W tym wpisie blogowym przedstawimy główne założenia i najważniejsze informacje dotyczące dofinansowania dla przedszkoli, szkół i innych placówek w ramach programu rządowego ‘Cyfrowy Uczeń”. Zaznaczamy, że program jest nadal w fazie zmian i informacje zawarte we wpisie mogą się zdezaktualizować. Postaramy się na bieżąco dodawac najnowsze dane, ale podstawowym źródłem powinna być strona ministerstwa.
Założenia i cele programu „Cyfrowy Uczeń”
Wraz z dynamicznym rozwojem technologii cyfrowych pojawia się potrzeba ich mądrego i skutecznego wykorzystania w procesie nauczania. Odpowiedzią na te wyzwania jest program „Cyfrowy Uczeń”, który ruszył 31 sierpnia 2025 r. i potrwa do końca listopada 2029 r. To projekt, który może realnie zmienić oblicze polskich szkół i przedszkoli, dając im narzędzia nie tylko do nauki, ale także do rozwijania kreatywności, przedsiębiorczości i pracy zespołowej.
Celem programu rządowego Cyfrowy Uczeń jest rozwój kluczowych kompetencji z punktu widzenia dzisiejszych realiów i wymagań rynku pracy. Program ma kształtować kompetencje cyfrowe uczniów i nauczycieli poprzez wykorzystanie w procesie nauczania nowoczesnych pomocy dydaktycznych w tym także sztucznej inteligencji (AI).
Poprzez zapewnienie nowoczesnych narzędzi dydaktycznych, program ma pomóc w wykorzystaniu modeli nauczania opartych na metodzie projektu, rozwijających kreatywność, przedsiębiorczość i poczucie sprawczości wśród uczniów
Takie działania mają zapobiegać wykluczeniu społecznemu w dorosłym życiu.
Główny cel Programu będzie realizowany poprzez następujące zadania szczegółowe:
- podnoszenie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, zwłaszcza w zakresie korzystania z nowoczesnych narzędzi technologicznych w procesie nauczania i uczenia się;
- rozwijanie kompetencji społecznych i twórczych uczniów, takich jak współpraca w zespole czy praca projektowa;
- rozwój postaw kreatywności, przedsiębiorczości uczniów i nauczycieli;
- promowanie nowatorskich metod dydaktycznych;
- praktyczne wdrażanie w szkołach różnorodnych pomocy dydaktycznych wspierających realizację programów nauczania z użyciem nowych technologii, przy jednoczesnym dostosowaniu ich do zróżnicowanych potrzeb uczniów.
Do kogo kierowane jest wsparcie w ramach programu „Cyfrowy Uczeń”?
Środki finansowe pochodzące z programu mogą trafić do bardzo wielu placówek edukacyjnych, między innymi dofinasowanie kierowane jest do przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Poniżej znajduje się lista organów i instytucji, które mogą skorzystać ze wsparcia finansowego w ramach działania „Cyfrowy Uczeń”:
- przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego,
- szkoły podstawowe i ponadpodstawowe (licea, technika, szkoły branżowe I i II stopnia, szkoły specjalne, szkoły w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich),
- szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne,
- placówki oświatowo-wychowawcze (m.in. domy kultury, ośrodki sportowe, pałace młodzieży, młodzieżowe ośrodki socjoterapii),
- placówki kształcenia ustawicznego i zawodowego
- poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
- szkoły polskie działające za granicą w ramach ORPEG,
- specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze,
- szkoły artystyczne, ogniska artystyczne
A także:
- Centra Informatycznej Edukacji (CIE)
- Ośrodki Rozwoju Edukacji (ORE)
Wnioski o dofinansowanie mogą składać organy prowadzące te jednostki, czyli samorządy, osoby prawne, osoby fizyczne oraz wybrani ministrowie odpowiedzialni za niektóre placówki specjalistyczne.
Wysokość dofinansowania dla przedszkoli i szkół oraz innych placówek
Ile pieniędzy można dostać w ramach programu? To pytanie, które na pewno zadaje sobie każdy. Budżet „Cyfrowego Ucznia” to łącznie 311 608 650 zł, z czego ponad 260 mln zł z budżetu państwa.
