W ramach projektu „Mali Odkrywcy”, zaprosiliśmy dzieci z Przedszkola Integracyjnego nr 137 w Łodzi do wspólnej zabawy z robotami edukacyjnymi Bee-Bot i Blue-Bot od marki TTS. Celem spotkania było wykorzystanie możliwości robotów interaktywnych w nauce kodowania i programowania wśród dzieci w wieku przedszkolnym. Uczestnicy projektu nigdy wcześniej nie mieli styczności z podanymi robotami edukacyjnymi, zatem współpraca była dla nich zupełnie nowym doświadczeniem.
Spis treści
Pierwsze spotkanie z robotami 1
Zabawa 1 – Pszczółka do ulka. 1
Zabawa 2 – Liściasty slalom.. 2
Zabawa 3 – Muzyczna trasa robota Bee-Bot 3
Zabawa 4 – Kręgle z robotem.. 6
Zabawa 5 – Podróż małego Blue-Bota. 7
Pierwsze spotkanie z robotami
Na początku, dzieci zostały poproszone o opisanie swoich odczuć, związanych z robotami. Okazało się, że zarówno Bee-Bot, jak i Blue-Bot kojarzą się z przyjaznymi owadami. Dzieci zwróciły uwagę na duże przyciski i świecące oczy robotów. Dodatkowo, Blue-Bot dzięki swojej przezroczystej obudowie chętnie był obserwowany przez „małych testerów”. Najmłodsi chętnie naciskali strzałki na robotach i obserwowali wykonywane przez nie ruchy, doskonaląc umiejętności związane z poznawaniem kierunków „lewo” i „prawo”.
Zabawa 1 – Pszczółka do ulka
Po zakończeniu etapu poznawania robotów, rozpoczęła się zabawa z Bee-botem. Przy pomocy puzzli podłogowych maluchy stworzyły wyznaczoną trasę, którą robot miał pokonać. Dzieci bardzo chętnie programowały robota i sprawdzały, czy uda mu się dojechać w wyznaczone pole.
Po kilku udanych próbach, postanowiliśmy podnieść poprzeczkę – Bee-Botowi założyliśmy odpowiedniego pchacza oraz dołączyliśmy żółtą piłeczkę. Panie nauczycielki stworzyły specjalny ul, do którego robot-pszczółka miał za zadanie dojechać. Teraz, dzieci musiały tak zaprogramować robota, żeby piłka trafiła prosto do domu dla owadów.
Zadanie nie było łatwe, ponieważ zbyt gwałtowna zmiana kierunku ruchu robota mogła spowodować zgubienie piłeczki. Na szczęście, nie zniechęciło to maluchów do podejmowania kolejnych prób i ostatecznie całą trasę udało się pokonać bez żadnego błędu. Cóż to była za radość i satysfakcja!
Zabawa 2 – Liściasty slalom
Następnie wybraliśmy się na kolejną wyprawę, której bohaterem stał się Blue-Bot. Podczas zabawy, dzieci uczyły się zasad pracy w grupie, rozwijały również umiejętności językowe, motoryczne i myślenie przyczynowo-skutkowe. Zadaniem maluchów było przeprowadzenie robota przez slalom, programując odpowiednio kolejne jego kroki.
Dzieci na zmianę wciskały przyciski na robocie, a następnie obserwowały diody, które podświetlały różne komponenty Blue-Bota.
Maluchy uczyły się zasad współpracy. Podczas, gdy jedno z nich wciskało przycisk, kolejne instruowało, jaki krok będzie kolejny. W przypadku, gdy robotowi nie udało się pokonać przeszkody, dzieci wspólnie analizowały, który punkt był nieodpowiedni i podejmowały kolejne próby działania.
Zabawa 3 – Muzyczna trasa robota Bee-Bot
Kolejne zadanie wymagało od dzieci znajomości dźwięków wydawanych przez różne instrumenty muzyczne. Maluchy były już wcześniej przygotowane w tym zakresie, więc bez problemu rozpoznawały odpowiednią muzykę. Nauczycielki przygotowały 16 karteczek, symbolizujących różne instrumenty, które następnie zostały przykryte przezroczystą matą, umożliwiającą bezproblemowe poruszanie się Bee-Bota.
Na początku, dzieci kolejno siadały przed matą i miały zasłaniane oczy. Następnie jedna z Pań, uczestniczących w spotkaniu wydawała dźwięk przy pomocy wybranego przez siebie instrumentu (z puli tych, które widoczne były na karteczkach pod matą). Dziecko musiało rozpoznać przyrząd po dźwięku, a jego zadaniem było odpowiednie zaprogramowanie robota, żeby pokonał trasę z pozycji startowej, aż do odpowiedniego instrumentu.
