Nowe technologie i rozrywki na miarę XXI wieku, skutki korzystania
Gry komputerowe, konsole, internet w telefonie z perspektywy większości dzieci są świetną zabawą, wypełniają wolny czas, zapewniają kontakt z rówieśnikami. Są tak również postrzegane przez niektórych rodziców, nie mających świadomości, jak nadmiar czasu spędzanego na graniu wpływa na rozwój dziecka, na jego somatykę i psychikę.
Inni rodzice posiadają tę wiedzę, ale poszukują odpowiedzi na pytania dotyczące zasad mądrego korzystania przez dzieci z komputera, Xbox, telefonu komórkowego itp.
Poniższy artykuł Pani Agnieszki Wrzesiak przedstawia najważniejsze informacje przydatne w rozmowach z rodzicami uczniów.
Oddziaływanie gier na somatykę i psychikę dziecka – więcej korzyści, czy niekorzyści?
Granie bez umiaru wpływa niekorzystnie na:
- Wzrok – prowadzi do przemęczenia wzroku, nadwrażliwości na światło, tzw. zespołu widzenia komputerowego (zaczerwienienie oczu, wysuszenie oczu, widzenie podwójne, niewyraźne widzenie do bliży lub dali, bóle głowy).
- Układ kostny i mięśniowy – powoduje przeciążenie nadgarstka, kciuków (zespół cieśni nadgarstka, kciuk gracza), mrowienia kończyn, bóle karku i pleców, skrzywienia kręgosłupa, nieprawidłową postawę.
- Koordynację wzrokowo-ruchową – wywołuje trudności w integracji ruchów z impulsami wzrokowymi, zaburzenia równowagi i orientacji przestrzennej.
- Ośrodkowy układ nerwowy – wywołuje zmiany w funkcjonowaniu mózgu, wynikające z nadmiernego pobudzenia (wzrostu poziomu dopaminy). U osób zdrowych możliwe jest wystąpienie ataku tzw. padaczki indukowanej bodźcami świetlnymi (krótkotrwałe zapatrzanie się dziecka, napady mdłości, nietypowe doznania wzrokowe).
- Zdolność koncentracji uwagi – pogarsza możliwości skupiania się na wykonywanych czynnościach.
- Zdolność uczenia się, umiejętność zapamiętywania i przypominania.
- Sen – prowadzi do trudności z zasypianiem, koszmarnych snów, wybudzania się w ciągu nocy.
- Poziom lęku – nasila poziomu lęku, obawy przed nawiązaniem relacji społecznych.
- Zachowania społeczne – może powodować izolowanie się od otoczenia, obawy przed oceną innych, czasami relacje wirtualne stają się ważniejsze od rzeczywistych, pojawiają się trudności w komunikacji niewerbalnej i werbalnej, problemy z odróżnianiem świata rzeczywistego od wirtualnego.
- Poczucie własnej wartości – brak możliwości grania jest równoznaczny z niemożnością zdobywania uznania, obniżaniem się samooceny.
Granie z umiarem, czyli spędzanie czasu przed komputerem lub z telefonem z umiejętnością przestrzegania granic czasowych:
- usprawnia ruchomość gałek ocznych
- skraca czas reakcji na bodźce wizualne
- poprawia koordynację oko-ręka
- rozwija myślenie
- zwiększa umiejętność dążenia o celu, podnoszenia sobie poprzeczki
- daje satysfakcję i poprawia poczucie własnej wartości
Dziecko rozsądnie korzystające z gier potrafi samo się bawić, spędza czas z rówieśnikami, wykonuje swoje obowiązki, odrabia zadane lekcje, uprawia sport.
Jako wniosek należy jeszcze raz zacytować tytuł dzisiejszego wpisu, czyli „rozsądnie i z umiarem”. Pozwalajmy dzieciom korzystać z multimediów, jednak w ograniczonym zakresie. Nie chodzi o to, by nasi podopieczni cały dzień spędzali przed urządzeniami multimedialnymi, lecz by stanowiły one skuteczną formę wspierania i motywowania.
Przykład może stanowić wielofunkcyjna tablica multimedialna „Magiczna ściana”.
Magiczna Ściana pozwala odtwarzać filmy, prezentacje i zdjęcia oraz korzystać z programów edukacyjnych. Magiczna Ściana łączy w sobie naukę z zabawą. Dzięki multimedialnej formie Magiczna Ściana stanowi dla dzieci coś ciekawego i zachęcającego. Interesujące aplikacje edukacyjne gwarantują, że uczeń z zapałem i radością będzie uczestniczył w zajęciach i podejmował różne formy wysiłku fizycznego i psychicznego. Dzięki zestawowi aplikacji, quizów i gier edukacyjnych Magiczna Ściana stanowi znakomite narzędzie edukacyjne.