Skip to main content

Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż – a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!

Konfucjusz
  • Doświadczenia, zwanego także odczuwaniem,
  • Obserwowania (refleksji),
  • Formułowania teorii, zasad i modeli,
  • Eksperymentowania (praktyki).
  • Rozwój wielu kompetencji

Dzieci mogą rozwijać w ten sposób umiejętność obserwacji, logicznego myślenia, kreatywności i samodzielności.

  • Zrozumienie świata

Dzieci zdobywają podstawową wiedzę o świecie poprzez bezpośrednie doświadczanie i uczą się zależności przyczynowo-skutkowych.

  • Motywacja do nauki

W uczeniu się poprzez doświadczanie nie ma miejsca na nudę! To fascynujący, ciekawy i twórczy czas, który zaszczepia w dzieciach chęć odkrywania.

  • Rozwój emocjonalny

Dzieci uczą się całymi sobą. To oznacza, że ich doświadczenia opierają głównie na poznaniu zmysłowym: na czuciu głębokim, na motoryce małej i dużej, ale także ogromny wpływ ma tutaj sfera emocjonalna, mechanizmy odczuwania, regulowania emocji i poznane standardy życia społecznego.

Własne osiągnięcia pomagają także zaspokoić dzieciom ich wewnętrzną potrzebę działania i nierzadko osiągnąć satysfakcję z małych i dużych sukcesów.

Połączenie teorii z praktyką pozwala na lepsze zrozumienie wiedzy i umiejętności.

  1. Dzieci układają zabawki w wodzie na stoliku wodnym (doświadczenie).
  2. Dzieci opisują, jakie przedmioty łatwo unosiły się na wodzie, a które zatonęły. Rozmawiają o tym, co zauważyły i co mogło mieć wpływ na to, jak zachowywały się różne przedmioty (obserwowanie).
  3. Wyciągają ogólne wnioski, np. że jedne przedmioty unoszą się na wodzie, a inne toną (formułowanie teorii).
  4. Nauczyciel może dać dzieciom plastelinę i pokazać, że kulka ulepiona z plasteliny będzie się topić w wodzie, ale jeśli uformujemy z niej płaski kształt, będzie unosić się na powierzchni (eksperymentowanie).
Skip to content