Blog Moje Bambino
Blog Moje Bambino

Wsparcie rozwoju motoryki małej u dzieci

Rozwój motoryki małej z Edukacyjnym Wszechświatem Knowla Box.

 

SPIS TREŚCI:

Czym jest motoryka mała?

Znaczenie rozwoju motoryki małej wśród dzieci

Zaburzenia motoryki małej u dzieci

Edukacyjny Wszechświat Knowla – multimedialne, interaktywne wsparcie rozwoju dziecka

Ćwiczenia motoryki małej w Edukacyjnym Wszechświecie Knowla Box

Jest ich więcej

Znajdź swoją planetę w Edukacyjnym Wszechświecie Knowla

  • Czym jest motoryka mała?

    Motoryka mała to termin określający wszystko, co związane jest ze sprawnością i precyzyjnymi ruchami dłoni oraz palców. Sprawność motoryczna nie pojawia się u dziecka wraz z narodzinami, kształtuje się poprzez odpowiednie fazy rozwojowe, które to należy wspomagać odpowiednimi aktywnościami. Motoryka mała obejmuje ruchy o małym zakresie, jednak wymagające skupienia i koncentracji uwagi, są to czynności związane z pisaniem, rysowaniem, malowaniem, rzeźbieniem, ugniataniem, wycinaniem, chwytaniem, zapinaniem guzików, zamków, układaniem klocków, czy wiązaniem butów. Mała motoryka jest zatem podstawą do ogólnej zręczności, a jej odpowiedni rozwój ma wielki wpływ na sprawne wykonywanie codziennych czynności, co za tym idzie – późniejsze funkcjonowanie dziecka w dorosłym życiu.

    Znaczenie rozwoju motoryki małej

  • wśród dzieci

    Prawidłowy, bądź nieprawidłowy rozwój motoryki małej wpływa na dalsze życie i funkcjonowaniu dziecka. Kształtowanie się zdolności z obszaru malej motoryki rozpoczyna się w wieku niemowlęcym. Początkowo dziecko uczy się chwytać, następnie układać, czy trzymać. W prawidłowo przebiegającym rozwoju małej motoryki, z reguły dziecko już w drugim roku życia buduje pierwsze wieże z klocków i potrafi podrzucić piłkę, czy – choć jeszcze nieporadnie – trzymać łyżkę. W trzecim roku życia maluch potrafi już narysować prostą i pionową linię, jak również inne nieskomplikowane kształty. Czwarty rok życia to czas, w którym ruchy dłoni są bardziej precyzyjne, dziecko jest samodzielne, tworzy bardziej skomplikowane rysunki,  by w piątym oraz szóstym roku życia potrafić już nazwać oraz narysować figury geometryczne, łączyć ze sobą kropki, czy znaki graficzne. Tak przebiegający rozwój małej motoryki rzutuje na kolejne lata rozwoju i funkcjonowanie dziecka w szkolne: na naukę pisania, precyzję oraz szybkość ruchów, umiejętność koncentracji, czy rozwój zdolności manualnych.

    Zaburzenia motoryki małej u dzieci

    Dzieci, u których występują problemy z rozwojem małej motoryki mają codzienne problemy w czynnościach, wymagających samodzielności. Zaburzenia przejawiają się poprzez brak koordynacji pracy rąk i palców, spowolnione ruchy, problemy z prawidłowym chwytaniem zabawek, czy sztućców, jak również małym, bądź całkowitym brakiem precyzji w ruchach dłoni. Maluch, u którego występują zaburzenia rozwoju małej motoryki jest niechętny do czynności manualnych, ma problemy z ubieraniem się, przejawia niechęć do dotykania nieznanych faktur i przedmiotów. Należy jednak pamiętać, że w przypadku motoryki małej istnieje możliwość ciągłej pracy, ćwiczeń i minimalizowania nieprawidłowości. Odpowiednie aktywności usprawniające zdolności motoryczne mogą odbywać się w domu, jak również w przedszkolu, czy szkole.