Maksymalne kwoty jednostkowe, jakie mogą otrzymać jednostki organizacyjne ubiegające się o wsparcie różnią się w zależności od rodzaju placówki i liczby uczniów i tak:
Placówki wychowania przedszkolnego mogą otrzymać wsparcie, w zależności od liczby dzieci, w następującej wysokości:
- nie więcej niż 100 dzieci, 15 000 zł;
- od 101 do 200 dzieci, 30 000 zł;
- więcej niż 200 dzieci, 45 000 zł.

W przypadku szkoły podstawowej lub szkoły w ORPEG:
- liczącej do 100 uczniów – 30 000 zł.
- liczącej od 101 do 300 uczniów – 45 000 zł.
- liczącej od 301 do 600 uczniów – 60 000 zł.
- liczącej od 601 do 1000 uczniów – 75 000 zł.
- liczącej powyżej 1000 uczniów – 100 000 zł.

W odniesienie do szkoły ponadpodstawowej liczącej:
- liczącej do 100 uczniów – 30 000 zł.
- liczącej od 101 do 300 uczniów – 45 000 zł.
- liczącej od 301 do 600 uczniów – 60 000 zł.
- liczącej od 601 do 1000 uczniów – 75 000 zł.
- liczącej powyżej 1000 uczniów – 100 000 zł.

Pozostałe placówki (w tym poradnie psychologiczno – pedagogiczne) mogą otrzymać nawet 75 000 zł dofinansowania.
Nie należy zapominać, że w programie wymagany jest wkład własny wysokości 20% całkowitego kosztu realizacji zadania.
Rozporządzenie wskazuje, że za wkład własny można uznać:
- Wkład finansowy przeznaczony na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi przewidzianych we wniosku o udział w programie.
- Wkład rzeczowy w postaci sprzętu komputerowego, pomocy dydaktycznych lub narzędzi z zakresu nowoczesnych technologii, wykorzystywanych jako pomoce dydaktyczne, zakupionych w roku złożenia wniosku o udział w Programie, nie później jednak niż do dnia jego złożenia.
Harmonogram programu Cyfrowy Uczeń
Terminy gonią. Program wystartował 31.08.2025 r. Jednak czasu na składanie wniosków w tej turze jest niewiele.
- Dyrektorzy placówek wychowania przedszkolnego oraz dyrektorzy pozostałych placówek, w tym tych prowadzonych przez ministra właściwego mają czas jedynie do 16 września na złożenie wniosku do organów prowadzących.
- Organy prowadzące placówki wychowania przedszkolnego i placówki kierują wniosek do wojewodów 19 września 2025 r. Dyrektorzy CIE i ORE składają wnioski do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
- Kwalifikacja wniosków nastąpi do 25 września 2025 roku, a placówki potrzymają środki finansowe do 31 października 2025 roku.
Program zakłada jednak działania długofalowe, aż do 2029 roku. Harmonogram składania wniosków w latach 2026-2028 prezentuje się następująco:
- Składanie wniosków przez dyrektorów placówek wychowania przedszkolnego, szkół, placówek ORPEG i szkół prowadzonych przez ministra właściwego do 15 maja każdego roku.
- Składanie wniosków przez organy prowadzące do wojewodów i dyrektorów CIE i ORE do ministra właściwego ds. oświaty i wychowania do 30 maja każdego roku.
- Kwalifikacja wniosków do 15 czerwca każdego roku.
- Przekazanie wsparcia finansowego do 31 lipca każdego roku.
Wydatkowanie środków zawsze do końca roku budżetowego.
Na co można przeznaczyć środki z programu Cyfrowy Uczeń?
Program „Cyfrowy Uczeń” został zaprojektowany tak, aby odpowiadać na różne potrzeby szkół i przedszkoli. Nie każda placówka stoi bowiem przed tymi samymi wyzwaniami, część wymaga nowego sprzętu komputerowego, inne chcą skupić się na rozwoju kompetencji nauczycieli, a jeszcze inne potrzebują dostępu do specjalistycznego oprogramowania. Dlatego placówki w ramach programu mogą otrzymać środki na rozwój w ramach 4 obszarów
Sprzętowego – który obejmuje dostosowanie pracowni otrzymanych w ramach działań Inwestycja C2.2.1, wyposażenie szkół i placówek w sprzęt komputerowy lub dostosowanie już posiadanego np. komputerów stacjonarnych, laptopów, terminali, tabletów. W ramach tego modułu istnieje również możliwość zakupu dodatkowego wyposażenia do sprzętów już posiadanych np. szafek do przechowywania, robotów, mikrokontrolerów, sprzętu VR, monitorów interaktywnych, pomocy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz zestawów pomocy STEAM.
