Celem wychowania przedszkolnego zgodnie z nową podstawą programową jest wsparcie całościowe rozwoju dziecka, które powinno być realizowane przez proces opieki, wychowania i uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, działania i gromadzenia własnych doświadczeń.
Zadaniem przedszkola jest między innymi:
- wspierać wielokierunkową aktywność dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
 - zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów poznawczych,
 - systematyczne wspieranie rozwoju dziecka, które umożliwi mu osiągnięcie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
 

W zakresie poznawczego rozwoju dziecka z zakresie umiejętności matematycznych powinno między innymi:
- wyrażać swoją ekspresję twórczą w zakresie czynności konstrukcyjnych, zabaw, określając położenie przedmiotów, ich liczbę, kształt, wielkość, porównując ze względu na wybraną cechę,
 - klasyfikować przedmioty według np. wielkości, koloru, kształtu, przeznaczenia,
 - układać przedmioty w grupy, szeregi, rytmy,
 - eksperymentować, szacować, przewidywać,
 - określać kierunki i ustalać położenie przedmiotów wobec własnej osoby,
 - przeliczać elementy w zbiorach i posługiwać się liczebnikami porządkowymi,
 - rozpoznawać cyfry oznaczające liczby od 0 do 10.
 
„Matematyka nie jest trudna, ani nudna
Zwłaszcza, jeśli zaprzyjaźnimy się z nią od dziecka
Matematyka jest miarą wszystkiego …” (Arystoteles)
Dlatego też, zabawy matematyczne są bardzo ważne w rozwoju dzieci od najmłodszych lat. Dają możliwość działania, liczenia, logicznego myślenia, porównywania i wyciągania wniosków. Codzienne zabawy mogą wspierać rozwój dzieci w tym zakresie. W odpowiednio wyposażonym kąciku matematycznym można zaproponować dzieciom ciekawe zabawy matematyczne i gry, które mogą doskonalić i usprawniać umiejętności klasyfikowania, porównywania, liczenia, dodawania i odejmowania. Do wyposażenia kącików matematycznych możemy wykorzystać wiele różnych przedmiotów, gier i innych rzeczy z najbliższego otoczenia. W takim kąciku mogą znaleźć się np.:
- Kręgle
 - Kształty Numicon
 - Piankowe puzzle do gry, do układania itp.
 - Duża kostka do kolorów, przeliczani ilości „oczek”
 - Okazjonalnie, czasowo zgodnie z porą roku: szyszki, kasztany, patyczki
 - Kredki do przeliczania/porównywania długości, szerokości, kształtu
 - Klocki konstrukcyjne
 - Klocki drewniane
 - Nakładanki/ klocki/piramidy
 - Mozaiki
 - Samochodziki, lalki, zwierzątka
 
Pamiętajmy, aby zabawy były dostosowane do możliwości i umiejętności dziecka,
interesujące i sprawiały radość.
mgr Dorota Szwugier