Blog Moje Bambino
Blog Moje Bambino

Knowla Box i Edukacyjny Wszechświat

Porozmawiajmy z ekspertami o Knowla Box i Edukacyjnym Wszechświecie

 

SPIS TREŚCI:

1.Czym jest Kowla Box i Edukacyjny Wszechświat?

2.Eksperci o Knowla Box i Edukacyjnym Wszechświecie

2.1. Łukasz Gierek –  Fascynat edukacji oraz technologii

2.2. Marta Zamośna – Pedagog i terapeutka

2.3. Urszula Skorodziłło – Kognitywistyka i projektantka

Podsumowanie

 

Czym jest Kowla Box i Edukacyjny Wszechświat?

Knowla Box to multimedialne i interaktywne urządzenie, które pozwala na wyświetlanie obrazu na dowolnej podłodze lub ścianie. Posiada trzy rodzaje interakcji: klawiaturą z touchpadem, interaktywnymi pisakami oraz rzucanymi w obraz piłeczkami. Wszystkie te sposoby działania można dostosować pod własny styl pracy z uczniami. Nie wymaga żadnego montażu czy specjalistycznej obsługi. Posiada ono wbudowany komputer oraz projektor, przez co stanowi kompleksowe multimedialne rozwiązanie, które po włączeniu jest gotowe do działania. Stawia na intuicyjną obsługę oraz wsparcie merytoryczne czy technologiczne w czasie jego obsługi. Po więcej szczegółów dotyczących urządzenia zapraszamy na stronę https://mojebambino.pl/7360/Knowla-Box-Magiczny-Box

Do urządzenia stworzono platformę edukacyjną o nazwie Edukacyjny Wszechświat. Zawiera ona tematycznie pakiety z tysiącami różnych aktywności, które odpowiadają na potrzeby edukacyjne i angażują użytkowników. Edukacyjny Wszechświat to aktualnie 11 różnych Planet (pakietów aktywności), które można zakupić oddzielnie lub w zestawach.

 

Na Edukacyjny Wszechświat składają się:

  • Planeta Fruu – planeta startowa, zawierająca aktywności z różnych obszarów, zainstalowana na każdym sprzęcie za darmo,
  • Planeta Hopsa – mądra zabawa dla przedszkoli,
  • Planeta Sigma – różnorodne ćwiczenia matematyczne,
  • Planeta Dż – logopedia w zaburzeniach mowy,
  • Planeta Ziuuu – sprawność ruchowa, relaks,
  • Planeta Smart – wiedza o kosmosie, rzuty techniczne, eksperymenty,
  • Planeta M – motoryka mała,
  • Planeta Kontrast – percepcja wzrokowa,
  • Planeta Spe – specjalne potrzeby edukacyjne,
  • Planeta Emo – rozwój emocjonalny.

 

Więcej informacji o Edukacyjnym Wszechświecie oraz poszczególnych planetach znajduje się tutaj https://mojebambino.pl/1122028/Knowla-Box-urzadzenie-10-planet/ZEST5924?c=22

Wielofunkcyjna tablica multimedialna pozwalająca na wyświetlanie obrazu i interakcję zarówno na ścianie, jak i podłodze.

Eksperci o Knowla Box i Edukacyjnym Wszechświecie

Łukasz Gierek – Fascynat edukacji oraz technologii

Łukasz Gierek od lat związany jest z edukacją w obszarze IT. Z zaangażowaniem i pasją uczy przedmiotów informatycznych w szkole technicznej, jest wykładowcą akademickim w szkołach wyższych.

Jego kompetencje jako edukatora w obszarze nowych technologii potwierdzają tytuły MIEExpert Microsoft Innovative Educator Expert, MIEFellow – Microsoft Innovative Educator Fellow oraz Skype Master Teacher. Jako trener i prelegent występuje na konferencjach dla nauczycieli na całym świecie: od Toronto, przez Singapur, Helsinki po Wiedeń. Przez kapitułę ekspertów oraz praktyków skupionych wokół Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce został zaliczony do grona 100 osób, które w wybitny sposób przyczyniły się do rozwoju umiejętności cyfrowych w Polsce w 2019 r.
Jest entuzjastą nowych technologii i od lat zaszczepia tę pasję w swoich uczniach, studentach i słuchaczach.

