Skip to main content

Jak ćwiczyć z dzieckiem dużą motorykę?

 

Wszechstronny rozwój człowieka to nie tylko ciągłe rozszerzanie wiedzy i umiejętności, ale także kształcenie i wyrabianie sprawności ruchowej. Ćwiczenia motoryki dużej są integralną częścią rozwoju ruchowego dziecka. Poprzez ruch dziecko zdobywa doświadczenie, przyswaja umiejętności, które później będzie wykorzystywało w swoim dalszym życiu.

Głównym celem ćwiczeń motoryki dużej jest:

– rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej dziecka

– kształtowanie umiejętności kontroli nad własnymi ruchami

– wyrabianie płynności ruchu

 

ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE PERCEPCJĘ ZMYSŁOWĄ (przykładowe ćwiczenia).

  • ćwiczenia zmierzające do poznania samego siebie:
  • poznanie swoich rąk: zaciskanie pięści, otwieranie dłoni, pocieranie dłoń o dłoń itp.
  • ćwiczenia ramion: unoszenie, opuszczanie, naprzemiennie, jednoczesne
  • dotykanie łokciami np. kolan, podłogi
  • ćwiczenia na wyczucie własnych nóg: dotykanie podłoża stopą, uderzanie piętą, palcami, łączenie stóp, klaskanie stopami, chodzenie na piętach, chodzenie na palcach, chodzenie na sztywnych nogach, na miękkich nogach, chodzenie na zewnętrznej, wewnętrznej stronie stopy
  • wyczuwanie swojej głowy: dotykanie czubka głowy, boku głowy, uszu, oczu, nosa, czoła, policzków, ust, języka, brody
  • poznanie i wyczucie pleców i pośladków: leżenie na plecach, wiercenie się na plecach, kręcenie się w kółko na plecach, przesuwanie się do przodu, do tyłu na plecach
  • poznanie i wyczucie brzucha: leżenie na brzuchu, wiercenie się na brzuchu, kręcenie się w kółko na brzuchu, przemieszczanie się na brzuchu do przodu, do tyłu
  • zabawy przed lustrem: oglądanie swojej sylwetki ciała, dotykanie, poruszanie wskazaną częścią ciała
  • ćwiczenia zmierzające do poznania doznań termicznych – zabawy z wodą
  • ćwiczenia na rozpoznawanie różnych struktur powierzchniowych:
  • ćwiczenia rozwijające zmysł smaku i węchu:
  • próbowanie różnych smaków i określanie ich (słodki, gorzki, słony, kwaśny)
  • kojarzenie smaku z obrazkiem lub rekwizytem (np. kwaśny smak – cytryna)
  • rozpoznawanie różnych zapachów (np. czosnek, cytryna, mięta, wanilia, kwiaty, olejki eteryczne, zapachy do ciast

 

ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE ORIENTACJĘ W SCHEMACIE CIAŁA I PRZESTRZENI (przykładowe ćwiczenia).

  • zabawa przed lustrem: wskazywanie i nazywanie części ciała
  • rozpoznawanie części ciała w sytuacjach codziennych, np. podaj dłoń, przywitajmy się dzisiaj łokciami, kolanami itp.
  • ćwiczenia ruchowe z użyciem określeń przyimkowych (na, pod, za, obok itp.) np.
  • kładziemy ręce na głowie, ramionach
  • wyciągamy ręce przed siebie
  • chowamy ręce za siebie
  • rzucanie piłki/woreczków i nazywanie kierunku: góra, dół, przód, tył, bok
  • zabawy muzyczno – ruchowe z określaniem kierunków np. „Stonoga”, „Pingwin”, itp.
  • zabawy w chowanego/kierunkowe – dziecko ma odszukać schowany przedmiot – szuka kierowany poleceniami: „idź dwa kroki do przodu, jeden krok w prawo, teraz w przód…itp.”

 

ĆWICZENIA ROZMACHOWE ROZLUŹNIAJĄCE NAPIĘCIA MIĘŚNI RAMION I PRZEDRAMIENIA (przykładowe ćwiczenia).

  • różne wymachy, podnoszenia, opuszczania rąk, zatacznie kół młych/dużych, w różnych kierunkach
  • zabawy ze wstążkami
  • kreślenie w powietrzu/na płaszczyźnie dużych, płynnych, swobodnych ruchów w kształcie fal, kół, ósemek, itp.
  • zamalowywanie dowolnej/określonej przestrzeni dużych płaszczyzn farbami, kredkami, węglem, itp.

 

ĆWICZENIA RÓWNOWAGI (przykładowe ćwiczenia).

  • chodzenie z wysokim unoszeniem kolan (chód bociani, idziemy po wysokiej trawie)
  • chodzenie po wyznaczonej linii na podłodze
  • przejście po kładce, ławeczce z pomocą prowadzącego i bez pomocy z przedmiotem lub bez
  • skakanie obunóż
  • stanie na jednej nodze „bocian”

 

ĆWICZENIA KOORDYNACJI CAŁEGO CIAŁA (przykładowe ćwiczenia).

  • ćwiczenia wyprostne:
  • siad skrzyżny z wyprostowanymi plecami
  • stanie przy ścianie z plecami opartymi o nią
  • chód wyprostny w woreczkiem na głowie
  • pokonywanie torów przeszkód ustawionych z różnorodnych sprzętów i przyborów (w marszu, w biegu, swobodnie i na czas)
  • zabawy bieżne – biegi do celu, biegi z rekwizytem, biegi slalomem, cwał w różnych kierunkach (w prawą, w lewą stronę, do przodu, do tyłu, po linii koła, z wymijaniem)
  • podskoki obunóż i na jednej nodze
  • biegi do celu z wykonywaniem różnych czynności (np. coś przełożyć, przenieść na łyżce – rakietce) itp.
  • zabawy na czworakach
  • zabawy z piłką: odbijanie, rzucanie, chwytanie, podrzucanie, kopanie, turlanie
  • zabawy i ćwiczenia na materacu
  • skłony, skręty w różnych pozycjach (w siadzie, w staniu) i w różnych kierunkach (w przód, w tył, w prawo, w lewo) z wykorzystaniem różnych przedmiotów np. piłki, woreczki, klocki
  • zabawy i gry zręcznościowe w sali np.:
  • rzucanie woreczków do celu (jedną ręką, oburącz, rzut górą, dołem, znad głowy)
  • toczenie piłek do bramki lub wyznaczonego celu
  • rzucanie piłki do siebie (rzuty jedną ręką, oburącz, chwyt jedną ręką, oburącz)
  • rzucanie piłki do kosza, obręczy trzymanej przez nauczyciela
  • zabawa w kręgle
  • zabawy i gry zręcznościowe w terenie np.:
  • gra – ringo
  • badminton
  • piłka nożna
  • zbijak
  • dwa ognie

 

Tekst opracowany przez Panią mgr Dorotę Szwugier – pedagoga-terapeuta

 

Myślisz jak jeszcze możesz wspomagać swoje dziecko w rozwoju motoryki dużej? Zabierz je do sali zabaw! Zabawa kształtkami rehabilitacyjnymi, mobbaklockami, które znajdują się praktycznie w każdej sali zabaw to rozrywka podczas której dziecko nieustannie poddawane jest ćwiczeniom ogólnorozwojowym. Wielość klocków, o różnych kształtach i kolorach pozwala na tworzenie torów przeszkód i rozmaitych konstrukcji. Unoszenie klocków, ich przestawianie i nakładanie na siebie wspiera ogólny rozwój fizyczny i ćwiczy sprawność ruchową.