Jak ćwiczyć z dzieckiem dużą motorykę?
Wszechstronny rozwój człowieka to nie tylko ciągłe rozszerzanie wiedzy i umiejętności, ale także kształcenie i wyrabianie sprawności ruchowej. Ćwiczenia motoryki dużej są integralną częścią rozwoju ruchowego dziecka. Poprzez ruch dziecko zdobywa doświadczenie, przyswaja umiejętności, które później będzie wykorzystywało w swoim dalszym życiu.
Głównym celem ćwiczeń motoryki dużej jest:
– rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej dziecka
– kształtowanie umiejętności kontroli nad własnymi ruchami
– wyrabianie płynności ruchu
ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE PERCEPCJĘ ZMYSŁOWĄ (przykładowe ćwiczenia).
- ćwiczenia zmierzające do poznania samego siebie:
- poznanie swoich rąk: zaciskanie pięści, otwieranie dłoni, pocieranie dłoń o dłoń itp.
- ćwiczenia ramion: unoszenie, opuszczanie, naprzemiennie, jednoczesne
- dotykanie łokciami np. kolan, podłogi
- ćwiczenia na wyczucie własnych nóg: dotykanie podłoża stopą, uderzanie piętą, palcami, łączenie stóp, klaskanie stopami, chodzenie na piętach, chodzenie na palcach, chodzenie na sztywnych nogach, na miękkich nogach, chodzenie na zewnętrznej, wewnętrznej stronie stopy
- wyczuwanie swojej głowy: dotykanie czubka głowy, boku głowy, uszu, oczu, nosa, czoła, policzków, ust, języka, brody
- poznanie i wyczucie pleców i pośladków: leżenie na plecach, wiercenie się na plecach, kręcenie się w kółko na plecach, przesuwanie się do przodu, do tyłu na plecach
- poznanie i wyczucie brzucha: leżenie na brzuchu, wiercenie się na brzuchu, kręcenie się w kółko na brzuchu, przemieszczanie się na brzuchu do przodu, do tyłu
- zabawy przed lustrem: oglądanie swojej sylwetki ciała, dotykanie, poruszanie wskazaną częścią ciała
- ćwiczenia zmierzające do poznania doznań termicznych – zabawy z wodą
- ćwiczenia na rozpoznawanie różnych struktur powierzchniowych:
- ćwiczenia rozwijające zmysł smaku i węchu:
- próbowanie różnych smaków i określanie ich (słodki, gorzki, słony, kwaśny)
- kojarzenie smaku z obrazkiem lub rekwizytem (np. kwaśny smak – cytryna)
- rozpoznawanie różnych zapachów (np. czosnek, cytryna, mięta, wanilia, kwiaty, olejki eteryczne, zapachy do ciast
ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE ORIENTACJĘ W SCHEMACIE CIAŁA I PRZESTRZENI (przykładowe ćwiczenia).
- zabawa przed lustrem: wskazywanie i nazywanie części ciała
- rozpoznawanie części ciała w sytuacjach codziennych, np. podaj dłoń, przywitajmy się dzisiaj łokciami, kolanami itp.
- ćwiczenia ruchowe z użyciem określeń przyimkowych (na, pod, za, obok itp.) np.
- kładziemy ręce na głowie, ramionach
- wyciągamy ręce przed siebie
- chowamy ręce za siebie
- rzucanie piłki/woreczków i nazywanie kierunku: góra, dół, przód, tył, bok
- zabawy muzyczno – ruchowe z określaniem kierunków np. „Stonoga”, „Pingwin”, itp.
- zabawy w chowanego/kierunkowe – dziecko ma odszukać schowany przedmiot – szuka kierowany poleceniami: „idź dwa kroki do przodu, jeden krok w prawo, teraz w przód…itp.”
ĆWICZENIA ROZMACHOWE ROZLUŹNIAJĄCE NAPIĘCIA MIĘŚNI RAMION I PRZEDRAMIENIA (przykładowe ćwiczenia).
- różne wymachy, podnoszenia, opuszczania rąk, zatacznie kół młych/dużych, w różnych kierunkach
- zabawy ze wstążkami
- kreślenie w powietrzu/na płaszczyźnie dużych, płynnych, swobodnych ruchów w kształcie fal, kół, ósemek, itp.
- zamalowywanie dowolnej/określonej przestrzeni dużych płaszczyzn farbami, kredkami, węglem, itp.
ĆWICZENIA RÓWNOWAGI (przykładowe ćwiczenia).
- chodzenie z wysokim unoszeniem kolan (chód bociani, idziemy po wysokiej trawie)
- chodzenie po wyznaczonej linii na podłodze
- przejście po kładce, ławeczce z pomocą prowadzącego i bez pomocy z przedmiotem lub bez
- skakanie obunóż
- stanie na jednej nodze „bocian”
ĆWICZENIA KOORDYNACJI CAŁEGO CIAŁA (przykładowe ćwiczenia).
- ćwiczenia wyprostne:
- siad skrzyżny z wyprostowanymi plecami
- stanie przy ścianie z plecami opartymi o nią
- chód wyprostny w woreczkiem na głowie
- pokonywanie torów przeszkód ustawionych z różnorodnych sprzętów i przyborów (w marszu, w biegu, swobodnie i na czas)
- zabawy bieżne – biegi do celu, biegi z rekwizytem, biegi slalomem, cwał w różnych kierunkach (w prawą, w lewą stronę, do przodu, do tyłu, po linii koła, z wymijaniem)
- podskoki obunóż i na jednej nodze
- biegi do celu z wykonywaniem różnych czynności (np. coś przełożyć, przenieść na łyżce – rakietce) itp.
- zabawy na czworakach
- zabawy z piłką: odbijanie, rzucanie, chwytanie, podrzucanie, kopanie, turlanie
- zabawy i ćwiczenia na materacu
- skłony, skręty w różnych pozycjach (w siadzie, w staniu) i w różnych kierunkach (w przód, w tył, w prawo, w lewo) z wykorzystaniem różnych przedmiotów np. piłki, woreczki, klocki
- zabawy i gry zręcznościowe w sali np.:
- rzucanie woreczków do celu (jedną ręką, oburącz, rzut górą, dołem, znad głowy)
- toczenie piłek do bramki lub wyznaczonego celu
- rzucanie piłki do siebie (rzuty jedną ręką, oburącz, chwyt jedną ręką, oburącz)
- rzucanie piłki do kosza, obręczy trzymanej przez nauczyciela
- zabawa w kręgle
- zabawy i gry zręcznościowe w terenie np.:
- gra – ringo
- badminton
- piłka nożna
- zbijak
- dwa ognie
Tekst opracowany przez Panią mgr Dorotę Szwugier – pedagoga-terapeuta
Myślisz jak jeszcze możesz wspomagać swoje dziecko w rozwoju motoryki dużej? Zabierz je do sali zabaw! Zabawa kształtkami rehabilitacyjnymi, mobbaklockami, które znajdują się praktycznie w każdej sali zabaw to rozrywka podczas której dziecko nieustannie poddawane jest ćwiczeniom ogólnorozwojowym. Wielość klocków, o różnych kształtach i kolorach pozwala na tworzenie torów przeszkód i rozmaitych konstrukcji. Unoszenie klocków, ich przestawianie i nakładanie na siebie wspiera ogólny rozwój fizyczny i ćwiczy sprawność ruchową.