     

    Edukacyjny Wszechświat Knowla – multimedialne, interaktywne wsparcie rozwoju dziecka

    11 planet tematycznych , autorskie aplikacje, skupione na określonych obszarach rozwoju, bogata oprawa merytoryczna, angażujące dzieci aktywności – wszystko to tworzy Edukacyjny Wszechświat Knowla. Nabywanie nowych kompetencji przez dzieci odbywa się poprzez najskuteczniejszą formę nauczania, jaką jest zabawa. W trakcie wykonywania określonych w aplikacjach zadań, uczniowie rozwijają konkretne umiejętności. Edukacyjny Wszechświat Knowla poprzez świetną zabawę wspomaga rozwój dzieci w wielu obszarach, z czego jednym z nich jest rozwój małej motoryki, której zostało poświęcone wiele ciekawych aktywności.

    Knowla Box to innowacyjna pomoc multimedialna – interaktywne narzędzie dydaktyczne umożliwiające wyświetlanie obrazu i interakcję na ścianie lub na podłodze, w pionie, bądź w poziomie.

    knowla-box-motoryka-mala

    Ćwiczenia motoryki małej w Edukacyjnym

    Wszechświecie Knowla Box

    W Edukacyjnym Wszechświecie znajdziemy wiele aktywności, które mogą wspomóc dzieci w rozwoju motoryki małej. Nawet mniej związane z nią tematycznie aplikacje będą w sobie zawierać trening tej zdolności ze względu na wykorzystanie interaktywnych pisaków. Interaktywne pisaki są narzędziem do precyzyjnych działań na urządzeniu. W dalszej części artykułu zaprezentowano przegląd aplikacji wspierających motorykę małą z wszystkich Planet Edukacyjnego Wszechświata.

    Wszystkie z wymienionych aktywności można wykorzystać do zajęć z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część z nich posiada różne udogodnienia, które można wykorzystać w czasie zajęć terapeutycznych czy wyrównawczych. Częściowo przedstawimy je w artykule poniżej. Co jednak najważniejsze, to wybór aktywności należy podyktować celom zajęć, czy dopasowaniem profilu aktywności pod preferencję i możliwości wychowanka.

    Aktywność Planeta Aplikacje
    Nauka pisania Planeta M

    Planeta Kontrast

    Planeta Spe

    Rysuj cyfry po śladzie

    Rysuj litery po śladzie

    Pisz po śladzie

    Rysuj szlaczki po śladzie

    Precyzja pisania – nie oddalaj się od linii Planeta Kontrast Rysowanie symetryczne

    Rysuj światłem

    Rysuj światłem na dwie ręce

    Kolorowanie – pokoloruj co chcesz Planeta M

     

     

    Planeta Emo

    Planeta Dż

    Planeta Spe

    Pokoloruj obrazek

    Pokoloruj cyfry

    Pokoloruj litery

    Pokoloruj emocje

    Koloruj według liter/cyfr

    Wypełnij kolorem

    Precyzyjne ruchy – traf w odpowiednie kratki Planeta Pi

     

    Planeta Kontrast

    Koduj wzorami

    Koduj kolorami

    Rysuj światłem po kształcie

    Precyzja w przestrzeni 3D Planeta Smart Układanka 3D

    Konstrukcje 3D

Nauka pisania w Planecie M

Aplikacje w Planecie M: Rysuj cyfry po śladzie (od 0 do 9), Rysuj litery po śladzie (od A do Ż, Alfabet z polskimi znakami, tę aplikację znajdziecie również w Planecie Kontrast jako Pisz po śladzie, gdzie można m.in. dostosować dodatkowo wielkość liter, czy tło), Rysuj szlaczki po śladzie (tę aplikację znajdziecie również w Planecie Spe w uproszczonej wersji jako Pisz po śladzie).

Kiedy mowa o motoryce małej, to bardzo szybko wiążemy ją z precyzją, jaką trzeba wykształcić w czasie nauki pisania. Wymienione wyżej aplikacje uczą pisania liter i cyfr w odpowiedniej kolejności stawiania znaku oraz w wymaganym przez kaligrafię kształcie. To najważniejsze dwa cele, jakie postawione są w tej aktywności.

