Skip to main content

O skutecznej komunikacji mówimy wtedy, gdy ludzie poprawnie odbierają sens wypowiedzi partnera rozmowy, zgodnie z jego intencją. Umiejętność komunikacji wbrew pozorom  wcale nie należy do najłatwiejszych tym bardziej, że towarzyszy nam wiele przeszkód.

W dzisiejszym artykule Pani Marzena Walkowiak podejmuje temat skutecznej  komunikacji oraz barier komunikacyjnych.

 

Skuteczność komunikowania się zależy m.in. od tego, czy osoby rozmawiające ze sobą:

  • posiadają umiejętność odpowiedniego wypowiadania się oraz werbalizowania swoich myśli,
  • posiadają zdolność słuchania swego rozmówcy,
  • starają się unikać stosowania tzw. blokad komunikacyjnych.

Kroki efektywnego mówienia:

  • mów o tym, co czujesz i myślisz w pierwszej osobie liczby pojedynczej, formułuj zdania z podmiotem „ja” zamiast z podmiotem „ty”,
  • staraj się nawiązywać kontakt wzrokowy z rozmówcą,
  • zwracaj uwagę na ton głosu, postawę ciała,
  • wyrażaj swoje uczucia, poglądy wprost, w sposób otwarty, bez aluzji, zachowując szacunek wobec rozmówcy,
  • formułuj ogólne sądy i oceny jako własne opinie, a nie jako jedyną prawdę,
  • przekazuj negatywne treści w „cztery oczy”, bez obecności innych osób,
  • rozmawiając z kimś, staraj się wczuć w jego przeżycia, reaguj empatycznie
  • opisuj co widzisz, przedstawiaj problem (bez ocen, krytykowania, komentowania),
  • udzielaj informacji,
  • opisuj, co czujesz, wyrażaj swoje oczekiwania,
  • wyrażaj sprzeciw (nie atakując przy tym).

Skuteczne słuchanie:

  • uważność – koncentruj się na wypowiedzi drugiej osoby (jej treści i komunikatach niewerbalnych), a nie na tym, co za chwilę odpowiesz (kontrargumenty, rady itp.),
  • dawaj niewerbalne sygnały słuchania (kontakt wzrokowy, postawa ciała),
  • próbuj wczuć się w przeżycia drugiej osoby, ale bez „odczytywania myśli”, osądzania intencji i motywów,
  • akceptuj uczucia swojego rozmówcy, nie zaprzeczaj im,
  • wyjaśniaj otrzymane wiadomości – sprawdź, czy dobrze rozumiesz, co ktoś miał na myśli, poproś o więcej informacji, uściślij znaczenie słów, weryfikuj własne zrozumienie czyichś przeżyć,
  • będąc w roli słuchacza proponuj, sugeruj, a nie wskazuj własne rozwiązania,
  • unikaj oceniania i krytykowania, moralizowania, obwiniania, porównywania do innych.

Kroki efektywnego słuchania:

  • słuchaj spokojnie i z uwagą,
  • zaakceptuj uczucia słowami: „och”, „rozumiem” (wszystkie uczucia można zaakceptować, ale pewne działania należy ograniczyć)
  • określ, nazwij te uczucia,
  • opisz, co usłyszałeś (parafrazowanie), uściślaj znaczenie słów,
  • okaż zrozumienie (nawet jak masz odmienny pogląd, powiedz: „sam zachowałbym się inaczej, ale patrząc z twojej perspektywy to…)

Najczęściej stosowanymi blokadami komunikacyjnymi są:

  • ZAPRZECZANIE UCZUCIOM „nie ma się co przejmować, nic się nie stało,                     wyolbrzymiasz sprawę”
  • RADZENIE ,,uważam, że powinieneś…”
  • PYTANIA „co to były za sprawy niecierpiące zwłoki, które nie pozwoliły ci na wykonanie dodatkowego polecenia szefa? Czemu wcześniej nie pomyślałeś, że takie sprawy załatwia się od razu”
  • OBRONA DRUGIEJ OSOBY „rozumiem reakcję twego szefa, pewnie ma dużo na głowie”
  • ŻAL, NADMIERNE WSPÓŁCZUCIE „biedactwo, tak mi przykro, że chce mi się płakać”
  • POCIESZANIE „nie przejmuj się, mogło być gorzej”
  • WSPÓŁZAWODNICTWO „jestem pewny, że zachowałbym się lepiej niż …”
  • NAUKOWE UWAGI „podobno badania wykazały, że…”
  • ODPOWIEDŹ FILOZOFICZNA „no cóż, takie jest życie, musisz się nauczyć, że na świecie nic nie jest doskonałe”
  • ZMIANA TEMATU „spójrz, czyż to nie wspaniałe miejsce…”
  • BUJANIE W OBŁOKACH „co?…ach tak…rozumiem”, niewerbalne sygnały zniecierpliwienia, braku uwagi
  • PSYCHOANALITYK-AMATOR „czy nie przyszło ci do głowy, że prawdziwym powodem twojego zdenerwowania jest to, że szef przypomina ci twojego ojca”
  • FILTROWANIE „kolejny udany dzień w pracy, no nie?”
  • OBRONA-ATAK, WYWLEKANIE URAZ „tak, ale ty…”
  • IDENTYFIKOWANIE „to zupełnie tak jak wtedy, gdy ja…”
  • IGNOROWANIE „…”
  • PRZYCZEPIANIE ETYKIETEK „oj, daj spokój, zupełny z ciebie paranoik”
  • CIĄGŁE POTAKIWANIE „ O tak. To prawda. Mhm, masz rację”
  • ĆWICZENIE WŁASNYCH ODPOWIEDZI „jak tylko skończy mówić powiem mu …….”
  • SARKASTYCZNE UWAGI (wsadzanie szpili)

 

Dzięki prawidłowemu komunikowaniu się człowiek jest w stanie przekazywać własne uczucia, emocje oraz potrzeb. To bardzo ważne, dlatego warto wykonywać z dziećmi ćwiczenia usprawniające zdolności komunikacyjne już od najmłodszych lat.

W pierwszym etapie warto to robić np. poprzez swobodne zabawy z wykorzystaniem kart do ćwiczeń komunikacyjnych, które stanowią ciekawą formę ćwiczeń wpływających na rozwój i usprawnianie umiejętności komunikacyjnych i obserwacyjnych.

Opracowała,

Marzena Walkowiak, neurologopeda, terapeuta integracji sensorycznej,pedagog-terapeuta.