Blog Moje Bambino
Blog Moje Bambino

Roboty w przedszkolu – wywiad z nauczycielką wychowania przedszkolnego w Przedszkolu Niepublicznym Chatka Misia Uszatka we Wrześni Karoliną Pankros​

Wykorzystanie robotów w edukacji przedszkolnej z każdym rokiem zyskuje na popularności. Dzięki kreatywnemu nauczaniu i wykorzystywanym narzędziom, dzieci w przedszkolach mogą doskonalić współpracę w zespołach i podstawy edukacji w sposób naturalny i angażujący. Wiele zależy jednak od zaangażowanego i twórczego podejścia nauczyciela, który łączy pasję pracy z dziećmi z dostępem do pomocy edukacyjnych. Dowiedz się, jak wprowadzić nowoczesne rozwiązania w przedszkolu oraz jakie korzyści wynikają z pracy z robotami edukacyjnymi z wywiadu przeprowadzonego z praktykiem. Zapraszamy do lektury.

Dzień dobry, bardzo nam miło, że właśnie dziś możemy porozmawiać o Pani dotychczasowej pracy w przedszkolu, doświadczeniach, jakie Pani zdobyła przez lata pracy oraz o nowych, przedszkolnych wyzwaniach. Na początek proszę opowiedzieć o sobie kilka zdań, tak aby nasi odbiorcy mogli Panią lepiej poznać.

Ukończyłam studia magisterskie na kierunku pedagogika o specjalności edukacja elementarna z profilaktyką logopedyczną. Jako nauczyciel przedszkola pracuję od 7 lat. Jestem Trenerem smyko – multisensoryki, a także Terapeutą ręki.

Doświadczenie zdobywałam w miejscu, w którym nadal jestem, czyli w Przedszkolu Niepublicznym Chatka Misia Uszatka we Wrześni. Jestem nauczycielką otwartą na nowoczesne rozwiązania w edukacji, ciągle pogłębiającą swoją wiedzę i umiejętności dydaktyczne. Prowadzę zajęcia rozwijające kompetencje matematyczne, z elementami kodowania i programowania. Dzięki prostym narzędziom i zabawom uczę dzieci logicznego myślenia, rozwiązywania problemów i kreatywnego podejścia do technologii. Miałam możliwość prowadzić STEAMowe warsztaty edukacyjne w ramach Konferencji “Lepsza edukacja”. Praca z przedszkolakami daje mi ogromną satysfakcję, a codzienne wyzwania pozwalają mi nieustannie rozwijać pasję do edukacji.

1. Podstawy kodowania znajdują się w podstawie programowej dla przedszkoli. Coraz częściej placówki przedszkolne wykorzystują nie tylko karty pracy czy maty, aby zaznajomić dzieci z kodowaniem, ale również roboty edukacyjne. Czy w Pani placówce znajdują się roboty?

Tak. W placówce mamy dostęp do różnego typu robotów edukacyjnych.

2. Czy dzieci lubią pracę z robotami?

Dzieci są zawsze zainteresowane zajęciami z robotami i mają bardzo dobre pomysły na pracę z nimi. Zdarza się, że wielokrotnie korzystam właśnie z pomysłów dzieci.

3. Jakie widzi Pani korzyści edukacyjne w wykorzystaniu robotów edukacyjnych w edukacji przedszkolnej?

Dzięki wykorzystaniu robotów w edukacji można w ciekawy, przyjazny sposób wprowadzić dzieci w świat technologii, rozwinąć kreatywność, zdolności logicznego myślenia oraz nauczać podstaw programowania. Tak naprawdę roboty edukacyjne można wykorzystać do nabywania wielu kompetencji. Wszystko zależy od chęci i kreatywności nauczyciela.

4. Jak dzieci zareagowały na nowego robota BOTZEES Classic? Czy zaobserwowała Pani wzrost jakiś konkretnych umiejętności dzięki zabawie z BOTZEES? Jeśli tak, to jakich?