Po włączeniu aktywności pojawi nam się kształt wybranej litery lub cyfry w formie pisanej lub też wybrane szlaczki. Zadaniem uczestnika jest wypełnić kształt zgodnie z pokazywaną kolejnością pisania. W przypadku próby kreślenia w inny sposób, dane linie nie będą się zapełniać.

knowla-planeta-m

Wszystkie wymienione aktywności posiadają ustawienia, które pozwolą dostosować zabawę do osób  ze specjalnymi potrzebami. W trakcie kreślenia znaków, pojawiają się nam mieniące się kryształki, które mogą wzbogacić rozgrywkę. Przyczynić się jednak mogą również do większego rozproszenia uwagi u osób, które posiadają deficyt uwagi. Efekt iskrzenia jest możliwy do wyłączenia w panelu bocznym. W Planecie Kontrast istnieje również możliwość dostosowania tła lub wielkości liter pod osoby z zaburzeniami widzenia. W Planecie SPE szlaczki zostały uproszczone oraz pojawia się ich mniej na jednej planszy.

 

Nie oddalaj się od linii

Aplikacje: Rysowanie symetryczne (Planeta Kontrast), Rysuj światłem (Planeta Kontrast), Rysuj światłem na dwie ręce (Planeta Kontrast)

Są to aktywności na precyzję pisania, ale po pierwsze nie na znakach piśmienniczych, po drugie zaś aplikacje te pozwalają na nieco większą swobodę pisania, ale jednocześnie pilnują odjeżdżania od wyznaczonego kształtu. Jeśli zbyt daleko od przerywanej linii przeciągniemy pisakiem, to zadanie zakończy się porażką.

Na ekranie pojawia się pewien kształt. Naszym zadaniem jest rysowanie pisakiem po przerywanej linii tak, aby dokończyć pojawiający się tam kształty.  Jeśli zbyt daleko od przerywanej linii przeciągniemy pisakiem, to zadanie zakończy się porażką. W ramach aplikacji Rysuj światłem na dwie ręce zalecamy jednoczesne rysowanie dwoma pisakami w obu dłoniach, co doskonale wpływa na równoczesne stymulowanie obu półkul mózgu. Jest to również aplikacja, którą rozszerzyliśmy o różną tolerancję wychodzenia poza linię, co może ułatwić pracę osobom, które nie są tak sprawne, jeśli chodzi o motorykę małą.

planeta-kontrast-knowla

 

Pokoloruj, co chcesz

Aplikacje: Pokoloruj obrazek (Planeta M), Pokoloruj cyfry (Planeta M), Pokoloruj litery (Planeta M), Pokoloruj emocje (Planeta Emo), Koloruj według liter/cyfr (Planeta Dż), Wypełnij kolorem (Planeta Spe)

W Edukacyjnym Wszechświecie znajduje się wiele tematycznych kolorowanek. Działają one na kilka różnych sposobów, m.in. w trybie rysowania zapełniamy linie w podobny sposób, co w tradycyjnych kolorowankach na papierze. Wybieramy odpowiedni kolor oraz grubość pędzla. Następnie poruszając pisakiem, jak kredką, dodajemy kolorów obrazkowi. Musimy być ostrożni, żeby nie wyjechać za linię, bo tą również możemy zasłonić kolorując.

Dostępne są różnorodne wzory, które posiadają różny stopień skomplikowania obrazków, dzięki czemu możemy je podzielić według trudności. Obrazki możemy wybrać również tematycznie pod aktualnie poruszany problem. Znajdują się tu także kolorowanki związane z emocjami i relacjami międzyludzkimi.

knowla-planeta-dz

 

Traf w odpowiednie kratki

Aplikacje: Koduj wzorami (Planeta Pi),

Koduj kolorami (Planeta Pi),

Rysuj światłem po kształcie (Planeta Kontrast)

Wszelkie precyzyjne ruchy potrzebne są również w trakcie wybierania odpowiednich kratek do zamalowania lub odtworzenia wzoru. Nie są one duże, więc trzeba uważać, by trafić w odpowiednią.