Kiedy dziecko rozpoznało dźwięk i wiedziało już do jakiego instrumentu musi zaprowadzić Bee-Bota, przyszedł czas na programowanie. Dzięki kartom ruchu, dostępnym w materiałach dla nauczyciela przy produkcie w sklepie Moje Bambino, maluchy najpierw ustalały odpowiednią sekwencję ruchów, jakie będzie musiał wykonać robot, a dopiero później wprowadzały algorytm przy pomocy przycisków na obudowie Bee-Bota.
Podczas ćwiczenia, dzieci zwróciły uwagę na fakt, że nie ma tylko jednej poprawnej drogi, a robot może dostać się do wybranego punktu kilkoma sposobami.
Podczas zabawy, dzieci bardzo chętnie wymieniały się i programowały trasę Bee-Bota do odpowiednich instrumentów. Szybko okazało się, że dzieci wykazały się kreatywnością i logicznym myśleniem podczas układania trasy – każda była wyjątkowa i niepowtarzalna.
Zabawa 4 – Kręgle z robotem
Następna przygoda związana była z kręglami. Przy użyciu Blue-Bota, dzieci starały się zrzucić piłką kręgiel stojący na końcu trasy robota. Żeby ułatwić zadanie, na początku maluchy zbudowały tor, w którym poruszał się Blue-Bot, a następnie starały się prześledzić trasę i zaplanować, ile kroków musi wykonać robot zanim zdecyduje się zmienić swoją pozycję. Następnie kolejna grupa dzieci wykonywała to samo zadanie z Bee-Botem.
Do zaplanowania ruchów robota Blue-Bot dzieci użyły zestawu Blue-Bot® TacTile Reader z kafelkami do programowania. Maluchy najpierw mogły ułożyć trasę zgodnie ze wskazówkami, a następnie obserwować, jak robot ją realizuje. Dzięki podświetleniom odpowiednich kafelków, dzieci widziały dokładnie, na jakim etapie wykonywania poleceń jest Blue-Bot.
Robot został wyposażony w specjalnie dedykowany pchacz, który umożliwia mu utrzymanie piłki z przodu. Dzięki temu, możliwe było doprowadzenie kuli do kręgla.
W pewnym momencie okazało się, że mimo iż robot wykonał polecenia i ukończył swoją trasę, nie udało mu się strącić przeszkody. Dzieci wspólnie poszukiwały rozwiązania tej sytuacji i zaproponowały dodatkowy obrót Blue-Bota oraz Bee-Bota na końcu. Dzięki dynamicznym ruchom, robot ostatecznie strącił kręgle, a „mali odkrywcy” przybili z nim piątkę.
Zabawa 5 – Podróż małego Blue-Bota
Ostatnie zadanie wymagało od dzieci wykazania się wyobraźnią i kreatywnością. Celem zabawy było stworzenie historii podróży pełnej przygód pewnego Blue-Bota. W tym celu została zastosowana mata Tajemnicza Wyspa, pełna obiektów do fabularyzowania zabawy w poszukiwanie skarbu.
Dzieci usiadły wokół maty, robot został postawiony w punkcie startowym, przy plaży. Pani Nauczycielka rozpoczynająca zabawę, zaczęła od słów: „Pewnego razu mały Blue Bot wybrał się w podróż pełną przygód…”. Następnie po kolei dzieci dopowiadały swoją część historii i kierowały robota w miejsce, gdzie powinien dotrzeć podczas swojej wyprawy.
Zabawa rozwijała u dzieci umiejętności komunikacyjne, kreatywność, wyobraźnię i myślenie przyczynowo-skutkowe.
Podsumowanie
Projekt „Mali Odkrywcy” spotkał się z bardzo dużym entuzjazmem ze strony dzieci, ale również z aprobatą od Pań nauczycielek z Przedszkola Integracyjnego nr 137 w Łodzi.
Pani Beata, jedna z uczestniczek naszego spotkania, w ten sposób wypowiedziała się na temat robotów edukacyjnych od marki TTS:
„To była wielka przyjemność testować roboty edukacyjne, które są dostosowane do potrzeb naszych dzieci w przedszkolu. Zarówno Bee-Bot, jak i Blue-Bot mają swoje wyjątkowe cechy, które pozwalają w inny sposób poprowadzić zajęcia. Myślę, że warto zaznaczyć, że świetnym rozwiązaniem są duże przyciski, które dodatkowo wzbudzają ciekawość dzieci i zachęcają je do współpracy. Dzięki temu, że roboty przypominają pszczoły, jako nauczyciele możemy świetnie wpasować je w tematykę zajęć lub przygotować gotowy scenariusz, w oparciu o programowanie robotów. Bardzo chętnie wykorzystałabym możliwości interaktywne obu Botów podczas terapii z dziećmi.”
Zarówno Bee-Bota, Blue-Bota, jak i kolejne roboty edukacyjne do nauki programowania w szkole i w przedszkolu znajdziecie Państwo w ofercie Moje Bambino: https://mojebambino.pl/7710/Roboty-TTS