Skip to main content

Gry planszowe wspomagają rozwój intelektualny  integrują, zacieśniają więzi międzyludzkie, łączą pokolenia, uczą trudnej sztuki wygrywania i jeszcze trudniejszej – przegrywania. (dr Tomasz Sobierajski)

 

Jednym z dobrych sposobów wspomagania rozwoju umysłowego dzieci jest wprowadzenie ich w tajniki konstruowania gier, a potem wspólne rozgrywanie każdej ułożonej gry.

(prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska)

 

Gry w naszym życiu pełnią ważną rolę:

– wspomagają rozwój umysłowy,

– ćwiczą refleks, spostrzegawczość, szybką orientację,

– kształtują umiejętności zgodnego współdziałania z innymi,

– rozwijają mowę, pamięć, logiczne myślenie

W dzisiejszych czasach jest wiele różnych gier edukacyjnych. Dlaczego nie kupić, a „męczyć” się nad konstruowaniem gier? Ważnym argumentem jest to, że taka gra skonstruowana przez dziecko z pomocą dorosłego jest przede wszystkim dostosowana do jego możliwości intelektualnych i emocjonalnych. Osoby konstruujące gry same ustalają reguły, uatrakcyjniają zgodnie ze swoimi zainteresowaniami, z aktualnymi wydarzeniami itp. Wspólne tworzenie gier wymaga pomysłu, celu i wysiłku, służy wzmacnianiu potencjału twórczego dziecka, które uczy się realizować własne pomysły i wdrażać twórcze rozwiązania. Konstruowanie gier to również ćwiczenia intensywnie rozwijające mowę, jest okazją do rozumowania przyczynowo – skutkowego, nauką kodowania informacji, lepszego rozumienia aspektu porządkowego i kardynalnego liczby naturalnej. Konstruowanie gier pomaga dzieciom, osobom dorosłym w kształtowaniu odporności emocjonalnej w różnych sytuacjach: sukcesu i porażki, w nabywaniu umiejętności liczenia, a przede wszystkim w rozwoju umiejętności operacyjnych. Gry można opracowywać w różnych miejscach: w domu, w przedszkolu, szkole, podczas różnych zajęć, na wakacjach i nie tylko. Wartości kształcące gier zależą przede wszystkim od jej dopasowania do możliwości i umiejętności dziecka. Gry nie mogą być zbyt łatwe, bo niewiele nauczą i szybko znudzą uczestnika. Natomiast zbyt trudne, mogą wystraszyć i zniechęcić. Dlatego konstruując gry należy znać dziecko i wybrać dla niego właściwe i pożyteczne cele w grach.

 

Ważne jednak jest to, że dziecko podczas konstruowania gier musi wiedzieć, że:

– każdy gracz ma swój pionek/swojego reprezentanta, którym będzie uczestniczyć w grze

– uczestnicy rzucają naprzemiennie kostką, zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami gry i

przemieszczają się o tyle pól, ile wyrzucą na kropce

– będzie przestrzegać zasad i reguł wcześniej omówionych oraz ustalonych, podczas

planowania i konstruowania, rysowania gry

– gry mogą opowiadać różne historie, zawierać pułapki, przywileje, premie

 

Do konstruowania gier matematycznych potrzebne są nieskomplikowane przedmioty:

– arkusze papieru, flamastry, kredki, nożyczki, kolorowy papier, taśma klejąca,

różnorodne pojemniki

– kostki do gry

– różne figurki, pionki, guziki, kamyki, kasztany do przeliczania

– klocki, sznurki, sznurówki do odmierzania

 

Szczególnie polecam książkę: „Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?” autorstwa Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej, w której szeroko opisana jest metodyka wprowadzania dzieci w sztukę konstruowania gier matematycznych, są zawarte scenariusze zajęć oraz jest wiele ciekawych propozycji gier i zabaw.

 

mgr Dorota Szwugier

pedagog – terapeuta

 

Bibliografia:

  1. Gruszczyk – Kolczyńska „Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier”?

 

Co jeszcze?

Jeśli poszukujecie gier matematycznych, które możecie zaproponować swojemu dziecku, swoim uczniom, czy też doposażyć nimi świetlicę szkolną, warto zapoznać się z kategorią produktów gry edukacyjne na stronie Moje Bambino.

Jedną z propozycji, którą możecie tam odnaleźć jest pomoc edukacyjna w postaci atrakcyjnej, interaktywnej gry matematycznej Umiem liczyć. Program multimedialny składa się z zestawu interaktywnych ćwiczeń i gier oraz kart do samodzielnej pracy uczniów.

Korzystając z „Umiem liczyć” dzieci wykonują ćwiczenia rozwijające  zdolności liczenia i rozwiązywania zadań matematycznych.

Jeden produkt umożliwia ćwiczenia nad syntezą i analizą wzrokową, myśleniem przyczynowo- skutkowym, orientacją w przestrzeni, spostrzegawczością, koncentracją uwagi. Dodatkowo pozwala na naukę rozpoznawania kształtów, cyfr i znaków matematycznych, rozwija myślenie operacyjne, ćwiczy pamięć  oraz doskonali umiejętności grafomotoryczne.

Interaktywne ćwiczenia, gry i zabawy na pewno zainteresują każde dziecko! Wspaniała zabawa, przynosząca mnóstwo korzyści terapeutycznych.

Zachęcam do obejrzenia filmiku produktowego, który pokaże Wam w praktyce działanie programu:

https://www.youtube.com/watch?v=BzntRG0znB4