Blog Moje Bambino
Blog Moje Bambino

Zabawy dywanowe

Zabawy dywanowe w przedszkolu stanowią ważny element codzienności przedszkolnej. W ciągu dnia każdy przedszkolak powinien mieć chwilę czasu zarówno na szaleństwo i zabawę w przedszkolu, jak i odpoczynek. Dlatego nauczyciele przedszkola powinni znać i zawsze „mieć pod ręką” kilka propozycji zabaw dywanowych.

 

Dzieci w wieku przedszkolnym mają nadmiar energii, energii, którą nauczyciele wychowania przedszkolnego muszą w jakiś sposób poskromić. Zabawy dywanowe to rodzaj zabawy dla przedszkolaków, która łączy możliwość odpoczynku z zabawą. Nie jest to bowiem nic innego jak forma zabawy.

Spokojne zabawy dywanowe, stanowią cenne wsparcie w codziennej pracy nauczyciela. Pozwalają między innymi na:

  • uspokojenie grupy, w momentach nadmiernej pobudliwości,
  • odpoczynek po zajęciach ruchowych,
  • odpoczynek po posiłku,
  • urozmaicenie zajęć.

Zabawy w przedszkolu mogą przyjmować różną formę. Bardzo ważne miejsce wśród zabaw w przedszkolu stanowią zabawy dywanowe, które są cennym wsparciem dla nauczyciela. Można je wykorzystać praktycznie w każdej chwili i nie potrzeba do tego żadnych dodatkowych rekwizytów i pomocy dydaktycznych.

Oto kilka propozycji sprawdzonych zabaw w przedszkolu, odbywających się w pozycji siedzącej na dywanie, które dzieci wprost uwielbiają.

  1. JEŻ: dzieci siadają w kole, jedno wybrane dziecko siada w środku koła. Następnie wszystkie dzieci powtarzają ,,Na dywanie siedzi jeż, co on rob to my też”. Zgodnie z treścią wypowiedzianą przez dzieci osoba w środku koła (jeż) pokazuje ruchy, które powtarza reszta dzieci.
  2. WESOŁY MASAŻYK: dzieci siadają w kole, w ten sposób aby każde dziecko z jednej strony było odwrócone plecami do kolegi/koleżanki, a z drugiej aby miało plecy drugiego kolegi. Nauczycielka wypowiada poszczególne sposoby masażu według własnej inwencji, a dzieci wykonują masaż na pleckach dziecka przed sobą: np. Najpierw głaskamy plecki, następnie delikatnie pukamy, teraz ugniatamy… itp.
  3. STUDNIA: zabawa spoczynkowa, przy okazji której można wprowadzać lub utrwalać umiejętność liczenia. Na początek dzieci siadają w kole, jedno wybrane dziecko siada w środku i mówi ,,Wpadłem do studni”, reszta dzieci odpowiada ,,Na ile metrów?”, dziecko w środku koła odpowiada ,,Na … (np.4)”, dzieci tworzące koło pytają ,,A kto ma Cię wyciągnąć?” dziecko ze środka koła odpowiada wymieniając imię kolegi/koleżanki, po czym wymieniona z imienia osoba pociąga delikatnie za rękę osobę w studni tyle razy ile zostało wymienione (w tym przypadku 4 razy)
  4. HISTORYJKA: nauczycielka opowiada wymyśloną historyjkę, w której wymienionych zostaje dużo zwierząt, zjawisk pogodowych i gestów oraz mimiki, do których dzieci będą potrafiły podłożyć dźwięk w trakcie opowiadania historii. Zadaniem dziecka jest wydawanie dźwięków w czasie opowiadania historii np. Na łóżku leżał kot (dzieci wesoło „miauczą”….
  5. NÓŻKA: dzieci siadają w kole (ważne, aby koło było duże, żeby zapewnić swobodę ruchu i bezpieczeństwo) jedno wybrane dziecko skacze na jednej nodze. Dzieci tworzące koło wypowiadają słowa: „A w tym kole, a w tym kole jedna nóżka skacze, kto nie widział jednej nóżki niechże ją zobaczy. Trudno skakać jednej nóżce, bo skakanie męczy, wybierz sobie kogo wolisz, niechaj cię wyręczy. Po tych słowach, osoba w środku koła przestaje skakać, wychodzi z koła i zamienia się miejscami ze wskazaną osobą.
  6. KTO SIĘ PRZESIADŁ: Dzieci siadają w kręgu, jedno wybrane dziecko siada na środku koła i chowa głowę między nogami. W tym czasie dwoje dzieci z okręgu zamienia się ze sobą miejscami. Zadaniem dziecka w środku koła jest spróbować odgadnąć, kto zmienił swoje miejsce.

 

Podstawą zabaw dla przedszkolaków wykonywanych w pozycji siedzącej na podłodze jest wygodny dywan. Ważne aby był to dywan, nie wykładzina. Jeśli w placówce podłoga wyłożona jest wykładziną polecam wyposażyć się w materace. Istnieje kilka ciekawych propozycji, gdzie każdy z materaców przyjmuje niewielkie rozmiary i jest przeznaczony dla każdego dziecka osobno.

 

Opracowała:

Aleksandra Pełka: pedagog, animator kultury