Dla Knowli współtworzy, konsultuje i waliduje treści oraz sposób działania aplikacji, tworzy pomysły na aktywności rozwijające kompetencje programistyczne, myślenie analityczne, komputacyjne, przyczynowo-skutkowe.

 

Jakie było twoje pierwsze wrażenie, jak już dotknąłeś Knowlę Box? 

Na pewno efekt wow. Mówię teraz całkowicie poważnie. To był taki efekt wow. Super ta wersja z piłeczkami i grafika, która tam była. Ja ją jeszcze widziałem wcześniej. Wcześniej była fajna, ale teraz, ta, która jest w tej chwili, jest do zjedzenia. Z resztą jak Ania (Product Owner w Knowla) pracowała w poprzedniej firmie, tam też był produkt, który miał prześliczną grafikę i to jest podstawa do tego, by ktoś chciał się bawić. Możesz mieć naprawdę super narzędzie, którym jest na przykład taka aplikacja na telefon stworzona przez pracowników Uniwersytetu w Harwardzie albo Massachusett. Ona się nazywa PHET. To jest aplikacja do nauki fizyki, chemii, matematyki, która ma straszną grafikę. Taką toporną, jakby się ją rysowało w Paint. Edukacyjnie, merytorycznie petarda. Graficznie zero. Przez to graficzne zero nie chcesz się tego uczyć. A tu się wszystko zgrywa. Masz grafikę piękną plus jeszcze masz merytorykę i to buduje ci cały obraz tego, czym jest Knowla.

 

Jaki potencjał technologiczny i edukacyjny widzisz w tym rozwiązaniu?

Bardzo duży. Od nauki podstaw programowania po myślenie krytyczne, po rywalizację związaną z gamifikacją na przykład. Wszystkie wasze gry, w które możemy grać w dublu, gramy razem z przeciwnikiem, który jest obok. Oprócz tego, że chcemy wygrać, będziemy się uczyli. To jest właśnie najciekawsze w tej całej historii. Plus mobilność. To jest też fajna sprawa, że nie musisz tego też trzymać w jednym miejscu, wieszać na ścianie, tylko po prostu przenosić. Ma kółeczka. Ślicznie wygląda. Jest prosty, jeżeli chodzi o użytkowanie. Za bardzo z tym stać się nic nie może.

 

Czy twoim zdaniem warto, by Knowla pojawiła się w każdej szkole?

Myślę, że tak. Jeżeli chodzi o target do klas jeden-trzy czy nawet trochę starsze,to jest to idealne narzędzie do tego, by uczyć się bawiąc i bawić się ucząc. To jest taka podstawa, bo to też daje możliwość takiego super fanu i uczysz się, nie wiedząc, że się uczysz. To jest najfajniejsze w tym wszystkim. Plus zasób zadań czy gier, który jest wciąż rozbudowywany. To powoduje, że nie da się w niej nudzić.

Wielofunkcyjna tablica multimedialna pozwalająca na wyświetlanie obrazu i interakcję zarówno na ścianie, jak i podłodze.

 

Marta Zamośna – Pedagog i terapeutka

Marta Zamośna jest doświadczonym pedagogiem z wieloletnią praktyką z zaangażowaniem pracującym z dziećmi szkolnymi, w tym dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, emocjonalnych, społecznych, motorycznych i poznawczych.

Z pedagogiki uczyniła swoje powołanie i pasję. Ukończyła pedagogiczne studia kierunkowe o specjalizacji opiekuńczo-wychowawczej, które uzupełniła dyplomem z Terapii Pedagogicznej oraz kolejnym z Terapii i Edukacji Osób ze Spektrum Autyzmu. Od wielu lat pracuje jako pedagog szkolny. Prowadzi autorskie zajęcia korekcyjno-kompensacyjne oraz rewalidację dla dzieci ze spektrum autyzmu w wieku od przedszkola po szkołę średnią. Jest terapeutą ręki i zaburzeń motoryki małej I i II stopnia. Poza pracą zawodową angażuje się również w działania świetlic socjoterapeutycznych oraz Ośrodka Interwencji Kryzysowej. Pracuje z dziećmi z ADHD, z FAS, dziećmi z rodzin alkoholowych oraz dziećmi krzywdzonymi. Jest prelegentką konferencji naukowo-szkoleniowych. Dla Knowli współtworzy, konsultuje i waliduje aktywności w aplikacjach skupione na potrzebach specjalnych dzieci, w tym dzieci z psychomotorycznymi deficytami rozwojowymi, zaburzeniami uwagi i koncentracji (ADHD, ADD), niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniami procesów uczenia się, spektrum autyzmu.