Koduj wzorami/Rysuj światłem po kształcie to aktywność, w której musimy odtworzyć wzór symetrycznie. Na ekranie pojawi się kratkowana tablica. Po jednej ze stron będziemy mieli zaprezentowany wzór, natomiast po drugiej stronie miejsce by go odtworzyć. Prawidłowo zaznaczone kratki podświetlają się na zielono, a nieprawidłowe na czerwono. W tej aktywności na Planecie Kontrast jest szansa na dopasowanie tła pod specjalne potrzeby ucznia.

Koduj kolorami to aktywność, w której mamy pokolorować obrazek po cyferkach. Każdej kratce przypisany jest numer, a każdemu numerowi kolor. Kratka może być pomalowana jedynie właściwym kolorem. W przeciwnym razie pokazuje nam się smutna buźka.

knowla-planeta-pi

 

Precyzja w przestrzeni 3D

Aplikacje:Układanka 3D (Planeta Smart),

Konstrukcje 3D (Planeta Smart)

Zaznaczanie odpowiednich kratek również będzie istotne w tych aplikacjach, ale tym razem robimy to wszystko w przestrzeni 3D. Innym ruchem, który możemy ćwiczyć w tej aplikacji, jest precyzyjne obracanie całej figury za pomocą pisaka z wciśniętym na nim przyciskiem. Każdy, nawet najmniejszy ruch, będzie miał tu znaczenie.

Obie aplikacje opierają się o rzuty techniczne figur na płaszczyznę. W przypadku Układanki 3D musimy zaznaczyć kratki, które odpowiadają widokowi figury we wszystkich 3 perspektywach. Natomiast w Konstrukcjach 3D sytuacja jest odwrotna. Naszym zadaniem jest tak ustawić kubiki, żeby odpowiadały przedstawionemu rzutowi technicznemu.

planeta-3-d-knowla

 

A we Fruuuu znajdziesz…

Aplikacje Fruu – Aktywności dedykowane na podłogę:

Rysowanie, Kolorowanki, Labirynty, Połącz linie, Szlaczki, Przerysuj, Puzzle, Łączenie, Budowanie, Liczenie, Dodawanie, Mnożenie

W tej Planecie, dostępnej na wszystkich urządzeniach Knowla Box, również znajdą się aplikacje do treningu motoryki małej. W większości z nich nie znajdziemy jednak żadnych algorytmów kontrolujących ruch, czy jego prawidłowość. Nie mniej jednak każda z nich może dostarczyć nieco rozrywki.

Każda z tych aktywności działa nieco inaczej, jednak wspólnym ich mianownikiem jest ruch pisakiem po ekranie. Działanie tych aktywności jest bardzo podobne do rysowania długopisem po kartce.

Jest ich więcej

W Edukacyjnym Wszechświecie jest więcej aplikacji, które można wykorzystać w czasie treningu rozwoju motoryki małej. Na szczególne wyróżnienie zasługują jeszcze: Połącz kropki (Planeta Spe), Ułóż puzzle (Planeta M, Planeta Spe), Puzzle z emocjami (Planeta Spe), Graj w domino (Planeta M), Domino z emocjami (Planeta Emo), Labirynty emocji (Planeta Emo), Potworne labirynty (Planeta Spe), Odtwórz kształt (Planeta Dż).

Warto również pamiętać, że motoryka mała nie będzie się prawidłowo rozwijać bez rozwoju motoryki dużej, którą to możemy ćwiczyć w ramach różnych aktywności Edukacyjnego Wszechświata. To już jednak tematyka na inny artykuł.


Znajdź swoją planetę w Edukacyjnym Wszechświecie Knowla

 

planety-knowla-box

 

Planeta Fruu

(dołączana do wszystkich urządzeń Knowla w momencie zakupu)

Pakiet ponad 120 interaktywnych zadań z najróżniejszych obszarów rozwojowych. Znajdziecie w nim aktywności logiczne, sportowe, zręcznościowe oraz edukacyjne. Także te, które z powodzeniem wykorzystacie podczas zajęć rewalidacyjnych i korekcyjno-kompensacyjnych, pracując z dziećmi z zaburzeniami przetwarzania zmysłowego, koncentracji, komunikacji i procesów uczenia się. Ten najbardziej uniwersalny z naszych pakietów jest pakietem startowym i otrzymacie go w zestawie do każdego zakupionego urządzenia Knowla Box lub Knowla Wall. Zabawa zgłasza przygotowanie do zajęć!

