Skip to main content

Drukarki 3D to innowacyjne narzędzie do nauki modelowania 3D, które umożliwia nauczycielom prowadzenie zajęć lekcyjnych zgodnie z założeniami koncepcji STREAM. Dzięki Programowi Laboratoria Przyszłości te nowoczesne urządzenia mają szansę na dobre zagościć w polskich szkołach i przyczynić się do rozwijania u uczniów umiejętności XXI wieku. Coraz częściej wykorzystuje się je również do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Drukarki 3D umożliwiają odkrywanie wiedzy w działaniu

Zdobywanie wiedzy poprzez przeprowadzanie doświadczeń odmieniło proces edukacji. Tradycyjne uczenie się z książek ustąpiło miejsca zajęciom praktycznym, w których trakcie uczniowie eksperymentują i samodzielnie odkrywają świat nauki. Również rola nauczyciela uległa zmianie – stał się mentorem, który zachęca podopiecznych do badania określonej dziedziny i pomaga im usystematyzować zdobywaną wiedzę. Ważnym aspektem w wykorzystaniu drukarek 3D w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością jest wielozmysłowe angażowanie uczniów.

Na co wpływają u uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zajęcia z wykorzystaniem drukarek 3D?

  • Ćwiczenie skupienia i precyzji,
  • Wsparcie rozwoju motorycznego
  • Rozwój kompetencji psychospołecznych i interpersonalnych,
  • Nabywanie umiejętności związanych z pracą w grupie,
  • Aktywizację manualno-ruchowa i intelektualna,
  • Pozyskanie i utrwalenie wiedzy teoretycznej z omawianego zagadnienia,
  • Większą efektywność uczenia się,
  • Poszerzenie spektrum pozyskiwanych informacji przy wykorzystaniu zmysłu dotyku.

Którzy uczniowie zyskają na zajęciach z modelowania i druku 3D?

Drukarki 3D mają szeroki zakres zastosowania nie tylko na tradycyjnych lekcjach, ale także wykazują pozytywny wpływ na dzieci w trakcie procesu terapeutycznego. Na zajęciach praktycznych z użyciem tych urządzeń skorzystają między innymi uczniowie:

  • Niewidomi i niedowidzący (poprzez poznawanie zagadnień z wykorzystaniem zmysłu dotyku)
  • Z zaburzeniami zachowania, skupiania uwagi i koncentracji,
  • Z niepełnosprawnościami motorycznymi,
  • Ze słabo rozwiniętymi umiejętnościami społecznymi i komunikacyjnymi.

Jak wykorzystać drukarki 3D w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?

Doskonałym przykładem na użycie drukarek 3D w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi są ćwiczenia z tworzenia trójwymiarowych modeli jako zamienników droższych pomocy dydaktycznych. Dzięki temu uczniowie łączą przyjemne z pożytecznym – pomoce przez nich wytworzone będą wykorzystywane przez innych uczniów na pozostałych lekcjach w szkole. Dodatkowo zajęcia z wykorzystaniem drukarek 3D sprawdzą się w przypadku:

  • Terapii motoryki ręki,
  • Terapii integracji sensorycznej,
  • Zajęć rozwijających umiejętności społeczne i komunikacyjne,
  • Terapii matematycznej,
  • Terapii psychoneurologicznej.

W przypadku drukarki 3D firmy Skriware, dzięki bogatej obudowie merytorycznej, Skriware Academy, możliwe jest tworzenie różnorodnych pomocy dydaktycznych i opracowywanie autorskich konspektów zajęć, które uwzględniają indywidualne potrzeby dzieci ze SPE. Dzięki samodzielnemu tworzeniu scenariuszy nauczyciel najlepiej dostosuje stopień trudności lekcji do potrzeb dzieci oraz zoptymalizuje rozwijanie ich umiejętności.

Na wdrożeniu drukarek 3D do procesu nauczania zyskują nie tylko uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale także cała placówka. To dzięki nim możliwe jest w szkole nauczanie skrojone na miarę potrzeb XXI wieku, które rozwija u dzieci i młodzieży kluczowe kompetencje, mające olbrzymie znaczenie na rynku pracy. Organizując ćwiczenia z modelowania 3D, jako nauczyciel, przyczyniasz się do rozwoju zawodowego swoich podopiecznych i przygotowujesz ich do dorosłego życia. To dzięki Tobie będą mieli łatwiejszy start po ukończeniu szkoły.