Narzędziowego – w tej kategorii mieszczą się cyfrowe materiały edukacyjne, oprogramowanie edukacyjne (zakup licencji, subskrypcji) wykupienie przestrzeni w chmurze, usług do zarządzania placówką, specjalistycznego oprogramowania dla szkół zawodowych.
Szkoleniowego – który zakłada tworzenie zespołów wsparcia merytorycznego w ORE, zajmujących się cyfrowymi materiałami udostępnianymi na ZPE, organizowaniem konkursu dla nauczycieli, w ramach którego będą oni mogli stworzyć własne materiały cyfrowe, a które później trafią do innych pedagogów bezpłatnie. Program przewiduje również kursy online rozwijające umiejętności cyfrowe, m.in. w obszarze sztucznej inteligencji, myślenia komputacyjnego czy skutecznego nauczania przedmiotów ścisłych.
Rozwoju cyfrowych usług dla edukacji – wsparcie dla CIE na rozwój usług cyfrowych, w szczególności rozwój i utrzymanie bezpłatnego dziennika elektronicznego dla szkół i placówek.
Jak wspominaliśmy wyżej, wsparciem w ramach programu „Cyfrowy Uczeń” zostaną objęte również przedszkola. Jest to o tyle istotne, że do tej pory te placówki często były pomijane w ramach programów wspierających cyfryzację i doposażenie w nowoczesne narzędzia dydaktyczne.
Placówki wychowania przedszkolnego mogą wykorzystać dofinansowanie na zakup sprzętu komputerowego, w tym komputerów stacjonarnych, pracowni terminalowych, laptopów, laptopów przeglądarkowych, tabletów lub specjalistycznego oprogramowania i materiałów edukacyjnych, wspierających pracę nauczyciela, które mogą być wykorzystywane w celach służbowych.
Wsparcie dla przedszkoli może sotać wykorzystane również na zakup sprzętu komputerowego, czyli komputerów stacjonarnych, pracowni terminalowych, laptopów, laptopów przeglądarkowych, tabletów, a także specjalistycznego oprogramowania, cyfrowych materiałów edukacyjnych lub ćwiczeniowych, wykorzystywanych do bezpośredniej pracy z dziećmi wyłącznie w przypadku prowadzenia zajęć z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Dofinasowanie dla przedszkola może zostać przyznane pod pewnymi warunkami:
- Przygotowanie kadry pedagogicznej – należy opisać, w jaki sposób nauczyciele zostaną przygotowani do właściwego wykorzystania przekazanego wsparcia.
- Wykorzystanie wsparcia w praktyce – trzeba wskazać, jak uzyskane środki przyczynią się do realizacji zadań wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Dofinansowanie dla przedszkoli, szkół i innych placówek może być przeznaczone wyłącznie na doposażenie nauczycieli w sprzęt, pomoce dydaktyczne lub narzędzia z zakresu nowoczesnych technologii, niezbędne do przygotowania się tych nauczycieli do zajęć z dziećmi.
Wsparcie finansowe dotyczy również poradni psychologiczno– pedagogicznych, które mogą wykorzystać środki na: sprzęt komputerowy (komputery stacjonarne, laptopy, tablety)- dodatkowe wyposażenie (roboty, VR/AR, monitory interaktywne)- rozwiązania wspierające uczniów z SPE- modernizacja sieci LAN- specjalistyczne oprogramowanie i AI
Podsumowanie
„Cyfrowy Uczeń” to szansa na duży krok w stronę nowoczesnej edukacji w Polsce. Dzięki niemu uczniowie mają uczyć się w bardziej angażujący sposób, a nauczyciele otrzymają narzędzia i szkolenia, które pozwolą im jeszcze skuteczniej wspierać rozwój młodych ludzi.