Skip to main content

Celem wychowania przedszkolnego zgodnie z nową podstawą programową jest wsparcie całościowe rozwoju dziecka, które powinno być realizowane przez proces opieki, wychowania i uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, działania i gromadzenia własnych doświadczeń.

 

Zadaniem przedszkola jest między innymi:

  • wspierać wielokierunkową aktywność dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
  • zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów poznawczych,
  • systematyczne wspieranie rozwoju dziecka, które umożliwi mu osiągnięcie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.

 

W zakresie poznawczego rozwoju dziecka z zakresie umiejętności matematycznych powinno między innymi:

  • wyrażać swoją ekspresję twórczą w zakresie czynności konstrukcyjnych, zabaw, określając położenie przedmiotów, ich liczbę, kształt, wielkość, porównując ze względu na wybraną cechę,
  • klasyfikować przedmioty według np. wielkości, koloru, kształtu, przeznaczenia,
  • układać przedmioty w grupy, szeregi, rytmy,
  • eksperymentować, szacować, przewidywać,
  • określać kierunki i ustalać położenie przedmiotów wobec własnej osoby,
  • przeliczać elementy w zbiorach i posługiwać się liczebnikami porządkowymi,
  • rozpoznawać cyfry oznaczające liczby od 0 do 10.

 

„Matematyka nie jest trudna, ani nudna

Zwłaszcza, jeśli zaprzyjaźnimy się z nią od dziecka

Matematyka jest miarą wszystkiego …” (Arystoteles)

 

Dlatego też, zabawy matematyczne są bardzo ważne w rozwoju dzieci od najmłodszych lat. Dają możliwość działania, liczenia, logicznego myślenia, porównywania i wyciągania wniosków. Codzienne zabawy mogą wspierać rozwój dzieci w tym zakresie. W odpowiednio wyposażonym kąciku matematycznym można zaproponować dzieciom ciekawe zabawy matematyczne i gry, które mogą doskonalić i usprawniać umiejętności klasyfikowania, porównywania, liczenia, dodawania i odejmowania. Do wyposażenia kącików matematycznych możemy wykorzystać wiele różnych przedmiotów, gier i innych rzeczy z najbliższego otoczenia. W takim kąciku mogą znaleźć się np.:

 

Pamiętajmy, aby zabawy były dostosowane do możliwości i umiejętności dziecka,

interesujące i sprawiały radość.

 

mgr Dorota Szwugier

 

Leave a Reply