Przygotowanie dziecka do rozpoczęcia przedszkola. Jak ułatwić rozłąkę z rodzicem?
Pójście do przedszkola jest ważnym wydarzeniem w życiu dziecka i jego rodziny. Z jednej strony rozpoczęcie przedszkola stanowi naturalny i kolejny etap rozwoju dziecka, z drugiej – maluch znajduje się w sytuacji dla siebie nowej, nieznanej, wymagającej zmiany dotychczasowego rytmu dnia.
Dlatego warto wcześniej przygotować dziecko do bycia przedszkolakiem oraz do wynikającej z niego konieczności rozstawania się na kilka godzin z rodzicami.
Aby ułatwić dziecku odnalezienie się w nowej rzeczywistości warto jeszcze przed rozpoczęciem roku przedszkolnego:
- opowiadać dziecku o przedszkolu i budować jego pozytywny obraz, jako miejsca przyjaznego i interesującego, w którym można się bawić i dowiedzieć się ciekawych rzeczy, poznać nowych kolegów
- opisywać w prosty sposób, jak wygląda dzień w przedszkolu, jak ma na imię przyszła Pani itp.
- przekazywać wiedzę o przedszkolu. Zarówno w rozmowie, jak i w zabawie (np. bawimy się w przedszkole dla lalek lub autek) oraz poprzez opowieści z własnego dzieciństwa
- wybrać się z się razem z dzieckiem na tzw. „dzień otwarty w przedszkolu” (a jeśli to nie możliwe, umówić się z personelem przedszkola na indywidualne spotkanie)
- włączyć dziecko w przygotowania do przedszkola (zakup worka, bucików)
- odpowiednio wcześniej trenować z dzieckiem (początkowo krótkie, stopniowo dłuższe) rozstania z rodzicami.
Po odebraniu dziecka w pierwszym dniu przedszkola można wybrać się razem na spacer, uczcić zostanie przedszkolakiem wizytą w lodziarni lub drobnym podarkiem np. maskotką, która będzie mogła z nim „chodzić” do przedszkola (po wcześniejszym uzgodnieniu z wychowawcą).
Przez kilka pierwszych dni w przedszkolu dobrze jest odbierać dziecko o nieco wcześniejszej porze, stopniowo wydłużać czas pobytu. Bardzo ważne jest także, aby codziennie dostarczać dziecku informacji o tym, kiedy zostanie odebrane z przedszkola (po obiedzie, po gimnastyce), kto odbierze dziecko, przypominać co rodzice robią w czasie pobytu dziecka poza domem i do kogo ma się zwrócić w razie kłopotów (pani wychowawczyni). Można wspólnie z dzieckiem przygotować rysunkowy plan dnia, na którym wyraźnie zaznaczone zostanie, że pobyt w przedszkolu to tylko „kawałek” dnia i „zawsze po przedszkolu wracamy do domu”.
Należy zapewnić dziecku okazję do wyrażania tego, co myśli i czuje na temat przedszkola, okazywać mu uważność dla jego niepokojów, pytań, skarg, chwalić dziecko za to, jak sobie radzi (nawet jak nie wszystko mu wychodzi). Ważne jest również okazywanie cierpliwości i akceptacji dla przejściowych zmian w zachowaniu dziecka – i rodzice i dziecko potrzebują czasu na oswojenie się z nową sytuacją.
Aby ułatwiać dziecku rozstania nie powinno się:
- negatywnie komentować „marudzenia”, „łez”
- zasypywać pytaniami „dlaczego” lub pocieszeniami „nie bój się”, lepiej zapewnić dziecko, że sobie poradzi, przypomnieć, że wrócimy po dziecko o danej porze, umówić się, co będziemy miłego robić po przedszkolu
- przeciągać pożegnania (nawet jak dziecko płacze) lub wymykać się z szatni chyłkiem
- okazywać własnego niepokoju
- dawać obietnic, których nie jesteśmy w stanie dotrzymać
- straszyć przedszkolem (unikamy komentarzy typu „jak nie będziesz sam jeść, to dzieci będą się z ciebie śmiały”)
- porównywać dziecka do innych dzieci (np. „chłopiec jest dzielny, a ty płaczesz”)
- komentować w negatywny sposób postępowania nauczyciela w obecności dziecka.
Opracowała:
Mgr Agnieszka Wrzesiak,
Psycholog kliniczny, specjalizujący się w terapii rodzin.