Skip to main content

Zabawy dywanowe to doskonały sposób na połączenie zabawy z nauką i rozwijaniem umiejętności dzieci. Wykorzystanie dywanów w codziennych aktywnościach przedszkolnych pozwala na rozwój motoryki, kreatywności oraz współpracy w grupie.

Dzięki różnorodnym wzorom, kolorom i elementom edukacyjnym, zabawy te stają się nie tylko atrakcyjne, ale także edukacyjne. W tym wpisie podpowiemy, jak wykorzystać zabawy dywanowe, by wspierać rozwój dzieci w przyjemny i aktywny sposób.

Chłopiec w trakcie zabawy dywanowej w przedszkolu

Zabawy dywanowe w przedszkolu stanowią ważny element codzienności przedszkolnej. Dzieci w wieku przedszkolnym mają nadmiar energii, energii, którą nauczyciele wychowania przedszkolnego muszą w jakiś sposób poskromić. Zabawy dywanowe to rodzaj zabawy dla przedszkolaków, która łączy możliwość odpoczynku z zabawą. Nie jest to bowiem nic innego jak forma zabawy.

W ciągu dnia każdy przedszkolak powinien mieć chwilę czasu zarówno na szaleństwo i zabawę w przedszkolu, jak i odpoczynek. Dlatego nauczyciele przedszkola powinni znać i zawsze „mieć pod ręką” kilka propozycji zabaw dywanowych.

Spokojne zabawy dywanowe, stanowią cenne wsparcie w codziennej pracy nauczyciela. Pozwalają między innymi na:

  • uspokojenie grupy, w momentach nadmiernej pobudliwości,
  • odpoczynek po zajęciach ruchowych,
  • odpoczynek po posiłku,
  • urozmaicenie zajęć.
Dziecko bawiące się w przedszkolu na dywanie

Zabawy w przedszkolu mogą przyjmować różną formę, a bardzo ważne miejsce wśród nich stanowią zabawy dywanowe, które są cennym wsparciem dla nauczyciela. Można je wykorzystać praktycznie w każdej chwili i nie potrzeba do tego żadnych dodatkowych rekwizytów i pomocy dydaktycznych. Oto kilka propozycji sprawdzonych zabaw w przedszkolu, odbywających się w pozycji siedzącej na dywanie, które dzieci wprost uwielbiają.

JEŻ: dzieci siadają w kole, jedno wybrane dziecko siada w środku koła. Następnie wszystkie dzieci powtarzają ,,Na dywanie siedzi jeż, co on robi to my też.” Zgodnie z treścią wypowiedzianą przez dzieci osoba w środku koła (jeż) pokazuje ruchy, które powtarza reszta dzieci.

 

WESOŁY MASAŻYK: dzieci siadają w kole, w ten sposób, aby każde dziecko z jednej strony było odwrócone plecami do kolegi/koleżanki, a z drugiej, aby miało plecy drugiego kolegi. Nauczycielka wypowiada poszczególne sposoby masażu według własnej inwencji, a dzieci wykonują masaż na pleckach dziecka przed sobą: np. Najpierw głaskamy plecki, następnie delikatnie pukamy, teraz ugniatamy… itp.

 

STUDNIA: zabawa spoczynkowa, przy okazji której można wprowadzać lub utrwalać umiejętność liczenia. Na początek dzieci siadają w kole, jedno wybrane dziecko siada w środku i mówi ,,Wpadłem do studni”, reszta dzieci odpowiada ,,Na ile metrów?”, dziecko w środku koła odpowiada ,,Na … (np.4)”, dzieci tworzące koło pytają ,,A kto ma Cię wyciągnąć?” dziecko ze środka koła odpowiada wymieniając imię kolegi/koleżanki, po czym wymieniona z imienia osoba, pociąga delikatnie za rękę osobę w studni tyle razy, ile zostało wymienione (w tym przypadku 4 razy).

HISTORYJKA: nauczycielka opowiada wymyśloną historyjkę, w której wymienionych zostaje dużo zwierząt, zjawisk pogodowych i gestów oraz mimiki, do których dzieci będą potrafiły podłożyć dźwięk w trakcie opowiadania historii. Zadaniem dziecka jest wydawanie dźwięków w czasie opowiadania historii np. Na łóżku leżał kot (dzieci wesoło „miauczą”….

NÓŻKA: dzieci siadają w kole (ważne, aby koło było duże, żeby zapewnić swobodę ruchu i bezpieczeństwo) jedno wybrane dziecko skacze na jednej nodze. Dzieci tworzące koło wypowiadają słowa: „A w tym kole, a w tym kole jedna nóżka skacze, kto nie widział jednej nóżki niechże ją zobaczy. Trudno skakać jednej nóżce, bo skakanie męczy, wybierz sobie kogo wolisz, niechaj cię wyręczy. Po tych słowach, osoba w środku koła przestaje skakać, wychodzi z koła i zamienia się miejscami ze wskazaną osobą.

KTO SIĘ PRZESIADŁ: Dzieci siadają w kręgu, jedno wybrane dziecko siada na środku koła i chowa głowę między nogami. W tym czasie dwoje dzieci z okręgu zamienia się ze sobą miejscami. Zadaniem dziecka w środku koła jest spróbować odgadnąć, kto zmienił swoje miejsce.

Zabawy dywanowe odgrywają niezwykle ważną rolę w codziennym życiu przedszkolaków. Są nie tylko formą rozrywki, ale także skutecznym narzędziem wspierającym rozwój fizyczny, intelektualny i emocjonalny dzieci. Wykorzystanie dywanów edukacyjnych w codziennych zajęciach daje maluchom przestrzeń do twórczej zabawy, nauki oraz interakcji z rówieśnikami. Dzieci, siedząc na podłodze, angażują się w różne gry, które rozwijają ich zdolności motoryczne, uczą współpracy, komunikacji oraz rozwiązywania problemów.

Dzięki zabawom dywanowym dzieci uczą się, jak ważne jest współdziałanie w grupie, rozwijają wyobraźnię i uczą się nowych pojęć w sposób, który jest naturalny i przyjemny. Aktywności te pomagają również w kształtowaniu podstawowych umiejętności, takich jak rozpoznawanie kształtów, kolorów, liczb, liter czy rozwój orientacji przestrzennej. Podstawą zabaw dla przedszkolaków wykonywanych w pozycji siedzącej na podłodze jest wygodny dywan. Ważne, aby był to dywan, nie wykładzina. Jeśli w placówce podłoga wyłożona jest wykładziną, polecam wyposażyć się w materace. Istnieje kilka ciekawych propozycji, gdzie każdy z materaców przyjmuje niewielkie rozmiary i jest przeznaczony dla każdego dziecka osobno.

W przedszkolu zabawy dywanowe odbywają się praktycznie każdego dnia, dzieci uczą się podczas nich odpowiedzialności, dbania o przestrzeń wspólną i porządek. To wspaniała okazja, aby wprowadzać elementy edukacyjne w naturalny sposób, w atmosferze radości i wspólnej zabawy.

Dziecko podczas zabaw dywanowych

Opracowała:

Aleksandra Pełka: pedagog, animator kultury

Skip to content