuje go przeciwnikom). Pozostali gracze otrzymują paski z polami do uzupełnienia. Na stole  leżą pojedyncze tafelki z symbolami ćwiczeń. Pierwszy gracz prezentuje kolejno ruchy narządów artykulacyjnych zaczynając od góry paska. Zadaniem przeciwników jest naśladować ruch, a następnie rozpoznać odpowiadający mu symbol i umieścić go na swoim pasku z pustymi polami.

Po zaprezentowaniu wszystkich ruchów znajdujących się na pasku wylosowanym przez pierwszego gracza następuje sprawdzenie poprawności wykonania zadania  – gracze porównują oba paski. Następie kolejny zawodnik losuje pasek i prezentuje ruchy.

W tej wersji rozkładamy wszystkie pojedyncze  tafelki  – po 2 z każdego symbolu w przypadku 3 graczy, po 3 z każdego symbolu w przypadku 4 graczy. !

 

 

Psycholog kliniczny Agnieszka Wrzesiak

Współzałożycielka Centrum Psychologiczno-Logopedycznego „Mavicus” w Łodzi. Przez wiele lat pracownik Oddziału Psychiatrycznego dla Dzieci oraz Oddziału Neurologii Dziecięcej. Właśnie dotarłaś lub dotarłeś na blog pasjonaty, który każdego dnia z pasją realizuje się zawodowo i w którym zrodził się pomysł dzielenia i wymiany edukacyjnych doświadczeń z innymi.

2 komentarze

  • Blogi pisze:

    Wspaniały blog wiele przydatnych informacji zawartych w poszczególnych postach, Dzięki Ci za to serdeczne, zapraszam także do siebie…

  • Aleksandra Pełka pisze:

    Cieszę się, że to, co tworzę jest przydatne, to największy komplement 🙂

Skip to content