Skip to main content

Dzisiejszy wpis dotyczy bardzo ważnego tematu, mianowicie kwestii radzenia sobie z różnego rodzaju porażkami

Porady jakie przedstawiam zostały zebrane przez znanego i cenionego psychologa i terapeutę Panią Agnieszka Wrzesiak.

 

„JAK  POMÓC  UCZNIOWI  W  RADZENIU  SOBIE  Z  PORAŻKĄ”

Kiedy dziecko napotyka na trudności, niepowodzenia – a z racji wieku, nie potrafi jeszcze radzić sobie z porażkami – wymaga wsparcia ze strony najbliższego otoczenia. Wsparcie nie powinno jednak polegać na nadmiernym ochranianiu i pomaganiu. Nie może również być ograniczone jedynie do pocieszania.

Aby dziecko opanowało umiejętność radzenia sobie z porażkami:

  • wczuj się w sytuację dziecka (problem „mały” dla dorosłego zwykle jest „duży” dla dziecka),
  • wysłuchaj dziecka, zaakceptuj i nazwij jego uczucia,
  • pomagaj uczniowi w rozładowywaniu napięcia emocjonalnego (ćwiczenia oddechowe, wizualizacyjne, ruchowe),
  • nie oceniaj dziecka, wskaż mu tylko popełnione błędy,
  • unikaj krytykowania, zawstydzania, porównywania z innymi dziećmi,
  • doceniaj wysiłek, jaki dziecko włożyło w pracę, nawet gdy nie skończyła się pełnym powodzeniem; zauważaj pozytywne elementy wykonanego zadania, doceniaj nawet drobne osiągnięcia,
  • zachęcaj dziecko do analizy przyczyn niepowodzenia, pomagaj mu w wyciąganiu wniosków na przyszłość (wskazując nieprawidłowości należy jednocześnie podkreślać osiągnięcia),
  • uświadom dziecku, że porażka jest naturalnym elementem życia, że każdy uczy się na błędach, że czasem (tak jak w sporcie) się wygrywa a czasem przegrywa,
  • zapewnij ucznia, że ma prawo popełniać błędy oraz że nie wpływają one na całościową ocenę jego umiejętności,
  • swoim zachowaniem dawaj dziecku przykład, jak radzić sobie z porażką,
  • trenuj z dzieckiem umiejętność „przegrywania” (gry planszowe, zabawy wymagające rywalizacji),
  • wzmacniaj poczucie własnej wartości poprzez stwarzanie sytuacji umożliwiających osiąganie sukcesów, bazowanie w pracy z uczniem na jego mocnych stronach,
  • wzmacniaj samodzielność i wytrwałości w działaniu, motywuj do pokonywania trudności, podnoś wiarę w możliwość uzyskania sukcesu.

Gdy dziecko zbyt często przeżywa niepowodzenia – zastanów się, czy proponowane mu zadania nie przekraczają jego możliwości, czy oczekiwania wobec dziecka nie są zbyt wygórowane.

 

Co więcej?

Osobiście polecam jeszcze skorzystać z dodatkowych pomocy dydaktycznych dostępnych na rynku, jak na przykład plakat „jak odreagować emocje„, do powieszenia w klasie.

Pomoc pomaga we wskazaniu dziecku bezpiecznych sposobów rozładowywania negatywnych emocji. Możliwości odreagowania uczuć zostały przedstawione za pomocą rysunków-symboli. Pokazując dziecku plakat pomagamy mu rozpoznać odczuwane emocje, nazwać je oraz dajemy możliwość wybrania sposobu poradzenia sobie z nimi.

Drugim polecanym przeze mnie produktem jest zestaw Rozpoznaj emocje. 

Jest to wspaniała pomoc do zapoznania i oswojenia się z podstawowymi emocjami. Zachęca dzieci do mówienia o swoim emocjach i uczuciach oraz rozwija słownictwo.

 

 

 

2 komentarze

  • Jarek Piwowar pisze:

    Zgadzam się prawie ze wszystkimi punktami, ale nie uważam, że gry planszowe czy gry wykorzystujące rywalizację służą do tego, żeby wytrenować przegrywanie. Przede wszystkim uczą, jak stosować reguły, często uczą współpracy i tego, że sama gra jest czymś, co może być przyjemne. Jeśli wygrywanie jest główną motywacją, to nie tylko nie nauczymy dziecka jak radzić sobie z porażką, ale skutecznie je zniechęcimy do jakiejkolwiek rywalizacji w przyszłości. Ale to tylko jedyna uwaga, bo pod resztą artykułu podpisuję się obiema rękami:)