Tworzy i rozwija pomysły na ćwiczenia Knowli na potrzeby terapii zajęciowej, kształcenia specjalnego, rewalidacji, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.

Na jakie potrzeby (specjalne potrzeby) edukacyjne odpowiada Knowla Box i Edukacyjny Wszechświat. W jaki sposób może wspomóc rozwój dzieci?

Wszechstronny. Tu jest tak dużo rzeczy, że właściwie wszystko. Dzisiaj sobie tak przypomniałam zawartość po tym okresie wakacyjnym i odkrywałam wszystko po kolei. Tu jest właściwie każda rzecz, która jest potrzebna w rozwoju dziecka. Począwszy od pisania, rysowania i ćwiczenia ręki. Na spostrzegawczość. Na zwykłą wymowę. Rozwija na pewno orientację przestrzenną. Percepcję wzrokową. Koordynację rękę-oko. Tu możemy wpisać wszystkie te rzeczy, które są potrzebne w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej i w mojej opinii to urządzenie je daje. Tylko znowu mądrze wykorzystaną. Jeśli będę korzystać z Knowla Box i będę tylko w niego wpatrzona, a nie będę w relacji z dzieckiem, to to też nie jest dobre.

Która z aplikacji podoba się ci najbardziej? Lub twoim podopiecznym?

Nie mam jednej. Dzieciaki też nie mają jednej. Jedna z moich dziewczynek uwielbiała to Tworzenie muzyki, o której mówiłam. Pozostałe dzieciaki chyba nie mają takiej jednej ulubionej. Był taki moment, że w Planecie Fruu jest łączenie dwóch takich samych zwierzątek i pojawia się kolejne (red. Aktywności na podłogę, Dopasowanie). To było takie szaleństwo w pewnym momencie. Dla mnie… Nie mam jednej. Lubię wszystkie te, które są związane z matematyką. Lubię wszystkie te, które rozwijają logiczne myślenie. A także te, które rozwijają pisanie po śladzie. Dlatego, że my piszemy po śladzie w zeszycie, a nie ćwiczymy z dziećmi pisania w innych płaszczyznach. Jak wrzucam Knowlę Box na ścianę, to jest inna płaszczyzna, której my nie wykorzystujemy zupełnie, a to jest bardzo ważne. Dlatego w grafomotoryce: rzut na ścianę, rzut na podłogę, to jest genialne dla mnie. Ale tej jednej aktywności to nie mam.

Jaka jest twoja rada dla innych nauczycieli, którzy będą uruchamiać to urządzenie po raz pierwszy?

Tego nie można zepsuć. To jest pierwsza rzecz. Próbuj. Kombinuj. Odkrywaj. Zdobywaj. Doświadczaj. Przede wszystkim: dalej i dalej kombinuj oraz nie poddawaj się za pierwszym razem. Bo mi też wiele rzeczy nie wychodzi za pierwszym razem. Wiele jest takich rzeczy, że nie wiem o co chodzi w ogóle i próbuję i kombinuję.

 

Urszula Skorodziłło – Kognitywistyka i projektantka

Zafascynowana obserwacją i analizą działania zmysłów, mózgu i umysłu, w szczególności ich modelowaniem. W podejściu kognitywistycznym łączy wiedzę z zakresu filozofii, psychologii, informatyki, biologii, teorii informacji i komunikacji, lingwistyki i etyki.

Zajmuje się neurofizjologicznymi mechanizmami poznawczymi i komunikacyjnymi oraz ich językowymi uwarunkowaniami. Konstruuje i analizuje narzędzia psychometryczne (konstrukcja testów, analiza wyników, konstruowanie baterii testów, badanie uczestników), opracowuje narzędzia KEW do ewaluacji warsztatów. Ukończyła liczne kursy i szkolenia, w tym z przeprowadzania badań Wiedeńską Baterią Testów, przeprowadzania badań za pomocą eye-trackera, projektowania aplikacji i badań w UX. Bierze udział w projektach badawczych, w tym Normalizacji Wiedeńskiej Baterii przy współpracy z Schuhfried GmbH w Test&Reaserch Center w Laboratorium Badania Rozumowania Psychologii UAM. Prowadzi warsztaty i szkolenia. Jako prelegentka i uczestniczka bierze udział w licznych konferencjach naukowych. Jest autorką wielu naukowych publikacji.

