W dzisiejszym wpisie Pani Dorota Dorota Szwugier nauczyciel i wychowawca w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 201, a także pedagog i terapeuta w Centrum Psychologiczno – logopedycznym „Mavicus” przedstawi propozycje ćwiczeń grafomotorycznych dla najmłodszych.
Przedstawione ćwiczenia zawarte w pomocach grafomotorycznych stanowią zbiór znanych piosenek i rymowanek wraz ze szlaczkami. Zaproponowane wzory występują w różnym stopniu trudności, tak aby możliwe było dostosowanie ćwiczeń do umiejętności danego dziecka.
Zadaniem dziecka w przypadku wykonywania ćwiczeń „rysowanek-rymowanek”, polega na kreśleniu po szlaczkach, śpiewając w tym samym czasie piosenkę lub recytując rymowankę. Dzięki połączeniu tych dwóch czynności, dziecko stymuluje koordynację wzrokowo – słuchowo – ruchową, rozwija sprawność ręki oraz koncentrację uwagi.
Jak wspomagać ten proces?
Polecamy zastosowanie znanych, a przede wszystkim lubianych przez dzieci pomocy dydaktycznych, która sprawia, że dzieci doskonale się bawią, a co najważniejsze rozwijają się jednocześnie. Jedną z takich pomocy stanowią „Szlaczki na cztery pory roku”. Zestaw składa się z 40 kolorowych plansz formatu A4, wraz z zestawem ćwiczeń z zakresu grafomotoryki.
Pomoc dydaktyczna wspiera rozwój zdolności grafomotorycznych, usprawnia małą motorykę ręki oraz wprowadza do umiejętności pisania.
Pracując na kolorowych tabliczkach rozwijamy:
– koordynację wzrokowo – słuchowo – ruchową
– sprawność ręki
– koncentrację uwagi
– prawidłowy kierunek kreślenia
– płynność kreślenia
Celem ćwiczeń jest przede wszystkim:
– zachęcenie do rysowania
– przygotowanie do nauki pisania
– wyrabianie płynności i precyzji ruchów ręki
– ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej
– korygowanie nieprawidłowej techniki rysowania
– utrwalanie właściwych nawyków ruchowych podczas kreślenia
– rozwijanie słownictwa