Skip to main content

Drukarka 3D to urządzenie szeroko wykorzystywane na całym świecie w procesie dydaktycznym. Dzięki nim uczniowie mają szansę rozwijać w szkołach kreatywność, umiejętności analityczne, wyobraźnię przestrzenną i nauczyć się pracy metodą projektu. Angażując się w różne ciekawe projekty, mogą poszerzać swoje zainteresowania, przy jednoczesnym nabywaniu kompetencji zawodowych, które przydadzą im się po ukończeniu edukacji.

Pamiętasz Program Aktywna Tablica? Dzięki niemu digitalizacja na dobre zagościła w polskich szkołach, umożliwiając im prowadzenie nowoczesnych lekcji w formie zdalnej, hybrydowej i stacjonarnej. Program Laboratoria Przyszłości to kolejny krok, który ma na celu unowocześnienie polskich szkół i wyrównanie poziomu kształcenia. To niepowtarzalna okazja na zdobycie środków na zakup drukarek 3D!

Jaka powinna być idealna drukarka 3D dopasowana do potrzeb szkoły?

Idealna drukarka powinna cechować się:

  • prostotą obsługi
  • wytrzymałością
  • dostępem do wsparcia technicznego
  • oprawą merytoryczną

Dzięki powyższym właściwościom jej użytkowanie w trakcie lekcji nie będzie sprawiało problemów ani nauczycielom, ani uczniom. A to zaowocuje prostą ścieżką wdrożeniową w procesie dydaktycznym. Jeśli więc szukasz drukarki 3D, która posłuży Ci przez długie lata i zagwarantuje bezproblemową pracę na zajęciach, warto zdecydować się na urządzenie, które łączy w sobie właśnie te 4 cechy. Tylko tak masz gwarancję stworzenia profesjonalnej pracowni druku 3D.

Dlaczego tak ważne jest, by kupić drukarkę 3D z oprawą merytoryczną?

Zakup drukarki 3D i jej wdrożenie do procesu dydaktycznego to dla placówek spore przedsięwzięcie. Na szczęście dzięki Programowi Laboratoria Przyszłości pękła bariera finansowa, która dotychczas przekreślała marzenia szkół podstawowych o własnej pracowni druku 3D. Pozostaje jednak jeszcze jeden problem – kto przeszkoli nauczycieli z użytkowania sprzętu? Skąd możesz czerpać wiedzę o eksploatacji drukarek poza przeczytaniem ich instrukcji obsługi?

Właśnie tu wkracza oprawa merytoryczna, która pozwoli Ci zdobyć potrzebną wiedzę z obsługi sprzętu i pomoże Ci zorganizować zajęcia z wykorzystaniem drukarek 3D, dostarczając materiały edukacyjne i karty pracy.

Zortrax, FlashForge, a może Banach?

Jakie pakiety edukacyjne z drukarkami 3D wybrać, uwzględniając oprawę merytoryczną?

 

  • Pracownia Druku 3D SkriLab – W skład pakietu wchodzi drukarka Zortrax, a wraz z nią szkoła otrzymuje wsparcie w postaci platformy Skriware Academy, która zawiera scenariusze lekcji, karty pracy, e-kursy i prezentacje. Co więcej, platforma zintegrowana jest z biblioteką modeli 3D Skrimarket. Druk modeli spoza biblioteki również jest możliwy. Przy zakupie pracowni Druku 3D SkriLab wraz z Pracownią Robotyki SkriLab, możliwa jest wizyta w placówce pracowników firmy Skriware celem kalibracji i ustawień drukarki na miejscu.
  • Moje Bambino Sygnis Edu Lab 3D – Pakiet zawiera drukarkę FlashForge Adventurer 3 oraz 10 lekcji stworzonych w oparciu o podstawę programową, wyjaśniających podstawy modelowania 3D i obsługi drukarki. Dodatkowo dołączone do zestawu są karty pracy i podręcznik. Zyskujesz szkolenie, które trwa 4h oraz dostęp do portalu Sygnis Edu Lab.
  • Drukarka 3D Banach School z Pakietem Dydaktycznym – Wraz z drukarką 3D Banach School otrzymujesz instrukcję obsługi i pakiet metodyczny. Ponadto zyskujesz dostęp do biblioteki 500 modeli i możliwość wzięcia udziału w szkoleniu online.

Do powyższych pakietów dostępne są również pakiety rozszerzające, które pozwolą Ci jeszcze lepiej wykorzystać potencjał modelowania 3D w trakcie lekcji. Wszystkie drukarki spełniają wytyczne katalogu Ministerstwa Edukacji i Nauki, a materiały dydaktyczne są zgodne z podstawą programową.

Drukarka 3D i oprawa merytoryczna to nie wszystko. Co z filamentami?