Dla Knowli współtworzy, konsultuje i waliduje treści do aplikacji. Opracowuje sposoby przebiegu ćwiczeń, dostosowuje materiał do możliwości poznawczych dziecięcych odbiorców, dba o adekwatność przekazywanej wiedzy, projektuje skuteczne ścieżki nabywania nowych umiejętności, opracowuje metody ewaluacji, dba o zgodność z podstawą programową.

W jaki sposób powstają kolejne aktywności?

Na początku zastanawiamy się, czego dotyczy cała Planeta oraz jakie umiejętności czy wiedzę powinna ona wspierać. W tym celu robimy research: na grupach, wśród nauczycieli, pedagogów czy terapeutów. Przeglądamy podstawę programową czy już obecne na rynku rozwiązania: aplikacje, gry oraz inne rozwiązania analogowe lub podręcznikowe. Później nadchodzi bardziej kreatywny proces, w którym wymyślamy, w jaki sposób dana aktywność powinna działać. Następnie pomysł przedstawiamy zespołowi programistów i grafików. Wtedy już wspólnie wypracowujemy aktywności, które po licznych testach trafiają do sprzedaży.

Możesz podać jakiś przykład zabawy na Knowla Box?

W Planecie Pi jest aktywność Kodowanie wzorami. Może być to rozrywka dla jednej osoby, w ramach której symetrycznie odwzorowuje dany obrazek, wciskając odpowiednie kafelki. Możemy jednak stworzyć z tego zadanie w parach, gdzie jedna osoba podaje instrukcje, a druga zaznacza odpowiednie pola. Wtedy jest to też zadanie na kooperację czy współpracę. Ponadto podbija wartość programistyczną, bo te przekazywane wskazówki, to nic innego jak pewnego rodzaju algorytm.

Co w związku ze swoją wiedzą i doświadczeniem sądzisz o Knowla Box i Edukacyjnym Wszechświecie?

Kiedy tworzyła się Knowla Box, pierwsze Planety Edukacyjnego Wszechświata i wizja całej marki, byłam nieco z boku całego procesu i przyglądałam się temu z zainteresowaniem. Cały projekt urządzenia, wykorzystanych technologii, nowych aktywności wydawał mi się bardzo ciekawy, a kiedy połączyło się to z pewną wizją edukacji przez zabawę oraz dostosowywania pod dysfunkcje, to już przepadłam. Mogłabym debatować, co mi się podoba lub nie, ale prawda jest taka, że dla mnie zawsze jest właściwie za mało. Zawsze mogłoby być więcej zabawy, bardziej pokrętnych sposobów na naukę czy rozwoju. Powstające aplikacje mają nie być kolejnym dodatkowym i technologicznym podręcznikiem, ale czymś więcej, co sprawiłoby uśmiech na buziach dzieci i nauczycieli. W tym też kierunku chciałabym, by powstawały aktywności. Wracając jednak do mojego wykształcenia, na zajęciach dość często skupialiśmy się na zmyśle wzroku z różnych perspektyw. I kiedy myślę na przykład o Planecie Kontrast, która odpowiada za dostosowywanie pod osoby z dysfunkcjami wzroku, to wydaje mi się, że nie dotknęliśmy jeszcze całości problemów, jakie się mogą tu pojawić, a dysfunkcje wzroku mogą być naprawdę różne — od niedowidzenia w całym lub częściowym polu, różne widzenie kolorów, rozpoznawanie kształtów, przedmiotów, całości, części, widzenie ruchu i tak dalej. Dużo więc pracy przed nami.

Wielofunkcyjna tablica multimedialna pozwalająca na wyświetlanie obrazu i interakcję zarówno na ścianie, jak i podłodze

 

Podsumowanie

Knowla Box oraz Edukacyjny Wszechświat stanowi świetne rozwiązanie edukacyjne dla szkół i przedszkoli, nad którym czuwają eksperci. Przyglądają się oni urządzeniu oraz planetom, biorąc pod uwagę własne wykształcenie i doświadczenia. Zróżnicowanie ich profilów sprawia, że Edukacyjny Wszechświat zyskuje praktyczniejszą i merytoryczną warstwę w każdej aktywności. Niezmiennie jednak wszyscy potwierdzają, że warto wybrać się w tę technologiczną oraz edukacyjną podróż wraz z Knowlą.