Skip to main content

Nowoczesny model nauczania – edukacja STREAM (science, technology, engineering, art, maths)

 

Dzieci od momentu narodzin są małymi odkrywcami. Codziennie, zadają tysiące pytań, a każdy element na ich drodze wzbudza zainteresowanie. Pytanie „dlaczego?”, „po co”, „jak”, towarzyszy dzieciom na każdym kroku, ponieważ tak wynika z natury dziecka i naturalnej potrzeby badania, eksperymentowania, szukania rozwiązań oraz podejmowania różnego rodzaju prób.

Doceniajmy taką postawę i takie zachowanie dzieci, ponieważ to właśnie dzięki nim świat idzie na przód. Każdego dnia powstają nowe wynalazki, narzędzia i technologie.

Żeby możliwe było rozwijanie cech „odkrywcy” cech Ucznia w modelu STREAM, konieczna jest zmiana modelu tradycyjnej szkoły. Szkoły jakie funkcjonowały do tej pory mają tendencję do niszczenia potencjału tkwiącego w dzieciach i ich naturalnej potrzeby odkrywania przez działanie.

W szkołach dominują metody podawcze, gdzie nauczyciel jest najważniejszą osobą w klasie, przekaźnikiem wiedzy. Uczeń natomiast ma tylko przyswajać informacje. Bez zadawania pytań, dociekań, własnego rozwiązywania wątpliwości. Uczniowie mają „znać i opanować” przedstawiony im na lekcji materiał. Z tego są rozliczane i sprawdzane. Niestety przy tym wszystkim gubi się aspekt kreatywności, twórczości, innowacyjności, czy poszukiwania własnej drogi do rozwiązania problemu.

Tutaj pojawia się pytanie, czy pracując w ten sposób szkoła ma szansę wykształcić ludzi z pomysłem na własne życie, ludzi kreatywnych, szukających nowych, niekonwencjonalnych metod, czy pomoże rozwinąć naturalne talenty? Czy szkoła wykształci elastycznych i mających pomysł na swoje życie zawodowe uczniów? Obawiam się, że tradycyjny model nauczania nie podpowiada Uczniom najtrafniejszych wyborów, nie wskazuje praktyk opartych na doświadczaniu i eksperymentowaniu. Jednak jest nadzieja na zmianę dotychczasowych praktyk nauczania. Być może rozwiązaniem okazałoby się zastosowanie praktyk edukacyjnych opartych na modelu STREAM. Nauka oparta na koncepcji STREAM, to zupełnie nowy model pracy edukacyjnej, który bazuje na dostosowaniu sposobu zdobywania wiedzy do potrzeb dziecka.

Nazwa STREAM wywodzi się od pierwszych liter angielskich odpowiedników dziedzin nauki, na których opiera się model:

W pierwszej fazie STEM obejmowała tylko przedmioty ścisłe: naukę, technologię, inżynierię oraz matematykę. W kolejnym etapie do modelu dodano sztukę, podkreślając znaczenie sztuki w innowacyjnej edukacji. Obecnie STREAM łączy naukę przedmiotów ścisłych z technologiami, robotyką i inżynierią, aż po praktyki artystyczne.

Nauczanie modelem STREAM opiera się na możliwości tworzenia nowych rzeczy, badania, sprawdzania i testowania, czyli przyjmuje formę projektów i warsztatów. Wszystko to sprawia, że dzieci nie nudzą się na zajęciach, chętniej w nich uczestniczą, a co najważniejsze są skupione na lekcji i czerpią satysfakcję z nauki.

Uczeń nie jest już tylko odtwórcą, staje się wynalazcom, konstruktorem, który przejmuje kontrolę nad procesem twórczym. W trakcie nauki i zdobywania wiedzy, „bawi” się stawiając sobie pytania badawcze, próbuje odnaleźć odpowiedzi na stawiane sobie pytania własnymi sposobami. Metoda prób i błędów, na własną rękę.

Nauczyciel zmienia swoją standardową rolę, na mentora, osobę, która służy radą, chętnie udzieli wskazówek, ale nie poda gotowego rozwiązania do przyswojenia.

Ważną zaletą modelu jest to, że najważniejsza rola w szkole należy do dzieci. To one stawiają przed sobą zadania i dbają o to, aby były należycie wykonane

Dlaczego warto zastosować model STREAM:

  • Interesująca dla ucznia forma uczenia się
  • Dostosowanie do potrzeb współczesnego rynku pracy
  • Podniesienie motywacji do nauki przedmiotów ścisłych
  • Rozwój kreatywności i analitycznego myślenia

 

Jeśli udało mi się kogoś zainteresować tematem, przedstawiam listę kilku pomocy, których zastosowanie doskonale wpisuje się w koncepcję modelu STREAM:

BeCreo, czyli zestaw do nauki programowania i mechatroniki, który dzieci mogą wykorzystywać zarówno w szkole, jak i w czasie wolnym w domu. Zestaw składa się z aplikacji i modułów elektronicznych, które dzieci będą samodzielnie programować. Za pomocą bloczków dzieci będą programować bawiąc się w najlepsze.

Abbilix, z którym dzieci poznają bliżej fascynujący świat robotyki

Klocki Gigo, z którymi Uczniowie odkryją niezwykłe możliwości źródeł energii odnawialnej

Moduł Woda oraz Moduł Powietrze, to produkty opracowane na licencji Centrum Nauki Kopernik, które umożliwia pracę badawczą nie tylko na lekcjach przyrody, biologii, geografii, fizyki czy chemii.

 

Opracowała,

Aleksandra Pełka, pedagog, animator kultury

 

One Comment