Skip to main content

Przykładowe ćwiczenia dla dziecka z APD

 

Skuteczna terapia dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i obniżonym poziomem funkcji fonologicznych wymaga dużych nakładów pracy, ale może zmniejszyć a nawet usunąć ten deficyt. Dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom  i odpowiedniej stymulacji  dochodzi do zmian w funkcjonowaniu mózgu. Im  wcześniej problem zostanie zauważony, tym większe szanse dziecka na poprawę. Odpowiednio prowadzona terapia jest w stanie w dużej mierze poprawić możliwości komunikacyjne i funkcjonowanie dziecka w przedszkolu czy szkole.

Ćwiczenia usprawniające przetwarzanie słuchowe, szczególnie dla grupy dzieci z obniżonymi funkcjami fonologicznymi powinny obejmować:

  • spostrzeganie bodźca dźwiękowego (niewerbalnego i werbalnego);
  • rozpoznawanie i dyskryminację (rozróżnianie):
  • natężenia dźwięku,
  • wysokości dźwięku,
  • długości dźwięków,
  • kolejności dźwięków,
  • wzorców dźwięków,
  • dźwięków zniekształconych,
  • dźwięków w obecności sygnału zagłuszającego.

 

  • rozpoznawanie i różnicowanie onomatopei;
  • rozpoznawanie dźwięków na zasadzie opozycji cichy – głośny, szybki – wolny, długi – krótki, wysoki – niski, podawanych głosem terapeuty, instrumentem;
  • zapamiętywanie sekwencji 2, 3 itd. elementowych – słów, sylab, onomatopei, dźwięków cichy – głośny, szybki – wolny, długi – krótki, wysoki – niski;
  • ćwiczenia uwagi słuchowej;
  • zareaguj, gdy usłyszysz ustalony bodziec;
  • jaki bodziec dołożyłam do prezentowanego wcześniej zestawu;
  • jaki bodziec pominęłam w stosunku do prezentowanego wcześniej zestawu;
  • odtwarzanie, rozpoznawanie i tworzenie struktur rytmicznych;
  • zabawy rymami – wyszukiwanie, samodzielne tworzenie;
  • określanie liczby słów z zdaniu;
  • podział na sylaby;
  • określanie sylaby nagłosowej, wygłosowej;
  • określanie występowania danej głoski w wyrazie;
  • określanie nagłosu, wygłosu samogłoskowego, spółgłoskowego wyrazu;
  • ćwiczenia pamięci słuchowej bezpośredniej – zdania, sekwencje słów wielosylabowych, jednosylabowych, sylab otwartych z różnymi samogłoskami, sylab otwartych z tą samą samogłoską;
  • ćwiczenia uwagi słuchowej [w połączeniu z pamięcią bezpośrednią] – który wyraz, sylabę, dźwięk powtórzyłam dwa razy w prezentowanym ciągu;
  • ćwiczenia różnicowania fonemów – różniących się dźwięcznością, miejscem artykulacji.
  • ćwiczenia dokonywania operacji (analizy i syntezy) na cząstkach fonologicznych, pamięci fonologicznej, dokonywanie operacji – dodawania, zamiany, zmiany linowego uporządkowania głosek w wyrazie.

 

Ponad to, podczas ćwiczeń  wskazane jest:

  • nawiązywanie z dzieckiem kontaktu werbalnego w sposób uwzględniający jego trudności: upewnianie się, że dziecko skupia swoją uwagę na nauczyciel (nawiązanie kontaktu wzrokowego, wzięcie za rękę, poproszenie o uwagę);
  • właściwy sposób formułowania poleceń – polecenie powinno być: krótkie, sformułowane w postaci zdań oznajmujących lub rozkazów (a nie pytań), zrozumiałe, dostosowane do kompetencji językowych i poznawczych dziecka,  w danej chwili tylko jedno lub dłuższe – podzielone na etapy;
  • dostosowywanie zadań i sposobów pracy do możliwości dziecka:
  • wydłużenie czasu na wykonanie zadań sprawiających trudność,
  • proponowanie jednego zadania w danym czasie, dzielenie dłuższych zadań na etapy,
  • udzielanie dodatkowych wskazówek i wyjaśnień,
  • sprawdzanie stopnia zrozumienia i zapamiętania poleceń, wielokrotne powtarzanie poleceń
  • wzmacnianie poleceń werbalnych dodatkowo gestem,
  • stopniowe zwiększanie poziomu trudności proponowanych zadań;
  • zwiększanie poczucie bezpieczeństwa dziecka oraz dostarczanie mu wsparcia emocjonalnego w sytuacjach subiektywnie trudnych poprzez:
  • otaczanie atmosferą ciepła i akceptacji,
  • ustalenie określonych sposobów sygnalizowania przez dziecko swoich potrzeb,
  • zapewnienie możliwości rozładowania napięcia emocjonalnego,
  • zapewnianie dziecka, że może popełniać błędy oraz że nie wpływają one na całościową ocenę jej umiejętności,
  • nie komentowanie w obecności dziecka jego problemów,
  • podnoszenie wiary we własne możliwości, podkreślanie mocnych stron, chwalenie nie tylko za efekt, ale i za wysiłek wkładany w pracę.

 

Opr. Marzena Walkowiak