SłuchKids – nowoczesna terapia słuchowa na miarę potrzeb dziecka
Rozwój dziecka to proces niezwykle złożony, w którym funkcje słuchowe odgrywają kluczową rolę. To dzięki nim możliwa jest nauka mowy, rozumienie wypowiedzi, budowanie relacji społecznych, a także sukcesy w edukacji. Zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD – Auditory Processing Disorder) pojawiają się wtedy, gdy mózg ma trudności z interpretacją bodźców akustycznych, mimo że słuch fizyczny (ucho i drogi słuchowe) funkcjonują prawidłowo. Skutkują one m.in. problemami w nauce, wycofaniem społecznym, trudnościami emocjonalnymi i znacznym obniżeniem komfortu życia dziecka (Chermak & Musiek, 1997).
SłuchKids MED
Multimedialny program terapeutyczny firmy Moje Bambino, odpowiada na te wyzwania, oferując kompleksowy trening funkcji słuchowych. Jest narzędziem nowoczesnym, wszechstronnym i – co niezwykle ważne – pozwalającym na precyzyjną indywidualizację terapii, co jest kluczowe w pracy z dziećmi o różnych potrzebach rozwojowych.
To jedno z nielicznych dostępnych na rynku narzędzi do terapii słuchowej, przeznaczone dla dzieci już od 3. roku życia.
Spis treści:
- Wstęp
- Rozumienie mowy w szumie – codzienne wyzwania dzieci z APD
- Parametryzacja ćwiczeń – indywidualizacja terapii na najwyższym poziomie
- Uwaga i pamięć słuchowa – fundament efektywnego uczenia się
- Różnicowanie dźwięków niewerbalnych – przygotowanie do percepcji mowy
- Różnicowanie głosek i percepcja błędów artykuacyjnych
- Podsumowanie – dlaczego SłuchKids?
- Bibliografia
Rozumienie mowy w szumie – codzienne wyzwanie dzieci z APD
Jedną z najbardziej istotnych trudności dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego jest rozumienie mowy w trudnych warunkach akustycznych. W sytuacjach, gdzie wiele dźwięków nakłada się na siebie (np. w klasie szkolnej, na placu zabaw, w restauracji), dziecko ma problem z wychwyceniem słów nauczyciela, rozmówcy czy komunikatów środowiskowych. Traci kontekst wypowiedzi, wyłącza się z rozmowy, co prowadzi do izolacji społecznej oraz problemów w nauce (Musiek & Chermak, 2007).
SłuchKids MED oferuje unikalne na polskim rynku ćwiczenia rozumienia mowy w szumie. Dziecko słyszy komunikaty słowne odtwarzane na tle dźwięków zakłócających – rozmów, hałasów środowiskowych. To symulacja warunków życia codziennego, w której dziecko uczy się selekcji sygnału i ignorowania zakłóceń. Ogromnym atutem programu jest możliwość obserwowacji parametrów stosunku sygnału do szumu (SNR), co pozwala na monitorowanie postępów dziecka.
Co więcej, po zakończeniu ćwiczeń program generuje prezentację wyników – pokazując wykresy i konkretne wartości uzyskanego stosunku sygnału do szumu . To nie tylko źródło informacji dla terapeuty, lecz także motywacja dla dziecka i rodzica, ponieważ widać wyraźnie efekty pracy.
Parametryzacja ćwiczeń – indywidualizacja terapii na najwyższym poziomie
Każde dziecko jest inne – różni się tempem rozwoju, możliwościami poznawczymi, profilem sensorycznym, a nawet zmiennością funkcjonowania w różnych dniach. Program SłuchKids wychodzi temu naprzeciw, umożliwiając terapeucie lub rodzicowi ustawienie kluczowych parametrów ćwiczeń:
- częstotliwości dźwięków,
- długości prezentowanych sygnałów,
- liczby elementów do zapamiętania,
- rodzaju dystraktora.
Tak zaawansowana personalizacja pozwala prowadzić terapię szytą na miarę, dopasowaną do aktualnych potrzeb i możliwości dziecka, co jest zgodne z zasadą neuroplastyczności – zdolności mózgu do tworzenia nowych połączeń neuronalnych pod wpływem systematycznych bodźców (Pfeiffer & Goldstein, 2002). Dzięki temu dziecko nie tylko ćwiczy, ale uczy się słuchać lepiej.