Robot BOTZEES był pierwszym modułowym robotem, którego miałam okazję wykorzystywać podczas zajęć edukacyjnych. Dla dzieci była to nowość. Ogromne wrażenie zrobiło na nich to, że sami mogli zadecydować, jak robot ma wyglądać, a także możliwość użycia silnika i czujników. Zdecydowanie jest to ogromny plus. Dzięki temu praca z robotem Botzees nie będzie nigdy “nudna” i można wykorzystać go na wielu płaszczyznach.

5. Czy zauważyła Pani różnice w zaangażowaniu dzieci, gdy pracowały z BOTZEES Classic w porównaniu do innych narzędzi edukacyjnych, używanych na co dzień?

Przede wszystkim zauważyłam ich ogromny zapał i zaangażowanie. Podczas konstruowania robotów dzieci miały dużo własnych pomysłów na to, jak ten robot ma wyglądać, co będziemy budować następnym razem. Budując robota krok po kroku z pomocą aplikacji, dzieci same zauważały, że można powiększyć element na tablecie, dokładniej mu się przyjrzeć z każdej strony i pod różnymi kątami.

6. Jakie korzyści zauważyła Pani, używając robotów edukacyjnych takich jak BOTZEES Classic, w porównaniu do tradycyjnych metod nauczania?

Robot edukacyjny BOTZEES podczas nauczania ma tę przewagę, że dzieci tak naprawdę nie zauważają, kiedy nabywają nowe kompetencje i umiejętności. W dzisiejszym świecie bardzo ważna jest umiejętność współpracy zespołowej oraz komunikacja. Dzięki takim pomocom dydaktycznym dzieci działają zespołowo, słuchają swoich pomysłów, doświadczają, a także uczą się na błędach.

7. Czy mogłaby/mogłaby Pani podzielić się swoimi doświadczeniami dotyczącymi organizacji przestrzeni do zajęć z BOTZEES Classic? Jakie były najlepsze praktyki i czy w ogóle trzeba było inaczej aranżować przestrzeń?

Podczas zajęć pracowaliśmy przy stoliku i na podłodze. Lepszym sposobem dla nas była praca na podłodze. Dokładałam dzieciom różne elementy, by po zbudowaniu robota wykorzystać go na różne sposoby.

8. Jakie były reakcje dzieci na napotykane trudności podczas nauki z BOTZEES Classic? Czy musiała Pani ingerować w rozwiązaniu problemu, czy udało się dzieciom samodzielnie dojść do rozwiązania?

Podczas zajęć starałam się tak poprowadzić dzieci, aby samodzielnie doszły do rozwiązania problemów. Napotykały problemy podczas konstruowania, np. Krokodyla. Po ukończeniu okazało się, że nie działa, tak jak powinien. Dzieci same doszły do wniosku, że muszą cofnąć się do etapu, w którym klocki zostały źle ułożone.

9. Jakie są Pani plany na przyszłość w kontekście wykorzystania podobnych narzędzi w nauczaniu przedszkolnym? Czy planuje Pani rozszerzyć ich użycie lub wprowadzić nowe technologie?

Jestem zwolennikiem wykorzystywania nowoczesnych, dostosowanych do poziomu dzieci narzędzi edukacyjnych. Na pewno będę wykorzystywać podobne narzędzia w dalszej edukacji. Sam robot Botzees ma niezliczoną ilość możliwości.

10. Czy ma Pani jakieś rady na nauczycieli, którzy chcieliby wdrożyć STEAM w swoich placówkach?

Przede wszystkim ważne jest nie bać się nowoczesnych technologii, tylko dostosować je do wieku i możliwości dziecka. Pozwolić dzieciom na popełnianie błędów i wyciąganie samodzielnych wniosków. Nie podawać dzieciom gotowej wiedzy na przysłowiowej tacy, tylko dać im możliwość działania.

Tutaj zobaczysz robota edukacyjnego BOTZEES

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *