Priorytety MEN na nadchodzący rok szkolny
Wraz z ogłoszeniem przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026 szkoły stają przed nowymi wyzwaniami, ale też szansami na dalszy rozwój. W bieżącym roku szczególny nacisk położono na kształtowanie umiejętności analitycznego rozumowania poprzez łączenie treści z różnych dziedzin nauk przyrodniczych i ścisłych, promocję edukacji prozdrowotnej oraz stosowanie metod dydaktycznych, sprzyjających wzmacnianiu sprawczości i zaangażowanie uczniów.
Produkty Moje Bambino mogą stanowić istotne wsparcie w realizacji tych priorytetów w codziennej praktyce szkolnej. W tym roku, podobnie jak w poprzednich latach Minister Nauki Barbara Nowacka kładzie nacisk na kształtowanie kompetencji kluczowych w przygotowaniu młodych umysłów do pełnienia ról specjalistów w dorosłym życiu. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026 koncentrują się na wspieraniu rozwoju myślenia analitycznego oraz kompetencji cyfrowych, z jednoczesnym uwzględnieniem znaczenia zdrowia fizycznego i psychicznego. Każdy z tych obszarów pozostaje ze sobą ściśle powiązany, nie jest bowiem możliwy pełny rozwój intelektualny bez zapewnienia dobrostanu psychicznego.
Przyjrzyjmy się teraz poszczególnym punktom i temu jak najlepiej działać w zgodzie z nimi.
Spis treści
- Myślenie analityczne i matematyczne – edukacja z interdyscyplinarnym podejściem
- Edukacja obywatelska i patriotyczna – szkoła jako przestrzeń wartości
- Promocja zdrowego trybu życia w szkole
- Profilaktyka przemocy rówieśniczej i zdrowie psychiczne uczniów
- Edukacja cyfrowa, higiena online i bezpieczne korzystanie z AI
- Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców, wzmocnienie roli doradztwa zawodowego
- Wspieranie nauczania języka i kultury polskiej za granicą
- Ocenianie kształtujące i metody aktywizujące w centrum dydaktyki
- Podsumowanie
1. Myślenie analityczne i matematyczne – edukacja z interdyscyplinarnym podejściem
Pierwszy punkt zakłada „kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym”.
Zdaniem ekspertów nauk społecznych, wizja przyszłości to era wysoko wykwalifikowanych specjalistów oraz gospodarka oparta na wiedzy. Dlatego konieczne jest dostarczanie dzieciom wiedzy z zakresu nauk ścisłych tak, by rozwijać w nich zdolności logicznego i analitycznego myślenia oraz wiarę we własne możliwości. Najmłodsi często powodowani błędnym przekonaniem, że „matematyka jest za trudna”, „nie mam głowy do przedmiotów ścisłych” w ogóle nie podejmują wyzwań z tego zakresu. Dlatego szczególny nacisk położony jest na wzmacnianie kompetencji matematycznych, które są podstawą rozwoju w kierunku nauk technicznych, cyfrowych i innowacyjnych, co wydaje się bardzo dobrym kierunkiem.
W celu skutecznej realizacji tego priorytetu, warto wyposażyć placówki edukacyjne w nowoczesne pomoce dydaktyczne, które wspierają uczniów w rozwijaniu kompetencji analitycznych poprzez praktyczne i angażujące doświadczenia.
Produkty, takie jak MPP – Pakiet matematyczno-przyrodniczy, stanowią kompleksowe narzędzie do prowadzenia zajęć o charakterze interdyscyplinarnym. Pakiet ten oferuje gotowe scenariusze, zestawy ćwiczeń oraz materiały wspierające nauczycieli w organizowaniu lekcji, które łączą zagadnienia matematyczne i przyrodnicze. Uczniowie pracują nad rozwiązywaniem realnych problemów, co doskonale wpisuje się w cel kształtowania myślenia analitycznego oraz rozwijania umiejętności stosowania wiedzy w praktyce. Z kolei LEGO® Education – Nauki przyrodnicze i ścisłe umożliwia uczniom zdobywanie wiedzy poprzez budowanie modeli, eksperymentowanie oraz wykonywanie zadań konstrukcyjnych. Tego typu aktywności rozwijają logiczne myślenie, kreatywność, wyobraźnię przestrzenną i kompetencje techniczne, wspierając tym samym realizację kierunków polityki oświatowej w zakresie rozwijania kompetencji kluczowych i przygotowania do ról zawodowych wymagających specjalistycznych umiejętności. Dzięki narzędziom takim jak EduLab VR szkoły zyskują możliwość prowadzenia zajęć w immersyjnej rzeczywistości wirtualnej. Uczniowie przenoszą się do wirtualnych laboratoriów, zakładów przemysłowych czy środowisk zawodowych, co pozwala im poznawać praktyczne zastosowanie wiedzy, rozwijać zainteresowania oraz kształtować postawę badawczą i ciekawość świata. Zastosowanie technologii VR wspiera realizację celów polityki oświatowej związanych z kształtowaniem kompetencji cyfrowych i technicznych. Wirtualne Laboratoria Przyrodnicze to z kolei kompendium wiedzy na temat nauk ścisłych zaprezentowane formie bezpiecznych i atrakcyjnych zasobów multimedialnych np., filmów animacji, wirtualnych wycieczek, zdjęć makro lub symulacji 2D I 3D, które pobudzają ciekawość oraz chęć odkrywania świata.
Takie wyposażenie nie tylko podnosi jakość nauczania, ale przede wszystkim przygotowuje uczniów do wyzwań współczesnego świata, opartego na technologii, danych i twórczym rozwiązywaniu problemów.
2. Edukacja obywatelska
i patriotyczna – szkoła jako przestrzeń wartości
Drugi punkt zakłada, że szkoła ma być miejscem edukacji obywatelskiej, gdzie kształtowane są postawy patriotyczne, społeczne i obywatelskie, a także postawy odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
Cyprian Kamil Norwid głosił mądrość „Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się przyszło”. Do kształtowania naszej ścieżki życiowej potrzebujemy tożsamości, miejsca do którego można wracać. Jeśli chcemy coś zmienić, musimy poznać obecny stan rzeczy.
Dlatego, aby młode pokolenia mogły wprowadzić nową jakość do polityki, nauki i życia społecznego, konieczne jest rozwijanie w nich zainteresowania otoczeniem, poczucia przynależności i poszanowania dla tradycyjnych wartości, ale także odmienności i innowacji.
Produkty wspierające edukację patriotyczną i społeczną, takie jak zestaw „Polska. To lubię – Wychowanie patriotyczne” czy „Harmonijny Rozwój. Święta i zwyczaje”, umożliwiają nauczycielom prowadzenie zajęć integrujących wartości kulturowe z codzienną praktyką edukacyjną. Dzięki nim dzieci poznają tradycje, symbole narodowe oraz uczą się szacunku do historii i dziedzictwa.
Z kolei Magnetyczna mapa Polski w połączeniu z zestawami magnesów, takimi jak „Naj w Polsce”; „Parki Narodowe w Polsce” czy „Stroje i kultura ludowa Polski”, stanowią angażujące narzędzie do nauki geografii i kultury, zachęcając uczniów do aktywnego poznawania swojego kraju.
Uzupełnieniem tej oferty są również pomoce dydaktyczne takie jak zestaw „Poznajemy miasta Polski”, który rozwija wiedzę o regionach i strukturze administracyjnej Polski, kształtując świadomość obywatelską od najmłodszych lat.
Takie materiały nie tylko wzbogacają lekcje o elementy patriotyzmu, geografii i kultury, ale również rozwijają kompetencje społeczne, postawę szacunku i ciekawości wobec własnego kraju, co stanowi istotny fundament wychowania i edukacji obywatelskiej.
3. Promocja zdrowego trybu życia w szkole
Jedynym z priorytetowych punktów postulowanych przez MEN jest promocja zdrowego trybu życia w szkole, czyli kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych oraz promowanie aktywności fizycznej wśród uczniów.