Uwaga i pamięć słuchowa – fundament efektywnego uczenia się
Zdolność skupienia się na bodźcach słuchowych oraz ich krótkotrwałego przechowywania w pamięci roboczej to umiejętności niezbędne do nauki i komunikacji. Dziecko, które nie potrafi utrzymać w pamięci kilku wyrazów, ma trudności w wykonywaniu instrukcji, samodzielnym budowaniu zdań, czy rozumieniu dłuższych wypowiedzi np. rodzica, nauczyciela (Gałkowski & Tarkowski, 1999).
W SłuchKids ćwiczenia uwagi i pamięci słuchowej są wyjątkowo rozbudowane. Dziecko może ćwiczyć:
- zapamiętywanie pojedynczych słów o różnej liczbie sylab,
- zapamiętywanie sekwencji słów w określonej kolejności,
- zapamiętywanie elementów zdań po ich usłyszeniu.
Różne poziomy trudności pozwalają przechodzić od prostych zadań do skomplikowanych układów wymagających logicznego myślenia. Możliwość powtarzania ćwiczeń wielokrotnie sprzyja utrwalaniu umiejętności i pozwala budować pewność siebie.
Różnicowanie dźwięków niewerbalnych – przygotowanie do percepcji mowy
Rozpoznawanie różnic w cechach dźwięków niewerbalnych, takich jak głośność, długość, tempo czy wysokość, to krok w stronę rozwoju słuchu fonemowego. To umiejętność, bez której dziecko nie odróżni „s” od „sz” czy „p” od „b”. Zaburzenia w tym zakresie są jedną z głównych przyczyn trudności w nauce czytania, pisania i artykulacji (Bogdanowicz, 2009).
SłuchKids w atrakcyjnej formie uczy dziecko różnicowania dźwięków poprzez gry, animacje i zadania sekwencyjne. Każde poprawne rozwiązanie jest wzmacniane pozytywnymi komunikatami, co zwiększa motywację do dalszej pracy.
Różnicowanie głosek i percepcja błędów artykulacyjnych
Kolejnym istotnym elementem jest różnicowanie głosek. Program obejmuje ćwiczenia rozpoznawania głosek w sylabach i wyrazach, analizę błędów artykulacyjnych oraz rozpoznawanie paronimów – wyrazów podobnie brzmiących, ale o innym znaczeniu (np. koza – kosa). To niezwykle ważne dla precyzyjnej wymowy, zrozumienia mowy i nauki czytania (Kochańska, 2004).
W SłuchKids dziecko ma możliwość wielokrotnego odsłuchiwania wyrazów, co pozwala na trening słuchu fonemowego i wzmacnia samokontrolę językową.
Podsumowanie – dlaczego SłuchKids?
SłuchKids wyróżnia się, ponieważ:
- zawiera rozbudowany moduł ćwiczeń rozumienia mowy w szumie, wraz z możliwością obserwacji stosunku sygnału do szumu,
- umożliwia pełną indywidualizację parametrów terapeutycznych, co pozwala prowadzić terapię zgodnie z najnowszymi trendami w neuroterapii i logopedii,
- zawiera szeroki wachlarz ćwiczeń obejmujących wszystkie najważniejsze funkcje słuchowe,
- pozwala na wielokrotne powtarzanie ćwiczeń, wspierając procesy neuroplastyczne,
- jest atrakcyjny wizualnie i motywujący dla dziecka, co zwiększa efektywność terapii,
- sprawdza się zarówno z dziećmi z grupy ryzyka zaburzeń, jak i tymi rozwijającymi się prawidłowo w ramach profilaktyki.
Stosowanie SłuchKids to nie tylko terapia, to szansa na lepsze funkcjonowanie dziecka w świecie pełnym dźwięków, lepszą komunikację i pewność siebie. To inwestycja w przyszłość, w której każde dziecko może dobrze słyszeć, słuchać i rozumieć.
Bibliografia:
- Bogdanowicz, M. (2009). Ryzyko dysleksji. Gdańsk: Harmonia.
- Chermak, G. D., Musiek, F. E. (1997). Central Auditory Processing Disorders: New Perspectives. San Diego: Singular Publishing Group.
- Gałkowski, T., Tarkowski, Z. (1999). Psychopedagogiczne podstawy diagnozy i terapii logopedycznej. Lublin: UMCS.
- Kochańska, M. (2004). Diagnoza i terapia zaburzeń słuchu fonemowego u dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa: Żak.
- Musiek, F. E., Chermak, G. D. (2007). Handbook of (Central) Auditory Processing Disorder. Plural Publishing.
- Pfeiffer, B. A., Goldstein, H. (2002). Auditory processing and learning disabilities: Intervention strategies. Austin, TX: Pro-Ed.
Opracowanie: dr n. med. i n. o zdr. Marzena Walkowiak