Aby drukarka 3D mogła działać prawidłowo, potrzebny jest jej materiał eksploatacyjny. Filamentów na rynku jest sporo, w różnych wariantach cenowych. Powyższe drukarki funkcjonują na filamentach PLA, który jest najpopularniejszy i najczęściej używany. Dzięki temu nie ma najmniejszego problemu z jego dostępnością. Dodatkowym atutem filamentu PLA jest biodegradowalność – możesz w trakcie swoich zajęć poruszyć to zagadnienie pod kątem edukacji ekologicznej uczniów. Ważne jest jeszcze jedno – ilość zużytego filamentu rośnie wraz z wielkością pola roboczego i rozmiarem modelu, więc decydując się na drukarkę 3D, zwróć uwagę na tę wartość. Może minimalne pole robocze wielkości 15cm x 15cm x 15cm, będzie wystarczające na potrzeby Twojej placówki?

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze drukarki 3D?

Istnieją jeszcze drobne szczegóły, które wpływają na komfort pracy z drukarkami 3D, o których mówi się znacznie rzadziej. Ważnym aspektem jest możliwość nieprzerwanej pracy nad projektem, która może zostać wstrzymana przez brak filamentu. Jeśli drukarka nie została wyposażona w czujnik ilości filamentu, cały projekt idzie do kosza, ponieważ nie da się go ukończyć. W taki czujnik są wyposażone drukarki firmy Skriware (np. wspomniana wcześniej drukarka 3D Skrinter).

Automatyczne poziomowanie blatu pozwala na prawidłowy przebieg procesu drukowania i jest przydatny w sytuacjach, gdy drukarka często zmienia swoje położenie. Przenoszenie z jednego miejsca w inne zdarza się w przypadku wykorzystywania urządzenia w różnych pracowniach. Znacznie łatwiej drukarkę przenieść, niż zmieniać cały grafik korzystania z pracowni dla przeprowadzenia jednej lekcji z konkretną klasą.

Jeszcze inny ważny aspekt to warunki panujące w otoczeniu. Porządna drukarka wyposażona jest w solidną obudowę, która fizycznie chroni jej wnętrze przed kurzem i pyłem oraz zapobiega uszkodzeniu przez czynniki zewnętrzne. Dzięki temu może służyć długie lata bezawaryjnie, a części eksploatacyjne takie, jak łożyska, posłużą dłużej. Dodatkowo zamykana konstrukcja sprzyja zachowaniu środków bezpieczeństwa i zapobiega potencjalnemu poparzeniu w trakcie pracy.

Warto zwrócić uwagę jeszcze na to, by drukarka była wyposażona w szybę na froncie. Dzięki temu uczniowie mogą obserwować etapy tworzenia modelu, a drukarka będzie pracowała wydajniej. Nie będzie konieczności otwierania drukarki w celu sprawdzenia, na jakim etapie druku 3D jest tworzony projekt, co z kolei nie zagrozi prawidłowej pracy urządzenia.

Nie zapomnij postawić drukarki w dobrym miejscu. Sprawdzi się w tym celu szafka pod drukarkę, która umożliwia jednocześnie przechowywanie filamentów. Dodatkowo warto postawić ją pod ścianą, by zaoszczędzić miejsce w pracowni i ograniczyć ryzyko strącenia urządzenia z blatu.

Jakie są zalety wprowadzenia zajęć z druku 3D w szkole?

  • możliwość tworzenia w ramach ćwiczeń praktycznych pomocy dydaktycznych na inne lekcje (np. kości na biologię, bryły na zajęcia z geometrii),
  • ograniczenie wydatków szkoły na pomoce dydaktyczne,
  • wykorzystanie drukarek 3D do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. na terapii poznawczo-behawioralnej, przy ADD, ADHD, dysleksji),
  • możliwość zaangażowania uczniów w projekty i konkursy o zasięgu szkolnym i międzyszkolnym (np. wspólny projekt kilku szkół),
  • rozwijanie kompetencji i umiejętności uczniów, które są kluczowe na rynku pracy w XXI wieku,
  • możliwość wykorzystania drukarek 3D na wielu przedmiotach.

3 komentarze

  • www.xmc.pl pisze:

    Fajnego masz bloga i ciekawe na nim treści czy na serwerze wszystko sie zmieści ? pięknie frazujesz słowa zmuszasz przy tym do myślenia tym komentarzem życzę powodzenia 🙂

  • Dorota pisze:

    Cieszę się, że do szkół zostały wprowadzone zajęcia z druku 3D. Rzeczywiście u nas w szkole wykorzystuje się drukarki 3D np. do tworzenia pomocy dydaktycznych. Co do poruszonego tu wątku fillamentów PLA to u nas stosujemy akurat Tarfuse i dobrze się sprawdzają. Co do drukarki natomiast to rzeczywiście automatyczne poziomowanie blatu jest bardzo przydatne, podobnie jak i szyba na froncie. Pozdrawiam!

  • Aleksandra Pełka pisze:

    Zawsze miło się czyta, gdy ktoś pisze, że szkoła faktycznie wykorzystuje nowe technologie do pracy. W takim przypadku dobra drukarka to podstawa 🙂