Jak mówi znane powiedzenie „w zdrowym ciele zdrowy duch”, dlatego wśród wartości, które powinna przekazywać szkoła, znalazł się punkt podkreślający konieczność podejmowania aktywności fizycznej i dbania o zdrowie i kondycję fizyczną. Postulat ten można realizować na wiele sposobów, między inny poprzez różnego rodzaju akcje, pikniki, czy inicjatywy promujące zdrowe postawy. Ważne również, by podczas zajęć wychowania fizycznego prezentować aktywność fizyczną jako formę dobrej zabawy, przyjemnej aktywności, która wspiera dobrostan, a nie uciążliwego obowiązku.
Aktywność fizyczna jest nieodłącznym elementem harmonijnego rozwoju dzieci, dlatego tak ważne jest tworzenie przestrzeni, które wspiera naturalną potrzebę ruchu. Pomocą w tym zakresie są produkty z oferty Knowla – Planeta Hopsa, które łączą elementy zabawy z treningiem koordynacji, równowagi i sprawności fizycznej. Planeta zachęca do ruchu poprzez ciekawe formy aktywności, rozwijając nie tylko ciało, ale i wyobraźnię.
Warto pamiętać, że nic nie rozwija sprawności fizycznej tak, jak zabawa na świeżym powietrzu. Kompleksowe wyposażenie placów zabaw dostępne w ofercie Moje Bambino (zobacz tutaj) pozwala tworzyć bezpieczne, funkcjonalne i estetyczne przestrzenie zewnętrzne, które sprzyjają aktywnemu spędzaniu czasu. Modułowe konstrukcje, zjeżdżalnie, ścianki wspinaczkowe czy zestawy sprawnościowe rozwijają motorykę, siłę oraz umiejętność współpracy u dzieci w różnym wieku.
4. Profilaktyka przemocy rówieśniczej i zdrowie psychiczne uczniów
Kolejnym niezwykle istotnym elementem edukacji i jednym z kluczowych kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026 jest troska o zdrowie psychiczne uczniów.
Obecnie dzieci są narażone na wiele szkodliwych zjawisk oraz przemoc, która dotyka ich nie tylko w realnym świecie. Szczególnie groźny jest hejt, który często prowadzi do dramatycznych skutków. Tym bardziej konieczne jest dostarczanie dzieciom kompetencji i wiedzy na temat tego, jak radzić sobie z emocjami, stawiać granice oraz gdzie zgłaszać się po pomoc.
W kontekście realizacji kierunku polityki oświatowej dotyczącego profilaktyki przemocy rówieśniczej, wspierania zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, zapobiegania uzależnieniom oraz reagowania w sytuacjach kryzysowych, kluczowe znaczenie mają odpowiednio dobrane narzędzia dydaktyczne i terapeutyczne, wspierające rozwój emocjonalno-społeczny uczniów.
Pomocą w realizacji tych celów są m.in. Photon Moduł SEL – Pakiet Społeczno-Emocjonalny, który łączy naukę programowania z rozwijaniem empatii, samoświadomości i umiejętności współpracy. Wspiera on nauczycieli w budowaniu zaangażowania i atmosfery akceptacji w klasie, jednocześnie ucząc dzieci rozpoznawania i wyrażania emocji.
Uzupełnieniem działań wychowawczo-profilaktycznych są również takie narzędzia jak Koło uczuć, czy multimedialne programy: eduSensus – Moc emocji i Rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych. Ułatwiają one dzieciom rozumienie własnych przeżyć, nazywanie emocji i budowanie relacji opartych na szacunku.
W pracy z uczniami doświadczającymi trudnych zachowań lub wykazującymi sygnały kryzysu niezwykle cenne są specjalistyczne narzędzia wspierające nauczycieli, pedagogów i wychowawców w podejmowaniu skutecznych działań wychowawczych oraz interwencyjnych. Jednym z takich rozwiązań jest program multimedialny Eduterapeutica Lux – Problemy wychowawcze. Przemoc i agresja, który oferuje zestaw interaktywnych materiałów dydaktycznych, scenariuszy zajęć, kart pracy i filmów edukacyjnych. Zasoby te pomagają prowadzić zajęcia profilaktyczne, rozwijać u uczniów umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji, budowania właściwych relacji społecznych, a także radzenia sobie z agresją, przemocą czy presją rówieśniczą. Program umożliwia przeprowadzanie zajęć zarówno w formie indywidualnej, jak i grupowej, a jego struktura wspiera nauczyciela w podejmowaniu rozmów na trudne tematy oraz w tworzeniu bezpiecznej i wspierającej atmosfery w klasie.
