Scenariusz zajęć z wykorzystaniem pomocy „Kodeks dobrego zachowania w szkole”
Pomoc wspomagająca nauczycieli i wychowawców w pracy nad właściwymi zachowaniami dzieci w grupie rówieśniczej. Zawiera zestaw zasad dobrego zachowania się dziecka w szkole oraz przykłady konsekwencji ich nieprzestrzegania. Każda z zasad i konsekwencji wydrukowana została na oddzielnych tekturowych paskach zaopatrzonych w rzepy, dzięki którym można je łatwo przypinać do welurowej tablicy. Zasady i konsekwencje ich nieprzestrzegania przez dzieci (napisy wykonane drukowanymi literami) zobrazowane zostały prostymi rysunkami.
1. Ustalanie zasad kodeksu dobrego zachowania się w szkole.
Nauczyciel siedząc z dziećmi w kręgu wyjaśnia, że zajęcia poświęcone są wspólnemu wymyśleniu zasad, jakie będą przez wszystkich przestrzegane w klasie
Nauczyciel pyta dzieci, jakie według nich zasady powinny być przestrzegane w klasie. Jeżeli dzieci wymieniają którąś z zasad wydrukowanych na paskach, nauczyciel pokazuje im dany pasek z zasadą i rysunkiem, chwaląc, że wymyśliły zasadę zawartą w zestawie.Wymienione przez dzieci propozycje, nie uwzględnione przez autora pomocy, można zapisać na pustych paskach i dołączyć do zestawu.Zasady, które nie zostały sformułowane przez dzieci, a które powinny się znaleźć według nauczyciela w kodeksie wprowadza się na końcu, dokładnie je wyjaśniając oraz sprawdzając ich zrozumienie przez dzieci.
Nauczyciel wspólnie z dziećmi przypina na tablicy welurowej zasady obowiązujące w klasie. W przypadku młodszych dzieci początkowo wybiera się kilka zasad (dzieci w wieku 5-6 lat nie są w stanie „pamiętać” jednocześnie o więcej niż kilku normach) i w kilkudniowych odstępach wymienia się je w obecności klasy.
Każde dziecko otrzymuje karton i kredki, na którym wykonuje swój autoportret i podpisuje się; rysunki należy umieścić w pobliżu tablicy welurowej jako „podpisy pod kodeksem”, instrukcja:
„Narysujcie swoje autoportrety i podpiszcie je swoim imieniem. Każdy rysunek będzie podpisem pod naszym klasowym kodeksem dobrego zachowania”.
„Ja ….(dziecko wymienia swoje imię) myślę, że najważniejszą zasadą naszego kodeksu jest zasada …. (dziecko wymienia wybraną przez siebie zasadę)”.
świetny artykuł,bardzo dużo istotnych informacji