Ile czasu przed komputerem może spędzać dziecko? Kiedy w ciągu dnia pozwalać na komputer?
Te i wiele tego typu pytań zadaje sobie każdy rodzic. W dobie postępu technologicznego ciężko jest niekiedy ustalić jasne granice.
Ustalanie zasad korzystania z komputera oraz wprowadzanie ograniczeń jest bardzo trudne, ale ważne – zapobiega uzależnieniom, uczy samodzielnego kontrolowania czasu, planowania, ponoszenia następstw podejmowanych wyborów. Daje również dzieciom poczucie bezpieczeństwa, zapewnia „rytm” dnia.
Dzieci młodsze niż dwa lata nie powinny korzystać z komputerów, tabletów, telefonów komórkowych itp.
Dzieci przedszkolne mogą spędzać przy „ekranie” ok. 1 – 1,5 godziny dziennie, dzieci w szkole podstawowej – do dwóch godzin dziennie, a młodzież – do trzech godzin dziennie. Stosując te normy czasowe należy również pamiętać, że co pół godziny powinna nastąpić kilkuminutowa przerwa. Komputer należy ustawić poza pokojem dziecka, z ekranem skierowanym tak, by wzrok dziecka skierowany był do dołu.
Warunkiem powodzenia jest również stworzenie przez rodziców „wspólnie” z dzieckiem systemu zasad korzystania z komputera/internetu, uwzględniającego potrzeby dziecka i stanowisko rodziców.
Rodzicom można zaproponować, by podpisali z dzieckiem „kontrakt na piśmie”, określający ile czasu przed komputerem może spędzać dziecko. Należy ustalić takie granice, które rodzice (zgodnie) mogą egzekwować. Istotna jest również konsekwencja w przestrzeganiu zasad, ustalenie sposobów kontrolowania czasu, sygnałów przypominających, wydawanie w odpowiedni sposób poleceń oraz wzmacnianie sukcesów dziecka.
System powinien również określać przywileje (z których dziecko korzysta gdy przestrzega zasad) i konsekwencje łamania zasad.
Przykładowe zasady:
- kończę grę po usłyszeniu sygnału przypominającego
- komputer stoi w salonie/dużym pokoju
- najpierw odrabiam lekcje, potem siadam do komputera na 60 min.
- robię przerwy w grze co pół godziny
Rodzicom trzeba przypominać, że dziecko uczy się przez naśladowanie oraz że trzeba mu zapewnić również inne ciekawe formy spędzania czasu.
Opr. Agnieszka Wrzesiak
Naprawdę warto stosować się do powyższych porad, szczególnie teraz w okresie wakacyjnym, kiedy dzieci mają dużo czasu wolnego, który chętnie spędzają „przed komputerem.” W dobie cyfryzacji, to już nie podwórko stanowi podstawowe miejsce zabaw dzieci a ekran komputera czy tablet.
Należy zmieniać ten stan rzeczy, warto zainspirować dziecko do zabawy w zupełnie inny sposób. Zaproponuj mu ciekawą rozrywkę, która spowoduje, że Twoje dziecko chętnie wyjdzie na podwórko i spędzi czas w gronie koleżanek i kolegów na radosnej zabawie. Wróć pamięcią do swojego dzieciństwa, wybierz ulubione zajęcie jakiemu poddawałeś się wraz z innymi dziećmi i zaproponuj to swojemu dziecku.
Moja dzisiejsza propozycja to podstawa, rozrywka znana każdemu – mecz piłki nożnej! Do tej zabawy potrzebujesz jedynie bramek i piłki. Najlepiej jeśli gdzieś na osiedlu czy podwórku znajdują się zamontowane już bramki, ale jeśli ich nie ma, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby dziecko samo narysowało je kredą lub ułożyło kamyki, które będą określały obszar bramki. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest zakup mobilnych bramek. Składane bramki można z łatwością zabrać ze sobą i szybko rozłożyć na dowolnej trawiastej powierzchni, a dzięki temu, że są bardzo lekkie i poręczne dzieci z powodzeniem zabiorą je w każde miejsce. Taki zestaw małego piłkarza to prawdziwa gratka dla młodszych fanów piłki nożnej!
Co jeśli jednak gra w piłkę nie przypadnie do gustu? Dołącz do bramek dmuchaną piłkę XXL, a wtedy gra przybierze zupełnie nowy wymiar. Dzieci wykorzystają ją zarówno podczas meczu piłkarskiego jak i wielu innych swobodnych zabaw z wykorzystaniem piłki, takich jak siatkówka, gra w kolory czy zbijany.