Innowacyjnym rozwiązaniem jest również urządzenie relaksacyjne VR TierOne GO z filmami 360°, które umożliwia uczniom chwilę wyciszenia i regeneracji, wspomagając procesy samoregulacji oraz redukcję napięcia emocjonalnego. Urządzenie to wykorzystuje technologię wirtualnej rzeczywistości, aby przenieść uczniów w bezpieczne, przyjazne środowiska, na przykład na łono natury, do ogrodu, na plażę czy w spokojne górskie krajobrazy. Dzięki immersyjnym filmom relaksacyjnym uczniowie mogą oderwać się od bodźców zewnętrznych, co sprzyja obniżeniu poziomu stresu, poprawie koncentracji i odbudowie zasobów psychicznych. VR TierOne GO znajduje zastosowanie zarówno podczas zajęć indywidualnych, jak i w ramach programów profilaktycznych i wychowawczych, wspierając budowanie odporności psychicznej i dobrostanu uczniów. Stanowi cenne narzędzie dla szkół dążących do tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu psychicznemu oraz realizacji kierunków polityki oświatowej państwa związanych z troską o zdrowie emocjonalne dzieci i młodzieży.
Wprowadzenie takich narzędzi do codziennej pracy szkoły nie tylko wzmacnia profilaktykę przemocy i uzależnień, ale przede wszystkim realnie wspiera zdrowie psychiczne uczniów, budując fundament bezpiecznego i empatycznego środowiska edukacyjnego.
5. Edukacja cyfrowa, higiena online i bezpieczne korzystanie z AI
Wyzwania jakie stawia przed nami współczesny cyfrowy świat ściśle łączą się umiejętnością krytycznej analizy informacji. Jest ona konieczna, by móc w pełni i bezpiecznie korzystać z zasobów i możliwości jakie dają nowe technologie. Ważnym i zarazem nowym zjawiskiem cyfrowego świata jest Sztuczna Inteligencja, która rozwija się w błyskawicznym tempie. Niesie ona jednak ze sobą ryzyko rozprzestrzeniania „fakenewsów” i triumfu dezinformacji.
Dlatego kluczowym zadaniem rodziców, pedagogów i innych pracowników oświaty jest wykształcenie wśród dzieci i młodzieży krytycznego umysłu oraz nawyku weryfikacji informacji znalezionych w sieci, a zwłaszcza przy użyciu AI. Nie chodzi o zakazywanie, ale o wpojenie sposobów na umiejętne i skuteczne korzystanie ze sztucznej inteligencji.
Przekornie do osiągniecia tego celu można wykorzystać właśnie multimedialne zasoby edukacyjne. Jednym z miejsc gdzie można znaleźć wartościowe materiały jest oczywiście Zintegrowana Platforma Edukacyjna.
Doskonałą okazją do poruszenia tematyki bezpieczeństwa w sieci jest godzina wychowawcza, a tu z pomocą mogą tu przyjść gotowe zasoby z programu Pomysł na wychowawczą.
6. Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców, wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
W roku szkolnym 2024/2025 szczególny nacisk kładzie się na przygotowanie uczniów do życia zawodowego, tak, by zdobywali oni umiejętności cenione na rynku pracy. Kluczem do osiągnięcia tego celu jest budowanie realnej współpracy szkół z firmami i instytucjami. Dzięki temu uczniowie mogą uczyć się od praktyków, brać udział w warsztatach, projektach czy stażach, które pokazują, jak wygląda praca w danym zawodzie i jakie kompetencje są naprawdę potrzebne. Takie podejście nie tylko rozwija konkretne umiejętności, ale także promuje ideę uczenia się przez całe życie, otwartości na rozwój, zmianę i zdobywanie nowej wiedzy.