 

Planeta M

Pakiet ponad 170 interaktywnych zadań wspierających rozwój motoryki małej u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Opracowane w nim aktywności grafomotoryczne poprawiają precyzję i kontrolę ruchów dłoni, palców i rąk, ćwiczą chwyt pisarski oraz ogólną zręczność w poruszaniu danym przedmiotem w celu wykonania określonego zadania, a także skoordynowanie ruchu i pracy obu rąk jednocześnie. Usprawniając koordynację wzrokowo-ruchową, trenują jednocześnie koncentrację i skupienie na wykonywanej czynności.

Planeta PI

Pakiet ponad 200 interaktywnych plansz, które w przyjazny sposób wprowadzają dzieci w świat programowania i kodowania. Aktywności są podzielone na 3 stopnie trudności tak, aby nawet przedszkolni użytkownicy mogli złapać informatycznego bakcyla. Pakiet przez naukę podstaw programowania, stymuluje doskonalenie umiejętności w wielu innych obszarach. Uczy logicznego myślenia i rozwiązywania problemów (myślenie komputacyjne, myślenie przyczynowo-skutkowe). Uruchamia wyobraźnię i kreatywność. Kształtuje charakter poprzez trening wytrwałości, cierpliwości i konsekwencji w dochodzeniu do rozwiązań. Wyposaża dzieci w niezbędne kompetencje przyszłości.

Planeta Kontrast

Pakiet ponad 50 interaktywnych zadań stworzonych z myślą o specjalnych potrzebach edukacyjnych najmłodszych z dysfunkcjami i niepełnosprawnościami wzrokowymi. Plansze dostosowane do percepcji dzieci niedowidzących i słabowidzących posiadają wyrazistą kolorystykę, jednolite tło, wyraźne elementy graficzne, uproszczone kontrastowe menu oraz ograniczoną liczbą ruchomych elementów. Zawarte w pakiecie zadania stymulują rozwój percepcji wzrokowej, poprawiają koordynację wzrokowo-ruchową, rozwijają orientację przestrzenną, usprawniają motorykę małą i dużą oraz ćwiczą zdolności poznawcze.

 

Planeta SMART

Pakiet ponad 90 interaktywnych eksperymentów, które wykorzystując metody pracy projektowej, prowadzenia doświadczeń i obserwacji, wprowadzają dzieci w fascynujący świat przyrody. Aktywności obejmują takie zagadnienia przyrodnicze jak powietrze, woda, gleba, rośliny i zwierzęta. Zawarte w pakiecie zadania rozbudzają w dzieciach ciekawość świata, uczą stawiania hipotez, przewidywania wyników, obserwowania i wyciągania wniosków. Rozwijają zdolność samodzielnego myślenia, podnoszą kompetencje w obszarach kreatywności i innowacyjności. Dzięki pracy w zespołach rozwijają zdolności komunikacyjne, umiejętność współpracy i rozwiązywania problemów.

 

Planeta SPE 

Pakiet ponad 80 interaktywnych zadań przeznaczonych dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zestaw różnorodnych, wszechstronnie opracowanych aktywności wspiera najmłodszych w kształtowaniu czynności intelektualnych, rozwijaniu kompetencji emocjonalno-społecznych i komunikacyjnych, stymuluje rozwój mowy. Zawiera zarówno elementy terapii logopedycznej, jak i ćwiczenia z zakresu zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i rewalidacyjnych. Pomaga rozwijać umiejętności poznawcze oraz usprawniać funkcje percepcyjno-motoryczne. Ćwiczy pamięć, koncentrację, spostrzegawczość i umiejętność logicznego myślenia.

knowla-edukacyjny-wszechswiat

Edukacyjny Wszechświat Knowla oraz urządzenie Knowla Box, znajdą Państwo w w sklepie internetowym: https://mojebambino.pl/7360/Knowla-Box-Magiczny-Box

Więcej informacji o Planetach, Aplikacjach, Funkcjonalności oraz idei Edukacyjnego Wszechświata uzyskają Państwo wchodząc na stronę: https://knowla.eu/