Wady wymowy u dziecka mogą powodować szereg problemów komunikacyjnych.
Może to skutkować trudnościami w nawiązywaniu relacji, porozumiewaniu się z innymi a w konsekwencji także w codziennym funkcjonowaniu.
W przypadku, w którym rodzic lub nauczyciel dostrzega problemy w komunikacji dziecka, warto podjąć odpowiednie kroki, a często także wskazana jest wizyta u logopedy. Terapia logopedyczna pozwala niwelować lub ograniczać nieprawidłowości językowe. Bardzo często same ćwiczenia z logopedą są niewystarczające i należy kontynuować terapię w domu, aby pobudzić u dziecka prawidłowy rozwój mowy. Ćwiczenia wykonywane w domu utrwalają umiejętności nabyte przez dziecko podczas pracy w domu.
Warto zadbać o rozwój mowy i wymowy dzieci już od najmłodszych lat. Bawiąc się z dzieckiem można wplatać różne formy zabawy, które będą przy okazji kształtować prawidłową wymowę. Należy pamiętać jednak, żeby nigdy nie dobierać ćwiczeń samodzielnie i zawsze konsultować ćwiczenia z logopedą lub neurologopedą. Samodzielne dobieranie ćwiczeń może powodować odwrotny efekt do zamierzonego, możemy np. wzmacniać nie tę grupę mięśni, którą powinniśmy,
Proponowane zabawy i ćwiczenia to oczywiście jeden z pomysłów na spędzenie czasu z własnym dzieckiem. Ich celem jest stymulowanie rozwoju mowy poprzez ćwiczenia pamięci słuchowej, rytmu, ćwiczenia oddechowe oraz usprawniające aparat artykulacyjny.
Cele:
- Usprawnianie aparatu oddechowego
- Rozwijanie wyobraźni i aktywności twórczej
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH, KTÓRE RODZIC WRAZ Z DZIECKIEM MOŻE WYKONYWAĆ W CODZIENNYCH SYTUACJACH:
- Ptasi śpiew:
Po wysłuchaniu wiersza J. Tuwima pt. „Ptasie radio” bawimy się w naśladowanie ptasiego śpiewu.
Np.
Tru lu lu l ulu
Pio pio lo lo lo lo lo
Ćwir ćwir
Kukuryku
Kuku! Kuku!
Pi pi pi
Śpiewamy wraz z dziećmi bardzo cichutko i głośno.
- Dmuchawce:
Każde dziecko otrzymuje kolorowe piórko, podrzuca je i dmucha na nie tak, żeby jak najdłużej utrzymać je w powietrzu. Najważniejsze jest to, aby dziecko nabierało powietrze nosem, a wypuszczało ustami.
- Teleportacja:
Przenoszenie przy użyciu słomki małych elementów, np.
- Kotki dwa:
Wytłumacz dziecku, żer jego zadaniem jest wcielić się w rolę kotka kotek pije mleko (szybkie ruchy języka w przód i w tył, kotek oblizuje się (czubek języka okrąża szeroko otwarte wargi).
- Balonikowe zabawy:
Zabawę zaczynamy od nadmuchania balonika. Jeśli dziecko nie zdobyło jeszcze tej umiejętności ważne żeby próbowało i dmuchało w stronę otworu balona.
Następnie zaproponuj dziecku zabawę „Kto dalej przesunie balonik?”. Zadanie polega na tym, aby próbować jak najdalej dmuchnąć balon.
- Zamiana rolami:
Wytłumacz dziecku, że jego zadaniem jest „zamiana” w podane przez Ciebie zwierzątko i naśladowanie jego głosu, np. kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp., a następnie naśladowanie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.
- Wyścig piłek:
Zabawa polegająca na wyścigu piłeczek, w której zadanie polega na dmuchaniu na piłeczkę pingpongową. Która piłeczka dotrze pierwsza do mety, ta osoba wygrywa.
- Piórko:
Kładziemy piórko na stole i tłumaczymy dziecku, że jego zadaniem jest dmuchanie na piórko, w taki sposób, aby przemieszczało się po stole, ale aby nie spadło.
Zachęcamy do odwiedzenia sklepu Moje Bambino, w którym znajdziecie Państwo szereg pomocy logopedycznych do wykorzystania wraz ze swoimi dziećmi.