Szkoły, które stawiają na wykorzystanie nowoczesnych narzędzi edukacyjnych są miejscami, które skutecznie wspierają młodzież w późniejszym wejściu na rynek pracy. Warto w tym celu sięgać po rozwiązania, które łączą programowanie, technologię i pracę metodą projektową, angażując uczniów w zadania wymagające łączenia wiedzy z różnych dziedzin. Jednym z narzędzi, które może znacząco wzbogacić ten proces, jest learn:bit Arcade, interaktywna płytka edukacyjna zaprojektowana specjalnie z myślą o nauce podstaw programowania i elektroniki. Dzięki intuicyjnemu środowisku i kreatywnym możliwościom tworzenia gier czy rozwiązań inżynierskich, uczniowie mogą rozwijać swoje kompetencje cyfrowe i logiczne myślenie w sposób praktyczny i atrakcyjny.
7. Wspieranie nauczania języka i kultury polskiej za granicą
We wcześniejszych rozważaniach poruszaliśmy już aspekt związany z tożsamością i poczuciem przynależności. Jednym z istotnych kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026 jest rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród dzieci i młodzieży żyjących poza granicami kraju. Szczególny nacisk położono na wspieranie nauczania języka polskiego w środowiskach polonijnych oraz upowszechnianie wiedzy o historii, tradycji i dziedzictwie narodowym.
Celem tego priorytetu jest nie tylko doskonalenie kompetencji językowych młodych Polaków mieszkających za granicą, lecz także wzmacnianie ich więzi z ojczyzną i kształtowanie poczucia tożsamości narodowej. Działania w tym zakresie obejmują m.in. wspieranie nauczycieli szkół polonijnych, tworzenie materiałów dydaktycznych dostosowanych do potrzeb uczniów oraz promowanie nowoczesnych form nauczania języka i kultury polskiej. Warto wspierać ten proces poprzez odpowiednio dobrane narzędzia dydaktyczne. Pomocą w rozwijaniu języka i umacnianiu tożsamości mogą być m.in. programy edukacyjne takie jak „Potrafię. Obszar polonistyczny” czy „Już Umiem. Język polski”, stworzone z myślą o dzieciach polonijnych i wielojęzycznych, oferujące interaktywne ćwiczenia, które łączą rozwój językowy z elementami kultury.
8. Ocenianie kształtujące i metody aktywizujące w centrum dydaktyki
Ostatni punkt kierunków polityki oświatowej państwa na 2025/2026 roku zakłada „Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.”
Kluczowym elementem do osiągnięcia sukcesu w dorosłości jest pewność siebie. Bez wiary we własne możliwości trudno o zadowalające efekty w którejkolwiek dziedzinie życia. Brak wiary często prowadzi wręcz do stagnacji i bierności, a tylko poprzez aktywne działanie możemy zbierać doświadczenia i się rozwijać.
A co jest kluczowym elementem budowania pewności siebie? Oczywiście poczucie sprawczości. Jak je dać podopiecznym? Aktywnie angażując ich w działania na rzecz klasy i całej społeczności szkolnej, wykorzystując metody które pobudzają ciekawość ucznia np. wprowadzając elementy grywalizacji, dawać konstruktywną informację zwrotną, a nie tylko suche oceny pozbawione kontekstu. Taką możliwość daje Inteligentna Klasa – Classwise, która pozwala na tworzenie własnych materiałów (dając przestrzeń na indywidualizację procesu nauczania), dodatkowo daje możliwość monitorowania postępów ucznia, dzięki analityce, a także aktywnie angażuje w zajęcia, wykorzystując element grywalizacji.
9. Podsumowanie
Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026 to kompleksowa odpowiedź na potrzeby współczesnego świata i wyzwania, przed którymi stoją uczniowie i nauczyciele. Rozwijanie myślenia analitycznego, wspieranie dobrostanu psychicznego, edukacja obywatelska i cyfrowa, promocja zdrowia, a także wzmacnianie poczucia sprawczości ucznia to cele, które możemy skutecznie realizować dzięki odpowiednio dobranym metodom, pomocom i materiałom dydaktycznym. Kluczem jest świadome i zaangażowane podejście, które łączy wiedze teoretyczna z działaniem w praktyce i pozwala uczniom rozwijać się w pełni – intelektualnie, emocjonalnie i społecznie.